UA / RU
Підтримати ZN.ua

Голова профспілки заявляє про несправедливий відбір поліцейських в Україні

Звільненим через непрофесійну роботу комісій, які займаються відбором, радять звертатися до суду.

Ситуація, яка склалася в середовищі правоохоронців, критична, і вимагає чесного відкритого діалогу, а не "замилювання проблеми гарними картинками і пафосом", заявив DT.UA голова Профспілки атестованих працівників органів внутрішніх справ України Олександр Козленко, зазначивши, що з цього питання був написаний відкритий лист президенту України, голові парламенту та уповноваженому ВР з прав людини.

"Міністру також особисто було вручено звернення. Відповіді немає. Але ж ідеться про ключові для державного інституту речі", - наголошує Козленко.

Читайте також: Аваков прокоментував перспективи Грицака очолити МВС

"По-перше, підготовку до набрання чинності законом про поліцію, на яку в міністерства було три місяці, провалено, - переконаний Козленко. - Начальника поліції призначено 4 листопада - за три дні до набрання законом чинності. За цей час відбулися сумбурні переатестації особового складу, у результаті яких, за словами міністра, було звільнено 47 тисяч правоохоронців. Слід думати, негідних міліціонерів, якщо відсівання йшло із залученням Служби внутрішньої безпеки. На жаль, у силу причин, відомих тільки міністру, на той момент громадськість і експерти не були залучені до процесу переатестації. Але всі правоохоронці, які її пройшли, були автоматично зараховані в лави поліцейських. І це ключове: всі правоохоронці, що вийшли 13 грудня на мітинг під стіни МВС, - атестовані працівники нової поліції, а не "старі менти, які виступили проти реформи". З понеділка всі вони знову пішли на роботу. І сьогодні отримують зброю. Охороняють громадський порядок. Затримують злочинців".

Читайте також: Як зберегти довіру до нової поліції

"По-друге, закон про поліцію передбачає атестацію поліцейських тільки в трьох випадках, - продовжує Козленко. - При переведенні на вищу посаду, при пониженні, а також у разі вчинення дисциплінарного проступку. Крапка. Однак заявлене міністром майбутнє скорочення ще 100 тис. правоохоронців у результаті переатестації не передбачає ні підвищень, ні понижень. Тільки звільнення. Виходить, усі ці люди за півтора місяця перебування в поліції вчинили якийсь проступок? Чи є якийсь план скорочення, щоб вивільнити частину коштів фонду оплати праці і за рахунок звільнених підняти зарплату тим, хто залишився?".

"По-третє, незбалансований склад комісій на користь представників громадських організацій виключає професійний чинник відбору. А також дотримання закону, - уточнює голова профспілки. - Слідчий - кандидат юридичних наук, у декреті - звільнена. Слідчий з проблемами щитоподібної залози, яка приймає гормони, звільнена на вході в кабінет - "надто гладка". "Назвіть прізвища загиблих Небесної сотні. Не підходите". "Станьте на коліна, вибачтеся перед загиблими. Не підходите"...".

"По-четверте, закон про поліцію став правонаступником закону про міліцію тільки після того, як правоохоронці на мітингу порушили про це питання. ВР, яка перед тим відхилила всі пропозиції профільного комітету щодо цього, 23 грудня все-таки проголосувала відповідні закони. Соціальні пільги за правоохоронцями та їхніми родинами збережено. Упущено, однак, ще один ключовий момент. Викидання десятків тисяч поліцейських на вулицю без пропозиції їм будь-яких програм перекваліфікації - навряд чи можна назвати державним підходом", - вважає Олександр Козленко.

За словами автора статті, переживши Врадіївку, Майдани і всі 23 роки української незалежності, коли у "верхній шухляді стола кожного n-го слідчого лежало знаряддя для катувань", можна по-різному ставитися до правоохоронців.

"Але не до такої ж міри! Переді мною лежать списки чотирьох з семи атестаційних комісій Києва. (Підхід уловити нескладно.) А також затверджена наказом міністра інструкція про порядок проведення атестації поліцейських. Де до складу, наприклад, територіальних атестаційних комісій, крім голови і секретаря, визначених начальником територіального органу за погодженням з очільником поліції, можуть входити керівники кадрових підрозділів, департаменту внутрішньої безпеки, працівники апарату Національної поліції, а також за погодженням - працівники МВС, народні депутати, представники правозахисних і громадських організацій. Тобто знайти баланс професійного і громадського факторів, за бажання, було нескладно", - наголошує Ведернікова.

"Та це за бажання здійснювати реформу, а не прикриватися некомпетентністю громадськості. З восьми членів кожної із цих комісій троє - представники патрульної поліції, які пройшли, як відомо, тримісячні (!) підготовчі курси. А де, дозвольте запитати, згадані міністром фахівці МВС, які пройшли багаторічну школу? Інші п'ять - представники медійних, громадських і правозахисних організацій. Рівняти всіх під один гребінець не мають права. Напевно ж і серед них є серйозні й відповідальні люди. Однак і не згадати телемонологу однієї з громадських активісток, яка зуміла лише за десять хвилин по обличчях сержанта, майора, полковника еt cetera визначити, що "людина якась не така", теж не можу", - заявила Ведернікова.

"Добрими намірами, як кажуть… Що ж до дороги тих, хто отримає на руки наказ про звільнення після такого відбору, то вона у них пряма - до суду", - наголошується у статті.

Раніше DT.UA писало, що голова МВС Арсен Аваков зміцнив свій вплив на вертикаль МВС, централізувавши владу, а реформа МВС - одного з ключових державних інститутів - була віддана в руки команді іноземців.

Детальніше про реформу МВС читайте у статті "Реформа МВС. Без мундира" Інни Ведернікової у свіжому випуску "Дзеркала тижня".