Автори скандального законопроєкту №5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» акцентують увагу на можливості органів місцевого самоврядування самостійно, без рішення суду, приймати рішення про демонтаж чи перебудову самочинного будівництва, що має побороти хаотичну забудову. Про те, чому цей механізм є неефективним і призведе до катастрофи пише Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Розділяй і володарюй». Чому в битві за реформу містобудування стали ворогами села й міста».
Автор зазначає, що приймати вищевказані рішення щодо знесення та перебудови самочинного будівництва органи місцевого самоврядування дійсно зможуть, але лише щодо найбільш нахабних самобудів без жодних дозвільних документів. Адже прийняття рішення про визнання об’єкта самочинним будівництвом не допускається, якщо щодо об’єкта будівництва або його частини у встановленому законодавством порядку зареєстровані речові права та/або обтяження речових прав.
Автор статті нагадує, що в серпні ВР прийняла ЗУ «Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», яким встановлена автоматична реєстрація спеціальних майнових прав на майбутні об’єкти будівництва при отриманні права на будівництво: отримання права за спрощеним ЗП №5655 порядком призводить до автоматичної реєстрації прав і робить неможливим застосування спрощеного порядку визнання самочинним будівництвом.
І прийняття рішення про знесення без рішення суду — це не знесення без рішення суду. Рішення ОМС про демонтаж не є остаточним і може бути оскаржено в суді. Тож суттєвих змін немає, питання лише в тому, хто подаватиме позов для вирішення питання зі знесенням, а без суду можна обійтися, лише якщо забудовник сам дозволить знести свій самобуд.
«Обіцяний авторами законопроєкту механізм швидкого вирішення проблеми із самочинним будівництвом, по суті, не відрізняється принципово від існуючої наразі процедури, що продемонструвала свою неефективність, тож у ОМС не з’являється жодних ефективних механізмів боротьби проти незаконної забудови», - резюмує Могильний.
14 грудня Рада мінімальною кількістю голосів – 228 з необхідних 226, – ухвалила в цілому проєкт закону авторства очільниці партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Як і попереджало ZN.UA, голосування відбулося без обговорення. Монобільшості вдалося протягнути скандальний законопроєкт завдяки депутатам, обраним від нині забороненої проросійської «Опозиційної платформи – За життя», зокрема, Нестору Шуфричу та Олександру Качному. Зазначимо, що петиція на сайті офісу президента щодо ветування законопроєкту лише за добу набрала 25 тисяч підписів, необхідних для розгляду її Зеленським.
Своєю чергою Нацагентство з питань запобігання корупції заявило, що комітет ВРУ дотримався наданих рекомендацій не в повному обсязі. Зокрема в НАЗК наголосили, що закон фактично запроваджує «принцип мовчазної згоди щодо відновлення права на виконання підготовчих або будівельних робіт замовником/генеральним підрядником у разі, наприклад, умисного, з метою отримання незаконного прибутку, невиконання своїх обов’язків уповноваженою особою органу містобудівного контролю». Водночас головним недоліком законопроєкту в НАЗК називають недостатню відкритість при його розробці з порушенням принципу прозорості та врахування громадської думки.