UA / RU
Підтримати ZN.ua

Екс-суддя КСУ пропонує виключити з тексту Конституції положення про президента як "гаранта"

Таке визначення президента може служити обґрунтуванням тверджень про його якісь приховані, латентні, неочевидні або інші подібні повноваження, які не прописані в Конституції.

В Конституцію треба внести зміни, які б виключили з її тексту положення про президента як про гаранта, йдеться в статті члена-кореспондента НАН України, судді Конституційного Суду України у відставці Володимира Шаповала для DT.UA.

За його словами, це сприятиме позбавленню від пострадянської спадщини, яка в умовах нашої країни несе загрозу для демократичного розвитку.

"Як паліатив можна спробувати встановити, що визначення президента гарантом вказує на його функції, які здійснюються тільки шляхом реалізації його повноважень, встановлених у Конституції. Так, функція гаранта додержання Конституції здійснюється через реалізацію права вето, права звертатися до Конституційного суду, обов'язку призначити референдум з питання внесення змін до окремих розділів Конституції тощо. Проте мало віри в надійність такого паліативу", - йдеться в статті.

За його словами, в тих країнах, де президент в конституції визначений, зокрема, гарантом, таке визначення служить обґрунтуванням тверджень про його якісь приховані, латентні, неочевидні або інші подібні повноваження.

Читайте також: КСУ почав "письмові слухання" щодо доопрацьованого законопроекту про зміни до Конституції

"Такі оцінки пропонували також українські політики і юристи, їх можна знайти і в окремих актах Конституційного суду. Смисл відповідних оцінок у тому, що визнаються повноваження президента, які не зафіксовані в Конституції, але нібито випливають з його визначення гарантом. Вітчизняні коментатори фактично вигадані повноваження президента пов'язують і з екстремальними умовами. Наприклад - останніх двох років", - зазначає Шаповал.

"Тим самим обґрунтовуються дії президента поза межами його прямо встановлених повноважень. Однак такі дії заперечують ідеологію конституціоналізму, за якою передбачається обмеження влади визначеними в Основному Законі чіткими параметрами владарювання, а також їх суворим дотриманням. Більше того, вигадування повноважень президента означає ігнорування Конституції і мостить дорогу до диктатури", - пише суддя КСУ у відставці.

"Додам, що згідно з Конституцією повноваження президента України встановлено виключно у самій Конституції, на що неодноразово вказував Конституційний суд навіть у його "найкращі роки". Це означає, що повноваження президента не можуть встановлюватися законами або в режимі своєрідного самозабезпечення актами самого президента", - зазначає Шаповал.

Нагадаємо, раніше Шаповал писав, що в змісті Основного Закону є приписи про те, що по-перше, президент - гарант дотримання Конституції, по-друге, роль президента як гаранта визначається шляхом тлумачення Конституції, здійснюваного і самим президентом як гарантом її дотримання. У реалізацію фактично неконституційних повноважень президента здійснювалися і здійснюються, зокрема, призначення і звільнення керівників так званих регуляторів - державних органів, покликаних діяти в різних сегментах економіки.

Детальніше про повноваження президента читайте у статті Володимира Шаповала "Не сотвори собі... гаранта" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".