UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як завмирав "перинатальний проект"

Реконструкція Тернопільського обласного перинатального центру входить в історію як довгобуд. Але сумної долі він зазнав не сам, а разом з такими самими об'єктами в сусідніх областях.

Автор: Роман Якель

Національний проект "Нове життя - нова якість охорони материнства і дитинства", яким передбачалося створити впродовж 2010–2013 рр. 27 сучасних перинатальних центрів, покладено в довгу шухляду. Про його благородну мету - "забезпечення високої якості медичної допомоги новонародженим, вагітним, роділлям та породіллям, запобігання високим ризикам акушерської та перинатальної патології", - розрекламовану колишнім керівництвом Державного агентства інвестицій і управління національними проектами, Кабміну і Міністерства охорони здоров'я, доведеться на тривалий час забути. Реконструкцію та будівництво цілої низки обласних пологових будинків зупинено з банальної причини - в державній скарбниці бракувало (а нині бракує ще більше) коштів. Але час показав:мегапроект вартістю понад 1 млрд грн держбюджетних призначень плюс кошти обласних бюджетів плюс спонсорські пожертви було задумано не так задля здійснення означеної вище мети, як для поповнення (за рахунок відкотів) кишень високопосадовців, причетних до "будов століття". Тернопільська область - яскраве тому підтвердження.

На Тернопіллі величний образ реконструкції будівель обласного перинатального центру "Мати і дитина" визрів із розпорядження голови облдержадміністрації від 28 березня 2012 р. У документі розписали все, що тільки могли, - щотижневі (!) графіки виконання робіт, оснащення пологового будинку найновішим медичним обладнанням і термін здачі в експлуатацію об'єкта - кінець грудня 2012-го. Під вогні новорічної ялинки його мали урочисто відкрити. Але замовник реконструкції - управління капітального будівництва облдержадміністрації - провів тендер аж у жовтні. Його переможцем стало тернопільське ТОВ "Техно-Буд", співзасновником якого був депутат міськради від Партії регіонів Василь Лукін. На обсяг замовлення товариство не нарікало, адже сума угоди, навіть на реконструкцію лише одного пологового корпусу, виявилася ласою і чималенькою - понад 29 млн грн. А повна кошторисна вартість реконструкції, включаючи закупівлю медичного обладнання, реконструкцію адміністративного та гінекологічного корпусів, на той час перевищувала 47 млн грн.

Та замовник не організував змагання пропозицій, а здійснив процедуру закупівлі робіт в одного учасника, керуючись благими намірами - "нагальною потребою у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин" (п. 3. ч. 2 ст. 39 Закону України "Про здійснення державних закупівель"). Свої дії керівництво управління капітального будівництва ОДА мотивувало оперативністю, оскільки тендерні процедури тривають 2,5-3 місяці, а пологовий будинок мав бути зданий до нового 2013 р. Відтак, як поінформувало автора цих рядків керівництво Державної фінансової інспекції в області, підрядчик освоїв трохи більше ніж 15 млн грн, а ще майже 10 млн грн через запізніле надходження було повернуто до державного бюджету. Сумні курйози чекали попереду: хоча управління капітального будівництва за виконані 2012 р. роботи розрахувалося повністю (спробували б тоді образити близьку до влади Януковича компанію!), підрядчик зарплату своїм працівникам вчасно не виплатив. Ті протестували, пікетуючи будівлю облдержадміністрації та перекриваючи автодорогу з вимогою віддати двомісячний заробіток. Прокуратура Тернополя провела з цього приводу перевірку, і "Техно-Буд", нарешті, аж у лютому
2013-го виплатив людям належне.

А тим часом пологовий корпус не був вчасно зданий в експлуатацію. Це роздратувало уряд і облдержадміністрацію. І у вересні 2013-го тодішній губернатор Тернопілля Валентин Хоптян визначив замовником корегування проектно-кошторисної документації та реконструкції обласного перинатального центру департамент охорони здоров'я. Такий вибір видається трохи дивним: адже цей структурний підрозділ облдержадміністрації не має власної служби технічного нагляду й відповідних фахівців... Своєю чергою попередній замовник - управління капітального будівництва - у жовтні розірвав в односторонньому порядку договір підряду з ТОВ "Техно-Буд", знайшовши для цього вагому причину - "порушення термінів виконання робіт". Цього не забороняв Цивільний кодекс (див. ч. 4 ст. 849). А департамент охорони здоров'я облдержадміністрації, використавши досвід попередника, наступного місяця провів тендер за тією ж неконкурентною процедурою закупівлі робіт в одного учасника. Знову домінував мотив оперативності. І знову позитивний висновок Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 10.12.2013 р. про відповідність процедури закупівлі букві закону. У тендері перемогло київське ТОВ "Лад 2005", яке запропонувало за недовиконані попереднім підрядчиком та додаткові роботи 18,2 млн грн.

У недавніх зверненнях до голови облдержадміністрації Олега Сиротюка, прокурора області Юрія Гулкевича та Державної фінансової інспекції в області народний депутат Олексій Кайда висловив серйозні сумніви щодо репутації переможця тендера: "Офіційним місцем знаходження товариства "Лад 2005" є квартира в Києві... Як пишуть ЗМІ, жодного іншого тендера за останні п'ять років фірма не вигравала. Товариство зібрало багато негативних відгуків про свою діяльність. Зокрема, люди скаржаться на невиплату заробітних плат при будівництві житлового будинку в Житомирі, проведенні будівельних робіт у школі ЖК "Осокорки Північні" в Києві..." Народний обранець навів і інші порушення в діяльності згаданої фірми. Дві інстанції не пояснили, чим зумовлено вибір такого підрядчика, і лише в.о. начальника Держфінінспекції в області Євген Держерука ухильно відповів, що компанія надала копію ліцензії на відповідні види робіт, дійсну до 11.05.2015 р.

Та переможців тендера не судять. Проте й не виділяють їм коштів для продовження реконструкції перинатального центру в Тернополі. З передбачених у держбюджеті на 2013 р. на ці потреби майже 10 млн грн підрядчик не отримав нічого, тому й робіт не виконував. Відтак пологовий корпус не здали в експлуатацію навіть під завісу 2013-го.

Паралельно тривав інший сюжет, уже кримінальний. Прокуратура області під час перевірки встановила, що службові особи підприємства "Техно-Буд" та управління капітального будівництва облдержадміністрації, зловживаючи своїми службовими повноваженнями, внесли завідомо неправдиві дані до актів приймання виконаних робіт з реконструкції обласного перинатального центру. Посадовці завищили вартість будівельних робіт на загальну суму 215 тис. грн. У їхній діях вбачалися ознаки посадових злочинів, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 364-1 та ч.1 ст. 366 Кримінального кодексу. Торік у листопаді досудове розслідування в кримінальному провадженні було завершено, а обвинувальний акт направлено до Тернопільського міськрайонного суду. Та коли автор цих рядків поцікавився в канцелярії суду, хто із суддів розглядає провадження, там відповіли, що прокуратура області його... не направляла. Не виключено, що в буремні зимові дні, коли при владі ще був Янукович, справу тихенько закрили.

А товариство "Техно-Буд"
своєю чергою не стерпіло "свавілля" з боку замовника робіт - управління капітального будівництва. У розірванні договору й позбавленні можливості брати участь у новому тендері цей підрядчик угледів порушення власних прав. І тому став позиватися до Господарського суду області. Як аргумент на користь своєї ділової репутації наводить ціну, яку міг би запропонувати за ті самі роботи, - 14, 1 млн грн, а не 18,2 млн грн, як ТОВ "Лад 2005". У лютому 2014 р. Господарський суд відмовив у задоволенні позову. Граблі неконкурентної закупівлі боляче вдарили по тому, хто раніше нею успішно скористався і освоїв чималі державні кошти. А нещодавно Львівський апеляційний господарський суд частково змінив рішення суду першої інстанції, вилучивши з мотивувальної частини висновки про відсутність порушень прав позивача та правомірність проведення процедури закупівлі робіт в одного учасника. На якій, запитаєте, підставі? Згаданий департамент охорони здоров'я не довів причинно-наслідкового зв'язку між відсутністю реконструйованих приміщень і смертністю новонароджених, породілей та їхніми хворобами. Але подій назад не відмотаєш. Та й відбирати державні кошти у виконавця робіт не було підстав, оскільки, нагадаю, він їх не отримував.

Після Майдану змінилося керівництво виконавчої влади Тернопілля. Новий голова облдержадміністрації Олег Сиротюк розпорядженням від 22 квітня ц.р. визначив замовником робіт із продовження реконструкції обласного перинатального центру управління капітального будівництва. Та доручене "комплексне вивчення стану реконструкції..." триває досі. Досі не відкореговано проектно-кошторисної документації для визначення залишкової вартості робіт, не оголошено нового тендера... З усього видно, що ці питання нині не надто актуальні. Адже в державному бюджеті на 2014 р. не передбачено коштів для фінансування заходів щодо створення мережі регіональних перинатальних центрів, забезпечення їх інноваційними технологіями та сучасним медичним обладнанням. Отакої!

Реконструкція Тернопільського обласного перинатального центру входить в історію як довгобуд. Але сумної долі він зазнав не сам, а разом з такими самими об'єктами в сусідніх областях. Наприклад, залишається незавершеною реконструкція обласного перинатального центру у Львові, законсервовано будівництво першої черги в Івано-Франківську... То навіщо ж було з великими потугами розпочинати такі "будови століття" по всій Україні, якщо смертність новонароджених, породілей та їхні хвороби не прямо пов'язані з "нагальною потребою" в реконструкції чи будівництві перинатальних центрів!? Невже для того, щоб, нажившись на них, такі проекти невдовзі успішно провалити?