UA / RU
Підтримати ZN.ua

Законопроєкт про ВККС віддасть добір суддів у руки Вовка та Портнова – експерт

Засновник аналітичного центру фундації DEJURE застерігає від найнегативнішого сценарію, який може бути реалізований у судовій системі у зв'язку з прийняттям законопроєкту про роботу ВККС.

Ухвалення розкритикованого законопроєкту №3711-д про відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів віддасть добір половини суддів України в руки ексочільника ОАСК Павла Вовка та ексзаступника голови адміністрації Януковича Андрія Портнова, заявив один із засновників аналітичного центру прямої дії DEJURE Михайло Жернаков. За його словами, редакція закону, підготована до другого читання призведе до контролю Вовком та Портновим судової системи.

Михайло Жернаков

«Наступного пленарного тижня «слуги» планують віддати в руки Портнову і Вовку добір половини всіх суддів в Україні. А це означає повний і безперешкодний їхній контроль за всією судовою системою років так на 30. Пояснюю чому», - написав Жернаков.

Він зазначив, що зараз у судовій системі є 2 тисячі вакансій. До кінця року, за словами Жернакова, ще 1 752 судді досягнуть віку, коли зможуть піти у відставку.

«Додайте до 2000 навіть частину від 1700 - це вже приблизно половина  всього суддівського корпусу.  Усіх суддів в Україні добирає Вища кваліфікаційна комісія суддів. Попередній склад ВККС був звільнений законом 2019 року, а нову мали набрати на конкурсі за участі незалежних міжнародних експертів», - додав Жернаков.

Водночас наступного тижня парламент планує голосувати за законопроєкт 3711-д про роботу ВККС. Жернаков пояснив,що згідно з документом, замість дієвого фільтру у вигляді міжнародних експертів майбутні члени найважливішої суддівської комісії «проходитимуть подвійний фільтр суддівської мафії - спочатку Ради суддів, а потім - Вищої ради правосуддя». Законопроект передбачає наявність міжнародних експертів у конкурсній комісії, але вони, за словами Жернакова, не матимуть права голосу.

Тут варто уточнити, що експерт має на увазі п.50 вищевказаного законопроєкту, де йдеться про умови формування конкурсної комісії, яка визначатиме майбутній склад ВККС. Закон передбачає конкурсну комісію з шести осіб, трьох з яких делегує українська сторона, трьох - міжнародні інституції. На перший погляд, з точки зору голосування у міжнародних експертів є можливість блокувати недобросовісних кандидатів, тому як пройти за конкурсом далі може тільки той, за кого проголосує не менше двох експертів від кожної сторони. І це серйозний важіль.

Однак навіть він дійсно може бути знівельований, якщо конкурсом в ВККС (а це ключовий орган за призначенням суддів) займатиметься не реформована ВРП. Процедура очищення Вищої ради правосуддя за допомогою Етичної ради так само активно обговорюється і несе свої ризики в той час, як орган досі залишається під впливом зовнішніх сил. І цілком може вийти так, що навіть якщо на етапі конкурсу та призначення членів ВККС в конкурсній комісії виявляться добропорядні представники (що дуже сімнівно), як сторони України, так і міжнародних інституцій, після відбору переможці автоматично опиняться під впливом ВРП і судових кланів.

Тобто проблема лежить набагато глибше. Якби ситуація в судовій системі і навколо неї була стійка, а основні політичні гравці і групи впливу один одному довіряли і дійсно хотіли прозорих правил гри і чесного суду, то цей законопроєкт можна було б вважати ідеальним. Однак на плівках НАБУ є матеріали, що стосуються ОАСК і Павла Вовка, які показують як працює судова система і, що на органи судоустрою може бути вплив ззовні, що спонукає суддів приймати неправомірні рішення. Що звичайно ж відомо нашим стратегічним партнерам, у яких є підстави не довіряти в тому числі й законодавцю.

Тож не дивно те, що Жернаков б'є на сполох.

За його словами, одіозний суддя Павло Вовк та скандальна Вища рада правосуддя відкрито просувають меседжі про те, що нібито потрібно скоротити кількість етапів конкурсу на посаду судді з 15 до 3, «щоб швидше набрати суддів».

«Це означає, що ніяких аналізів декларацій, ніяких психотестів і ніяких перевірок на доброчесність для майбутніх суддів не буде. Підконтрольна ВККС швидко збере документи і призначить десь від 2 тисяч до 3,7 тисяч суддів, які присягнуть на вірність особисто Вовку і Портнову. Нам же всім прозвітують про те, як класно і швидко «оновили судову систему» і «подолали кадровий голод», - додав засновник DEJURE.

Жернаков також зазначив, що згідно з українським законодавством, як тільки цих суддів призначать, то звільнити їх буде практично неможливо. Свої посади вони обійматимуть до 65 років. За словами Жернаков, це приблизно 30 років.

«А контроль за фактично більшістю суддівського корпусу означає контроль за з'їздом суддів, звідти - за більшістю в усіх наступних складах суддівських органів, а звідти - за всіма новими призначенням суддів. Коло замикається. Так що як тільки приймуть закон у такій редакції (а саме таку редакцію підготував до другого читання комітет), почнеться незворотній процес. Вовк і Портнов отримають "золоту акцію" контролю за всією судовою системою на десятиліття», - зазначив Жернаков.

За словами засновника DEJURE, голова профільного комітету Ради  Андрій Костін та члени комітету розповідають, що на іншу редакцію «не зберуть голосів».

«Виходить, на виконання власної політичної обіцянки і обіцянки президента голосів немає, а на підігрування агентам ворога в отримані контролю над судовою системою – є. Головне не переплутати. Катастрофу під назвою 3711-д треба зупинити. Інакше буде біда», - додав Жернаков.

Читайте також: Експерти ЄС і США розкритикували доопрацьований законопроект про перезапуск ВККС – ЗМІ

У жовтні минулого року Венеціанська комісія затвердила звіт щодо законопроєкту та деяких інших законів, яким визначено важливі аспекти діяльності Верховного суду та органів судового врядування. Загалом, Венеціанка підтримала необхідність швидкого запуску ВККС, але зазначила, що проєкт №3711 треба суттєво доопрацювати.

Профільний комітет Ради зобов'язався врахувати рекомендації Венеціанської комісії.  Однак, у результаті вони звели нанівець роль міжнародних експертів у відборі членів ВККС та передали всю владу нереформованій Вищій раді правосуддя.

Навіщо потрібно продовжувати співпрацювати з міжнародними експертами і давати їм право вирішального голосу при відборі членів Етичної ради ВРП? Чому тільки за допомогою європейських інституцій можна продовжити реформу і перемогти опір сформованої системи і її внутрішніх бенефіціарів? Відповіді на ці та інші питання читайте у матеріалі Сергія Козьякова «Навіщо судовій системі міжнародні експерти?»

Водночас Роман Куйбіда у статті для ZN.UA зазначив, що насправді законопроєктом №3711-д хочуть законсервувати проблему залежності суддів та сформувати ВККС у «ручному» режимі. Детальніше читайте у статті «Такий зручний ручний суд».