UA / RU
Підтримати ZN.ua

Довіра до антикорупційного прокурора знизиться, якщо його призначить Шокін - заступник голови СБУ Трепак

Фігура антикорупційного прокурора - "надважлива" в системі протидії корупції.

Рівень довіри та легітимності антикорупційного прокурора в очах громадськості знизиться, якщо його призначить чинний глава ГПУ Віктор Шокін, щодо якого є маса претензій, вважає перший заступник голови СБУ-начальник управління "К" Віктор Трепак. Про це він сказав він в інтерв'ю DT.UA.

"Якщо виходити з інтересів справи, то призначати антикорупційного прокурора повинен був би не чинний, а новий генпрокурор", - вважає Трепак.

Він підкреслює: такої позиції дотримується "не через якесь особисте упереджене ставлення до В. Шокіна". Трепак нагадує – до Шокіна є маса претензій з боку суспільства, політикуму, експертного середовища, міжнародних партнерів, які займаються питаннями боротьби з корупцією.

"Все це об'єктивно знизить рівень громадської довіри та легітимності (а вони в даному випадку критично важливі) до антикорупційного прокурора, якщо його призначить чинний генпрокурор", - пояснює заступник голови СБУ.

Читайте також: Міжнародна антикорупційна місія в Україні буде працювати з ФБР і NCI - Яценюк

Фігура антикорупційного прокурора - "надважлива" в системі протидії корупції, підкреслює Трепак: "Він не просто посадова особа з величезними повноваженнями, він ще і символ, і гарант справжньої боротьби з корупцією. Це добре розуміють ті, хто хоче результативного протидії корупції, так і ті, хто хоче її імітації, щоб убезпечити себе і своє оточення".

Звідси всі ці проблеми, що виникли з формуванням складу і роботою конкурсної комісії. За законом, з відібраних нею кандидатів антикорупційного прокурора призначає генпрокурор.

Трепак також зазначає, що ситуація з протидією корупції після того, як Національне антикорупційне бюро (НАБУ) запрацює "на повну", буде залежати від декількох моментів. Перше - від того, за якими принципами і наскільки професійно воно буде діяти. По-друге, від того, кого призначать антикорупційним прокурором.

"Якщо це буде антикорупційний прокурор за назвою, а не по суті, то такою ж буде і діяльність НАБУ. Адже, незважаючи на його дуже широкі повноваження, НАБУ в своїй діяльності повністю залежить від антикорупційного прокурора, який буде санкціонувати всі заходи, що проводяться співробітниками НАБУ щодо документування фактів корупції та процесуальної реалізації отриманих матеріалів", - говорить заступник голови СБУ.

Трепак пояснює, що положення про тотальну залежність оперативного підрозділу від прокурора, закладене в Кримінальний процесуальний кодекс, поширюється на відносини НАБУ та антикорупційного прокурора.

"Мова йде про чинний Кримінальний процесуальний кодекс, який, на мій погляд, побудований на концептуально хибних засадах. Він передбачає тотальний прокурорський контроль над діяльністю оперативних працівників і служб. Оперативники не можуть і кроку ступити без погодження з прокурором - процесуальним керівником. Ми повинні повідомляти прокурора про всі оперативні заходи, здійснювані стосовно корупціонерів. Це відразу ставить під загрозу всю оперативну розробку, оскільки в самому її початку з'являється додаткове потенційне джерело витоку оперативної інформації. І на практиці у багатьох випадках через нього відбувається "злив" інформації. Тим більшазагроза, коли мова йде про документування протиправних дій самих прокурорів. Крім того, прокурор, якщо у нього є персональний або "корпоративний" інтерес, може заблокувати реалізацію справи ще на стадії оперативного документування".

Він нагадує, що "процесуальне всесилля прокуратури" було спеціально введено ідеологами КПК, який приймався в 2012 році, - "саме тоді, коли Янукович завершував концентрацію політичної влади в своїх руках, а безпосередню владу над правоохоронними структурами він хотів сконцентрувати в руках найвідданішої йому людини - тодішнього генпрокурора В.Пшонки".

"Тоді і придумали цю прокурорську узду, яку накинули на оперативників і слідчих, - процесуальне керівництво ...> Щоб мати повну поінформованість про те, чим займаються всі оперативні служби, щоб легше було їх контролювати і використовувати", - говорить заступник голови СБУ. Хоча Конституція не передбачає виконання прокуратурою цієї функції.

Януковича вже давно немає в Україні, а країна "продовжує працювати за його ідеологією", зазначає Трепак, підкреслюючи необхідність "негайної" зміни КПК.

"Тоді генпрокурором був Пшонка, тепер - Шокін, скоро прийде хтось інший. Але системно це мало що змінює. КПК треба змінювати негайно. Треба відновити процесуальну самостійність слідчих і дати певну свободу для оперативної роботи", - резюмував Трепак.

Полнный текст інтерв'ю з Віктором Трепаком "Конфлікт між СБУ та ГПУ існує" читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".