UA / RU
Підтримати ZN.ua

Найбільша загроза для МКС: з російського сегменту вже п'ять років витікає повітря

Але в NASA стверджують, що знають, як убезпечити астронавтів.

Головною загрозою для МКС є витік із російського сегменту

Головною загрозою для МКС є витік із російського сегменту

Головною загрозою для Міжнародної космічної станції (МКС) є тривалий витік повітря, який впливає на план розміщення астронавтів на ній до 2030 року. Про це свідчать дані нового аудиту NASA, повідомляє Space.com.

Зона витоку знаходиться в російському сегменті МКС, витік спостерігається вже протягом п'яти років. Але він не становить жодної загрози для екіпажу.

Читайте також: Космічний корабель Crew Dragon вирушив на МКС по астронавтів Boeing Starliner

«Зараз він не впливає на безпеку екіпажу чи роботу станції, але це те, про що всім слід знати», — сказав менеджер програми МКС Джоел Монтальбано в лютому 2024 року, коли витік збільшився до кілограма на день порівняно з історичним мінімумом 0,09 кілограмів на день.

Але вже через два місяці витік збільшився на 50%, до 1,6 кілограма на день. NASA і «Роскосмос» стежать за «тріщинами і витоками повітря, що продовжуються». Але офіційні особи стверджують, що МКС старіє і потрібні додаткові заходи, які дозволять їй безпечно функціонувати хоча б до 2030 року.

Представники NASA нещодавно заявили, що витік залишається контрольованим, зазначивши, що проведені ремонтні роботи після квітня 2024 знизили рекордно високий показник приблизно на третину.

"Ми продовжимо працювати з ними ["Роскосмосом"], щоб зрозуміти джерела витоку і те, як вони впливають на роботу космічної станції", - заявив Джим Фрі, заступник адміністратора NASA, на брифінгу в прямому ефірі 27 вересня.

Разом з тим, витік у російському модулі «Звєзда», запущеному 2000 року, є показовим прикладом проблем, які впливають на план підтримки працездатності старіючої МКС.

Як і будь-який старий апарат, МКС потребує підтримки та ремонту, але додатковою проблемою є те, як далеко вона розташована. У звіті йдеться, що все, від проблем із ланцюжком поставок для ремонту до раптового удару мікрометеориту, може бути критичним ризиком для МКС. Ризик від витоку оцінюється в 5 балів за п'ятибальною шкалою.

Вперше витік був зареєстрований у 2019 році, Офіс Генерального інспектора (OIG) NASA опублікував перший звіт про нього у 2021 році, а з 2022 року NASA регулярно звітує перед своєю Консультативною групою з безпеки в аерокосмічній сфері про зусилля агентства з усунення витоку.

«Роскосмос» заявив, що завжди може закрити люк у службовий модуль, якщо витік стане «неприйнятним», але OIG зазначив, що NASA та його російський колега ще не домовилися про те, яка швидкість витоку є непереборною загрозою. У разі реалізації такого сценарію МКС втратить стикувальний вузол, що «може вплинути на доставку вантажів», а також вимагатиме «додаткового палива для підтримки висоти та положення станції».

Це не єдина проблема на МКС. Так, на її борту зараз знаходяться астронавти Бутч Вілмор та Суні Вільямс, які вирушили на МКС на борту корабля Starliner 5 червня, вони мали провести в космосі трохи більше тижня. Це був останній тестовий політ перед сертифікацією Starliner для запуску астронавтів на МКС. Але проблеми з двигунами, що виникли під час наближення космічного корабля до МКС, призвели до тримісячної затримки повернення Starliner.

Наприкінці серпня NASA заявило, що корабель повернеться на Землю без космонавтів на борту. Вілмор і Вільямс залишаться на МКС до лютого 2025 року і полетять додому на кораблі SpaceX.