Командир екіпажу транспортного літака Іл-76 киянин Володимир Л., який неодноразово бував у «гарячих точках» і пройшов Афганістан, розповів, що українських льотчиків, які звільнилися з українських ВПС, можна зустріти скрізь - у Конго, Нігерії, Чаді.
Він зазначив, що більшість льотчиків виконують бойову роботу нелегально - офіційно вони наймаються, наприклад, у фірми з перевезення продовольства та інших мирних вантажів. А на практиці переважно доставляють зброю, боєприпаси, вибухівку.
За його словами, «облік таких випадків ніхто, звичайно, не веде, офіційних даних немає. Тому в МЗС, Міноборони, СБУ будуть все заперечувати. Але якщо в Україні немає роботи, то зрозуміло, що її вдосталь на інших континентах, і людей, які не розучилися літати, «у надлишку», пише газета Сегодня.
За словами Володимира, екіпажі, в основному, укомплектовані українцями та росіянами. Їхня зарплата, залежно від інтенсивності польотів та ступеня ризику, коливається від 100 доларів за льотну годину до 10 тисяч на місяць і більше».
Також видання зазначає, що знайшло двох українських пілотів, які після звільнення в запас влаштувалися на роботу в Африці як найманці.
«Робота за кордоном - справа тонка. Зайвий розголос нам не потрібен - деколи доводиться делікатну роботу виконувати», - пояснив пілот із 20-річним стажем Артем. Льотна спеціальність Артема - командир повітряного судна, 1-й пілот. За плечима - понад 16 років роботи на «чорному континенті». Географія польотів - вся Африка, від ПАР і Намібії до Гани і Судану.
Артем зазначив, що перший контракт підписав відразу після відставки - завербувався через українських посередників у Судан. «Там літав на Ан-12 - возив гуманітарну допомогу - борошно, сою, одяг, гас. Платили тоді небагато - близько 1400 доларів на місяць», - додав він.
Зараз зарплата Артема в якості пілота-найманця коливається від 3-х до 4-х тисяч доларів. Часто «бортовласник» знаходить досить цікавих клієнтів - їхні вантажі складаються з підозрілих мішків і ящиків, дивно схожих на збройові ящики і патронні цинки. За «відсутність цікавості» наймач виплачує бонуси у 300, а то й 500 доларів.
Однак найбльіш привілейованою кастою в «авіазаробітчан» вважаються льотчики бойової авіації. «На відміну від нас – транспортників, «бійці» працюють за контрактом з урядами африканських країн. Але влаштуватися у військові льотчики вкрай складно - потрібно мати допуск і серйозний наліт на винищувачах і штурмовиках, які є на озброєнні в даній країні.
За запевненням льотчика, українських пілотів можна зустріти в лавах ВПС Лівії, Мозамбіку і Анголи. «Мій товариш по службі спочатку працював в Анголі - навчав місцевих літати на МіГах, які їм постачали при СРСР. Потім перебрався до Лівії - там платили набагато більше - по 10 тисяч динарів (більше 8 тисяч доларів - ред.). Він всю сім'ю забрав з собою до Лівії. Там йому присвоїли звання офіцера - інструктора лівійських ВПС - навчає лівійських льотчиків літати на МіГ-21 і МіГ-23.
Якщо ж говорити про тих найманців, які воюють «на землі», то, за свідченням льотчиків, щомісячна зарплата такого українського бійця в африканських країнах, як правило, не перевищує 2-3 тисячі доларів. У той же час, інструктор, який має спеціальне військову освіту, який може підготувати бойовий підрозділ, отримує від 5 до 7 тисяч. Фахівці з техніки - від 4 до 5 тисяч доларів.
Нагадаємо, екс-керівник «Укрспецекспорту» Сергій Бондарчук у коментарі DT.UA категорично виключив можливість присутності українських військовослужбовців у лівійській армії. У той же час він додав, що в України немає можливості проконтролювати дії так званих «диких гусей» - найманців.
«Мова йде про сотні офіцерів, які, пішовши у відставку, шукали свою війну.
Перша хвиля найманців була породжена розвалом Радянського Союзу - великою армією і відсутністю великих військових кампаній. Була й друга хвиля, обумовлена занепадом вже армії незалежних держав, що виникли на території колишнього Радянського Союзу», - зазначив С.Бондарчук.
Він зазначив, що найманці з числа колишніх військовослужбовців мають великий досвід роботи в Африці: «Вони перетікають з однієї держави в іншу, з одного конфлікту до іншого, заробляючи необхідні гроші і адреналін. Проте за їхні дії влада держав відповідальності нести не може».
Водночас колишній керівник «Укрспецекспорту» підкреслив, що «незалежно від того, хто знаходиться при владі в Україні, мова йде про репутацію країни, і мені б не хотілося, щоб мої слова навіть теоретично могли бути витлумачені як підтвердження пліток».
Як повідомлялося, у понеділок, 21 лютого, лівійська авіація завдала удару з повітря по натовпу маніфестантів, які вийшли на вулиці Тріполі. У результаті застосування бойової авіації проти демонстрантів у Лівії, за неофіційною інформацією, загинули мінімум 250 осіб.
За даними джерел аналітичного видання STRATFOR, лівійськими винищувачами МіГ, які обстрілювали учасників антиурядових демонстрацій в Лівії, керували українські пілоти.