UA / RU
Підтримати ZN.ua

Сьогодні децентралізація дійсно залишилася без “голови” — експерт

Немає ключового координуючого органу, який тримав би рамку реформи, не даючи окремим міністерствам вибиватися з її контексту.

Чи не щодня на телеекранах і різних новинних сайтах можна побачити чи почитати про різні негаразди, які виникають у сферах освіти, соцпослуг, охорони здоров’я і до яких певним чином прикріплюють тезу “через децентралізацію”. Створюється така собі ілюзія, що “через децентралізацію” закрили відремонтовану школу, не взяли на баланс лікарню, розпустили центр соціальних послуг, не відремонтували дорогу. На жаль, таких випадків досить багато, але здебільшого причиною тут є не децентралізація, а зовсім інше, пише й своїй статті для ZN.UA один із авторів реформи Анатолій Ткачук

“Відсутність стратегічного планування, некоординованість дій різних органів публічної влади (в тому числі і законодавчої), робота на власний піар, а не на суспільні інтереси, підмінили командну роботу і єдиний мозковий та організаційний центр реформи”, - пише автор. 

Він зазначив, що децентралізація просто підсвітила ці негаразди, і раптом усі почали бачити: те, що ще вчора вважалося благом від чергового керманича області чи народного депутата, сьогодні виглядає банальною розхлябаністю, що призвела до неефективного використання бюджетних коштів, яких і так обмаль. 

За словами Ткачука, до цього додається дивна позиція народних депутатів, які вирішили створити абсолютно нове законодавство для місцевого самоврядування прямо з чистого листа (йдеться про законопроєкт про місцеве самоврядування, який було презентовано 1 березня). Автор зазначає, що воно не базується на українській системі права та зводить нанівець зусилля десятків людей, які раніше працювали над реформою. Це може стати додатковим засобом руйнування системи управління в країні загалом. 

“Так виглядає, що сьогодні реформа дійсно залишилася без “голови” — ключового координуючого органу, який тримав би рамку реформи, не даючи окремим міністерствам вибиватися з її контексту. Не має значення, як цей орган називатиметься — віцепрем'єр, комітет чи комісія при ньому”, - пише Ткачук. 

Однак, за його словами, вкрай важливо, щоб децентралізацію, яка зачепила всі сфери управління, враховували при здійсненні секторальних реформ, і при цьому не було перекладання не властивих повноважень на органи місцевого самоврядування, ще й без ресурсів. Інакше ми ризикуємо не лише втратити імідж успішної реформи, а й наша державна машина просто нікуди не поїде. 

Читайте також: Реформа децентралізації: держава зруйнувала вертикаль соцзахисту, не запустивши працюючу альтернативу

Детальніше про основні проблеми, ризики і прогнози децентралізації читайте в матеріалі Анатолія Ткачука “Чорна кішка децентралізації”. 

Водночас виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан в інтерв’ю Інні Ведерніковій розповів про створення в Україні важеля тиску на місцеве самоврядування. За його словами ним є Конгрес місцевих і регіональних влад при президентові. Детальніше читайте в інтерв’ю “Перед президентом розігрують ілюзію хорошої комунікації з місцевим самоврядуванням".