UA / RU
Підтримати ZN.ua

Реформі децентралізації виповнилось десять років, але вона досі далека від завершення

Особливо її реалізацію стримує нерозуміння нинішньої влади концепції змін.

Сьогодні минає 10 років від дня старту в Україні реформи децентралізації. ЄС визнав реформу однією з найуспішніших в Україні, а війна випробувала її на міцність. Громади вистояли у момент повномасштабного вторгнення, а зараз продовжують свою боротьбу за Україну.

Процес децентралізації стартував 2014 року з прийняттям Концепції реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, а також  законів України «Про співробітництво територіальних громад», «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та змін до Бюджетного і Податкового кодексів – щодо фінансової децентралізації. Цей процес дозволив сформувати дієвий інститут місцевого самоврядування на базовому рівні – об’єднані територіальні громади та скоротити число районів, а новоутворені органи місцевого самоврядування отримали відповідні повноваження та ресурси, що їх раніше мали міста обласного значення.

В підсумку децентралізації вдалось досягти зменшення залежності територій від центру, підвищити якість надання адміністративних послуг, збільшити ефективність управлінських рішень та досягти прогресу в розвитку громад.  

Водночас реформу децентралізації в Україні ще не завершено. Зокрема, досі не ухвалено цілу низку законів, які остаточно і чітко розділять повноваження між Центром і громадами, а також запровадять державний нагляд за актами місцевого самоуправління після того, як вони отримали фінанси та повноваження.

Як зазначає редакторка відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова, на жаль, реформа має багато проблем, включаючи нестабільні відносини між центральною владою та органами місцевого самоврядування. Що під час війни неприпустимо.

Зокрема, в силу своєї незавершеності та частого нерозуміння суті та важливості процесу реформи новими владними командами вона має проблеми із реалізацією на практиці.

«Однак дороги назад немає, реформа стала даністю, а децентралізована Україна стане частиною ЄС», - підкреслює журналістка.

Читайте також: Євроінтеграція децентралізації: що Україна має виконати для вступу до ЄС

Минулого тижня уряд, врешті, затвердив презентовану ще в листопаді 2023 року  Дорожню карту децентралізації. Документ визначає подальші кроки для реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2024-2027 роки. До його розробки залучали широке коло експертів, міжнародних партнерів, представників асоціацій органів місцевого самоврядування, щоб врахувати всі позиції.

План заходів визначає ключові кроки для становлення спроможних громад, зокрема: зміна законодавства (законопроєкти щодо удосконалення регулювання механізму затвердження територій територіальних громад і визначення їх адмінцентрів; особливості відновлення публічної влади на деокупованих територіях; розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування і органами виконавчої влади; удосконалення законодавчих інструментів консультацій органів державної влади з асоціаціями органів місцевого самоврядування; про місцеву статистику та ін.); підвищення інституційної та фінансової спроможності органів місцевого самоврядування; а також розбудову місцевої демократії та широке залучення жителів до прийняття управлінських рішень на місцях.

Одним із завдань децентралізації було створення моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів, за якої громади отримали б певну автономію. Проте в умовах повномасштабного вторгнення збільшився розрив у фінансовій стійкості громад і посилилася залежність від центрального бюджету. У статті для ZN.UA «Бюджети розвитку чи війни: як змінилася фінансова спроможність громад» Рух ЧЕСНО проаналізував, як повномасштабна війна вплинула на фінансову спроможність громад і як законотворці змінили систему міжбюджетних трансфертів 2024 року.