Вартість будівництва нової гілки метро на Виноградар у Києві зросла на 8 млрд грн, що значно перевищує попередні кошторисні розрахунки.
Про це стало відомо з результатів аудиту, проведеного Державною аудиторською службою України, яка перевірила фінансову діяльність комунального підприємства "Київський метрополітен".
За даними аудиторів, загальна вартість будівництва метро зросла до майже 14 млрд грн, що більш ніж у 2,5 рази перевищує початково заплановані 5,9 млрд грн. Це стало наслідком затримок у виконанні робіт та неналежного використання бюджетних коштів підрядною організацією АТ "Київметробуд", яка не виконала договірні зобов'язання.
"Прострочений борг у 4 млрд грн, відтермінування будівництва важливої транспортної артерії столиці та подорожчання на 8 млрд грн – результат "бізнес-схем" недоброчесного підрядника АТ "Київметробуд" і бездіяльності столичної влади", – йдеться у повідомленні Держаудитслужби.
Як з'ясували аудитори, у 2018–2019 роках "Київметробуд" отримав авансові платежі з міського бюджету у розмірі 2,59 млрд грн, однак значну частину цих коштів використав не за призначенням. Замість продовження будівництва Сирецько-Печерської лінії метро, підрядник розмістив 1,7 млрд грн на депозитних рахунках у ПАТ АБ "Укргазбанк". Крім того, бюджетні кошти скеровувались на оплату аудиторських, юридичних і консультаційних послуг, страхування фінансових ризиків та надання безвідсоткової фінансової допомоги іншій юридичній особі.
Попри це, у грудні 2019 року "Київський метрополітен" додатково перерахував підряднику ще 1,41 млрд грн, з яких освоєно лише 44,1 млн грн. У результаті виникла прострочена заборгованість у майже 4 млрд грн, що значно ускладнило процес завершення будівництва.
Держаудитслужба наголосила, що відновлення робіт тепер обійдеться бюджету значно дорожче через затримки і нецільове використання коштів. Вартість будівельних робіт за останні шість років (з 2018 по 2024 рік) зросла на 8 млрд грн, що призвело до значного перевищення початкового кошторису.
Нагадаємо, у січні 2018 року "Київський метрополітен" оголосив тендер на продовження гілки метрополітену в бік київського масиву Виноградар. Дві станції метро планували здати наприкінці 2020 року. Тоді в тендері переміг "Київметробуд", який запропонував за будівництво двох станцій на 12 млн гривень менше очікуваної суми.
У листопаді 2018 року міський голова Віталій Кличко оголосив про початок будівництва. Однак у січні 2020 в компанії повідомили, що будівництво метро на Виноградар катастрофічно відстає від графіка і затримується щонайменше на рік. Тоді ж суд арештував рахунки "Київметробуд" через розтрату коштів на будівництві метро на Виноградар. З'ясувалося, що посадовці "Київметробуд" відмивали відсотки з понад мільярда виділеного бюджету на будівництво Сирецько-Печерської лінії метрополітену. Вони отримали 95% авансу на будівництво і частину цієї суми поклали на депозит у банк – це 1,7 млрд.
У грудні 2023 року КП "Київський метрополітен" через суд розірвав договір з АТ "Київметробуд" через незадовільні терміни виконання підрядником будівельних робіт.