Західні дипломати і єврочиновники все частіше стали говорити про конституційну децентралізацію в прив'язці до можливих місцевих виборів на окупованих територіях.
Як пише в статті на DT.UA Сергій Рахманін на цю обставину приблизно з травня почали звертати увагу багато хто з відомих українських політиків, а також особи так чи інакше залучені в конституційний процес.
Автор зазначає, що про місцеві вибори на окупованих територіях раніше говорили скоріше як про теоретично можливі, ніж практично здійсненні.
"По суті, Київ, і насамперед президент стали заручниками власної надмірної зговірливості. Не розробивши чіткого плану вирішення конфлікту, не бажаючи воювати й не вміючи добиватися миру, Україна йшла на повідку в західних партнерів, які не мали іншого плану врегулювання, крім затвердженого в Мінську. Ідучи на поступки і беручи непід'ємні зобов'язання, Київ загнав себе в пастку", - пише автор.
На думку Рахманіна, закон про особливий порядок місцевого самоврядування, зобов'язання надати широкі повноваження неконтрольованим територіям, обіцянка в конкретні терміни провести конституційну децентралізацію зробили владу України уразливою.
"Якщо раніше Київ міг спертися бодай на теоретичну підтримку партнерів і обіцяв реалізувати свої обіцянки тільки після того, як протилежна сторона виконає свою частину зобов'язань, то сьогодні Захід дедалі частіше наполягає, аби Київ ішов назустріч, не чекаючи кроків у відповідь", - йдеться в статті.
Європа, а віднедавна й Сполучені Штати, судячи з усього, не бачать у недалекому майбутньому іншого виходу з ситуації, що склалася, ніж той, котрий запропонований Мінськими угодами. У конституційній децентралізації вони бачать шлях локалізації, заморожування конфлікту, що дозволить на певний час звільнитися від головного болю з приводу України, впевнений автор.
"Не думаю, що Петра Порошенка тішить перспектива фактичного узаконення бандитської влади частини Донбасу, надання їм бюджетного фінансування, збереження російського контролю над цією територією. Але, цілком імовірно, у нього немає іншого виходу. ...> Нездатний на власну ініціативу і позбавлений належної зовнішньої підтримки Петро Порошенко, судячи з усього, уже в травні зрозумів, що конституційні зміни, які передбачають надання ширших прав регіонам та особливих прав - неконтрольованим територіям, неминучі. Відмова від цього зобов'язання могла позбавити його будь-якої допомоги з боку Заходу, який добряче втомився від українського питання", - пише Рахманін.
За деякими даними, версія закону про особливості застосування закону про місцеві вибори на неконтрольованій Києвом території пишеться за межами України. Захід, мабуть, квапиться закапсулювати наші проблеми, залишивши Київ сам на сам із його бідами, і, принаймні на певний час, забути про нас, впевнений автор.
Він пояснює просту логіку того, що відбувається: "особливий статус територій буде закріплений у Конституції. Набрання цим законом чинності прямо пов'язане з проведенням на неконтрольованих територіях місцевих виборів. Саме до цього схилятимуть Київ сьогодні і Брюссель, і Берлін, і, судячи з усього, Вашингтон. Не кажучи вже про Москву. Для Кремля таке вирішення питання є очевидним благом. Оскільки воно відкриває шлях до можливого зняття санкцій. Але це лише один із призів...".
"Для Києва ж такий варіант - найгірший з усіх можливих. Легітимація бандитської влади, додатковий бюджетний тягар, узаконення постійно тліючого осередку напруженості всередині країни - не найкращий шлях для держави, котра переживає надзвичайно жорстоку економічну й соціальну кризу. Але без цих поступок Київ, судячи з усього, не отримає навіть ту фінансову допомогу, яка обіцяна йому Заходом і без якої економіка може впасти", - пише Рахманін.
Детальніше про конституційний процес і про перспективи місцевих виборів в окупованій частині Донбасу читайте у статті Сергія Рахманіна Конституляція? У свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".