Ситуація, в якій сьогодні опинилася Україна, а разом із нею й більшість країн Східної Польщі, викликана передусім провалом Будапештського меморандуму і неможливістю країн-гарантів його виконати, пише голова Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку Дмитро Наталуха у статті «Будапешт-2»: 10 кроків, які зупинять Путіна» для ZN.UA. Він зазначив, що за аналогією з мінськими домовленостями запропонував би розпочати дискусію про «Будапешт-2» та пояснив, у чому мала б полягати його суть.
«Ідея дуже проста — це нова колективна угода, відкрита до підписання, яка: а) містить нове зобов’язання країн-учасниць відновити контроль України над тимчасово окупованими Росією територіями Криму та Донбасу і б) до моменту його повного відновлення запровадити щодо Росії такий пакет санкцій», – пише автор.
Зокрема, мова йде про такі санкції:
- обмеження торгівлі із державними компаніями країн, уряди яких порушують міжнародну безпеку, зокрема безпосередньо захоплюють або прямо чи опосередковано сприяють втраті території іншої суверенної держави, кордони якої визнано міжнародним співтовариством (надалі — держави-порушниці);
- обмеження торгівлі із приватними компаніями, кінцевими бенефіціарами яких є публічні особи держав-порушниць і/або члени їхньої родини та/або пов’язані з ними особи;
- обмеження торгівлі із приватними компаніями, кінцевими бенефіціарами яких є особи, що мають надмірний вплив на політико-економічні процеси у державах-порушницях через їхню значну економічну та політичну вагу в суспільному житті таких держав (надалі — агенти значного впливу), і/або члени їхньої родини та/або пов’язані з ними особи;
- арешт майна публічних осіб держав-порушниць, агентів значного впливу і/або членів їхньої родини та/або пов’язаних із ними осіб;
- арешт майна осіб, які отримують кошти або майно від держав-порушниць, і/або агентів значного впливу, та/або членів їхніх родин і/або пов’язаних із ними осіб, і беруть участь у політичній діяльності чи створенні або поширенні повідомлень і/або матеріалів для необмеженого кола осіб (надалі — іноземні агенти);
- скасування віз і заборона в’їзду публічним особам держав-порушниць, агентам значного впливу, іноземним агентам і/або членам їхньої родини та/або пов’язаним із ними особам;
- видворення публічних осіб держав-порушниць, агентів значного впливу, іноземних агентів і/або членів їхньої родини та/або пов’язаних із ними осіб;
- зупинення реалізації на власній території будь-яких міжнародних проєктів, фінансування яких здійснюється в тому числі за рахунок бюджету держав-порушниць;
- припинення лістингу публічних кампаній держав-порушниць на фондових біржах;
- припинення ліцензій будь-яких ЗМІ, які фінансуються за рахунок бюджету держав-порушниць, агентів значного впливу, іноземних агентів і/або членів їхньої родини та/або пов’язаних із ними осіб.
«Насамкінець я запропонував би створити Депозитарій конфіскованих активів — організацію, яка тимчасово розпоряджалася б арештованими коштами і активами, із центром у Києві. І засік би час до тріумфальної демократизації Росії, яку ми з 1991 року чекаємо у великій сім’ї цивілізованих народів, для яких демократія, верховенство права і добросусідство — не пустий звук», – додав Наталуха.
Нагадаємо, держсекретар США Ентоні Блінкен заявив, що у разі вторгнення російських військ в Україну США запровадять проти РФ санкції, які «знищать російську економіку», а президент США Джо Байден повідомив, що проти Росії будуть введені обмеження, яких «президент РФ Володимир Путін раніше ніколи не бачив». Наприклад, після нового наступу РФ на нашу державу російські банки не зможуть проводити операції з доларом.
Попри широке застосування економічних санкцій і визнання їхнього негативного впливу, економічні оцінки їхніх наслідків у цілому та для економіки РФ залишаються досить суперечливими. Про це читайте у тексті Ігоря Бураковського «Санкції проти РФ. Як почувається російська економіка».