UA / RU
Підтримати ZN.ua

Більшою проблемою ВРП є політизація суддів, а не корупція — почесна президентка Венеційської комісії

Вища рада правосуддя повинна бути автономним органом. 

Маючи такий важки досвід політизованих суддів радянського часу у Польщі вважали, що спершу потрібно створити запобіжники, які б гарантували справедливе призначення суддів, щоб система була прозоріша. Про це під час пресконференції Democracy in action: Zero corruption conference розповіла Ганна Сухоцька - почесна президентка Венеційської комісії Ради Європи та експрем'єр-міністр Польщі.

"Тоді у Польщі вирішили про створення Вищої ради правосуддя. Це було вирішено в результаті жвавого обговорення. В інших перехідних демократіях були схожі практики. Ми мали гарний взірець для наслідування - німецьку модель, де міністр юстиції відіграє роль у призначенні суддів. Ми мали таку саму традицію. Але в радянські часи, коли виконавча влада мала можливість призначати суддів, ми отримали негативний досвід і тому шукали більш нейтральне рішення. Від початку ми вважали, що орган має бути плюралістичним і складатися не лише з числа суддів. Але ми розуміли, що все ж таки більшість мають складати судді, бо це був перший крок гарантувати незалежність правосуддя. Далі ВРП крок за кроком намагалася стати своєрідним міністерством юстиції - ставала більш демократичною і намагалася вже робити на свою користь. І це була перша ознака, що нам слід створили ще більш плюралістичний орган, але не політизований", - пояснює Сухоцька. 

Вона вважає, що слід запросити більше незалежних фахівців з числа правників, які були б членами ВРП, але не з числа політиків. Зараз у Польщі є радовий закон про Вищу раду правосуддя, яки передбачає, що більшість суддів обираються парламентом, бо судді, обрані парламентом, можуть представляти дві негативні дії - політизація та корпоратизація. Отже, це не найкраще рішення. 

"Я вважаю, що ВРП залишається не менш важливим органом для забезпечення незалежності, тому для того, щоб відігравати важливу роль у призначенні суддів, ВРП має бути автономним органом і складатися з доброчесних осіб. Інакше буде легко вийти на корупцію", - пояснює Сухоцька. 

Також потрібно підняти питання декларації активів для суддів, вважає вона.

Сьогодні більшою проблемою є не корупція, а політизація суддів ВРП, бо вони більш схильні саме до цього, пояснила Сухоцька.

Читайте також: Посол ЄС сподівається, що Україна виконає рекомендації Венеціанської комісії щодо законопроєкту про ВРП

Напередодні Верховна Рада ухвалила за основу ще один законопроєкт із цього пакету – №5068, який передбачає створення Етичної ради з професійного оцінювання та доброчесності членів ВРП, а також Служби дисциплінарних інспекторів.

Зазначимо, що Венеціанська комісія вказала на слабкі місця законопроєкту №5068 про перезапуск ВРП. Комісія рекомендувала українським депутатам посилити та зробити вирішальною роль міжнародних експертів в процесі відбору майбутніх членів ВРП та перевірки на добропорядність нинішнього його складу. У Венеціанській комісії наполягають на тому, щоб вирішальний вплив на рішення Етичної комісії  мали не українські судді, а експерти, номіновані міжнародними партнерами України.

Детальніше про законопроєкти Володимира Зеленського та їх спрямованість - у статті Романа Куйбіди “Судова реформа. Три кроки президента” для читачів ZN. UA.