UA / RU
Підтримати ZN.ua

Без статті про незаконне збагачення НАЗК не може перевірити 500 декларацій

Регулятор готовий долучитися до експертизи відповідних законопроектів, які внесли до Верховної Ради.

Через скасування Конституційним судом статті Кримінального кодексу про незаконне збагачення Національне агентство з питань запобігання корупції не може перевірити 500 декларацій, повідомила прес-служба НАЗК. У регуляторі бачать два способи вирішити ситуацію, яка склалася на сьогодні.

"Національне агентство на сьогодні позбавлене можливості встановлювати ознаки незаконного збагачення в рамках розпочатих цього року 500 повних перевірок декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави. Констатуємо, що з прийняттям рішення Конституційного Суду України від 26 лютого, яким визнано неконституційною статтю 368-2 Кримінального кодексу, встановити ознаки незаконного збагачення у деклараціях за 2015 – 2018 роки більше неможливо", - йдеться у повідомленні.

Очільник НАЗК Олександр Мангул заявив про те, що регулятор готовий долучитися до експертизи внесених до Верховної Ради законопроектів, які мають в подальшому замінити скасовану статтю Кримінального кодексу. За його словами, НАЗК розглядає дві можливі моделі врегулювання ситуації.

У прес-службі регулятора додали, що з урахуванням позиції Конституційного Суду України незаконним збагаченням може бути визначено:

- збільшення в особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власності активів у значному розмірі, що перевищує її дохід;

- придбання майна, збільшення вартості цього майна особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що значно перевищує законні доходи особи, якщо ці дії вчинено без встановлених законом, іншими правовими актами або правочинами підстав.

Мангул зазначив, що криміналізація незаконного збагачення, є одним із зобов'язань України, яке держава взяла на себе при ратифікації Конвенції ООН проти корупції, Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173), Додатковим протоколом до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 191), і визначена рекомендаціями Групи держав Ради Європи проти корупції (GRECO) та інших міжнародних інституцій.

Конституційний суд скасував кримінальну відповідальність за незаконне збагачення 26 лютого, визнавши статтю 368-2 Кримінального кодексу неконституційною і такою, що суперечить принципу презумпції невинності. Рішення було винесено на закритому засіданні Великої палати КСУ.

28 лютого президент Петро Порошенко направив до Ради як невідкладний законопроект про введення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення.

Подання до КСУ щодо конституційності статті про незаконне збагачення 12 грудня 2017 року подали 59 депутатів – членів фракцій "Народного фронту", "Блоку Петра Порошенка", "Радикальної партії Олега Ляшка", "Опозиційного блоку" та груп "Відродження" і "Воля народу".

У ЄС висловили стурбованість у зв'язку зі скасуванням кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, а експерти антикорупційної ініціативи EUACI розкритикували рішення КСУ та його мотиваційну частину.

У НАБУ констатували, що змушені закрити 65 кримінальних проваджень за статтею про незаконне збагачення.