UA / RU
Підтримати ZN.ua

Реформа міліції в дії

DT.UA багато писало про реформу органів внутрішніх справ. Сьогодні ми розповімо про один з її напрямів - про організацію нової системи охорони громадського порядку в невеличких містах та сільській місцевості.

Автори: Євгеній Захаров, Сергій Гривняк

DT.UA багато писало про реформу органів внутрішніх справ. Сьогодні ми розповімо про один з її напрямів - про організацію нової системи охорони громадського порядку в невеличких містах та сільській місцевості.

9 червня розпочався Самбірський експеримент у межах Львівського пілотного проекту реформування міліції. Головна його мета - перевірка дієвості нової структури низового підрозділу органів внутрішніх справ. Упродовж багатьох років структура міліції зазнавала лише косметичних змін. А тим часом ритм і стиль життя змінювалися. Очевидно, що ситуацію, яка склалася на сьогодні, не може належно контролювати міліцейська структура, що була створена і практично не змінювалась з 60-х рр. минулого століття.

Що ж зроблено в Самбірському міськвідділі? З числа підрозділів, що входили до блоку міліції громадської безпеки, створено три основні одиниці - підрозділ швидкого реагування, до якого увійшли 52 працівники міліції (а саме: дільничних інспекторів міліції - 20, працівників кримінальної міліції у справах неповнолітніх - 4, працівників ІТТ - 2, конвойної служби - 3, групи забезпечення - 4, працівників державної автомобільної інспекції - 6, патрульної служби -13); сектор дільничних інспекторів міліції, який скорочено до 16 працівників; ізолятор тимчасового тримання (5 працівників). Керівництво здійснює заступник начальника Самбірського міського відділу УМВС у Львівській області - начальник міліції громадської безпеки.

Завдання найбільшого за чисельністю підрозділу міліції швидкого реагування - це негайне, незважаючи на час доби, вирішення практично всі проблемних питань. Найважливішою частиною його роботи є превенція та профілактика злочинів оперативним реагуванням на всі отримані повідомлення, виконанням поставлених завдань із забезпечення громадського порядку на території та присутністю в зоні відповідальності. Якщо до початку експерименту розподіл особового складу за графіками роботи був таким, що з 08:30 до 19:00 практично 70% особового складу перебували на робочих місцях, то з 19:00 і до 08:30 контроль за ситуацією в районі та місті Самборі покладався на слідчо-оперативну групу (в обов'язки якої не входить охорона громадського порядку) та на 2-3 піші патрульні наряди в Самборі, що несли службу до 03:00 години ночі і для вирішення питань, пов'язаних із виявленими фактами порушень, змушені були звертатися до оперативного чергового, членів слідчо-оперативної групи або до дільничних інспекторів міліції, на чиїх дільницях виявлено правопорушення.

Під час експерименту працівників підрозділу швидкого реагування було поділено на чотири зміни (по 13 осіб). У кожній - не менше п'яти працівників середнього та старшого начальницького складу і мінімум один працівник ДАІ. З числа найбільш досвідчених та авторитетних працівників служб міліції громадської безпеки визначено чотирьох старших змін. Встановлено режим роботи змін швидкого реагування - 12 годин (день-ніч-2 вихідні). Для здійснення реагування у зміну на чергування виставляється шість одиниць автотранспорту (чотири автомобілі груп швидкого реагування - "Рено Кенго", один ДАІ - ВАЗ 2110, один чергової частини - ВАЗ 21099).

На старшого зміни під час чергування покладаються функції, які згідно з "Інструкцією з організації діяльності чергових частин органів та підрозділів внутрішніх справ України, направленої на захист інтересів суспільства і держави від протиправних посягань", затвердженою наказом МВС України від 28.04.2009 р. №181, повинен виконувати відповідальний від керівництва по міському відділу внутрішніх справ, а також виконання всіх поточних завдань, що надходять від начальника відділу та начальника міліції громадської безпеки.

Розставляє особовий склад, комплектує групи швидкого реагування та дає їм завдання і вказівки старший зміни особисто, згідно з типовими графіками, розробленими перед початком експерименту підготовчою групою за участі іноземних фахівців з Європейської консультативної місії. Завдання щодо проведення планових заходів старшому зміни передається за підписом начальника міськвідділу через начальника міліції громадської безпеки, а готують їх працівники штабу. Групи швидкого реагування комплектуються з розрахунку мінімум один співробітник старшого або середнього начальницького складу (старший групи швидкого реагування), та один або два співробітники молодшого начальницького складу. Функції водія автомобіля виконує член групи, який має допуск до керування транспортним засобом. Посади водія у новій структурі підрозділу не передбачено. Отримавши завдання та інструктаж від старшого зміни, група швидкого реагування відбуває у визначений район для виконання завдань. У разі отримання від старшого зміни або оперативного чергового по міськвідділу повідомлення про вчинення правопорушення, група негайно вирушає на місце події.

Якщо після прибуття на місце події не встановлено ознак злочину - група швидкого реагування здійснює всі заходи зі збору необхідних матеріалів для подальшого ухвалення рішення. У разі виникнення ускладнень на допомогу групі швидкого реагування може бути направлено іншу групу швидкого реагування, або особисто прибути старший зміни.

Якщо після прибуття на місце події встановлено ознаки кримінального правопорушення, викликається слідчо-оперативна група міськвідділу. До її прибуття члени групи швидкого реагування охороняють місце події і проводять першочергові заходи з розкриття злочину та встановлення всіх його обставин, свідків події тощо. Після прибуття слідчо-оперативної групи поступають, за необхідності, у розпорядження слідчого, а за відсутності такої необхідності повідомляють про це старшому зміни і повертаються до виконання планових завдань.

Графіком чергування для груп швидкого реагування передбачено роботу в офісі (опорних пунктах), під час якої готуються рішення за зібраними матеріалами. Наприкінці чергування старші груп подають керівникові зміни рапорти про проведену роботу і погоджують ухвалені рішення.

Старший зміни узагальнює отриману інформацію і передає зібрані матеріали начальникові міліції громадської безпеки, який доповідає про проведену роботу начальникові міськвідділу і передає матеріали в штаб.

Щодо змін, які відбулися в роботі дільничних інспекторів міліції.

Адміністративні дільниці укрупнено: з 28 залишилося 13. Основне завдання дільничного інспектора міліції, як і раніше, - прийом громадян, розгляд звернень громадян, організація співпраці з органами місцевої влади, місцевого самоврядування та співпраця з громадськістю. Саме на дільничного інспектора покладено виконання більшості заходів community policing - функцій поліційної діяльності, спрямованої на забезпечення безпеки громади.

Планується проведення тренінгів та навчання дільничних інспекторів основам такої діяльності із залученням іноземних та українських фахівців. Водночас з дільничних інспекторів знято відповідальність за особисте реагування на правопорушення, вчинені на території відповідальності, за винятком особливо тяжких та тяжких резонансних злочинів. Дільничні інспектори реагують на правопорушення як і будь-який інший працівник міліції, однак для цього в них з'явилися нові можливості. До прикладу: 16 червня дільничному інспекторові міліції зателефонував фермер з села Велика Білина і повідомив, що особи, які пересуваються автомобілем "фольксваген" синього кольору, намагалися вчинити крадіжку з території тракторної бригади цього села. Дільничний інспектор міліції негайно поінформував про це старшого зміни, а той скерував на місце групу швидкого реагування. За лічені хвилини було затримано автомобіль, який, як виявилося, не зареєстрований в Україні, а наявні на ньому номери належать іншому транспортному засобу. Особи, що перебували в салоні, раніше судимі. Слідчо-оперативна група, прибувши на місце, спільно з дільничним інспектором та членами групи швидкого реагування встановила свідків, які підтвердили факт замаху на крадіжку з проникненням, вчиненого затриманими особами. Раніше, за відсутності груп швидкого реагування, проведення зазначених заходів за такий короткий час було неможливе, у більшості випадків зловмисникам вдавалося втекти.

Дільничний інспектор у новій структурі розглядається, з одного боку, як представник начальника міліції на території (адміністративній дільниці), а з іншого - як представник громадськості у відділку. Він є основною комунікаційною ланкою між міськвідділом міліції та громадськістю. Основне завдання експерименту в частині роботи дільничних інспекторів міліції - це навчити їх правильно забезпечувати безпеку громади на основі досвіду іноземних правоохоронців.

Значних змін зазнала робота штабу міськвідділу. До штабного підрозділу введено, крім двох штатних працівників, двох співробітників відділу охорони громадського порядку, начальника ВДАІ району, інспекторів сектору інформаційних технологій та помічника начальника міськвідділу зв'язків із громадськістю. Завданням підрозділу, що перебуває під безпосереднім керівництвом начальника міськвідділу, є аналіз роботи міськвідділу, узагальнення отриманої з підрозділів інформації та планування діяльності всіх служб міськвідділу. Всі підготовлені штабом матеріали передаються начальникові міськвідділу і за його підписом - виконавцям.

Низка нововведень стосується й діяльності кадровиків міськвідділу, груп забезпечення, роботи слідчо-оперативних груп, чергової частини, експертної служби. Основні зміни в їхній роботі пропонується втілити найближчим часом.

Уже перший тиждень роботи в нових умовах, з 9-го по 16 червня, показав добрі результати (дані порівнюються з попереднім тижнем, з 1-го по 8 червня). Різко збільшилася кількість телефонних повідомлень - з 85 до 132 (на 55%).Тенденція до збільшення кількості телефонних звернень до міліції зазвичай розглядається як показник підвищення довіри до правоохоронців, але на такий різкий стрибок ми не розраховували. Жодне звернення "в чергу на реагування", як раніше, не ставилося, і мешканці району відразу помітили, що на всі виклики міліція почала приїжджати оперативно, чого давно вже не було. Групи швидкого реагування здійснили виїзди на 122 виклики - на 77 більше, ніж за попередній тиждень. Термін прибуття груп у середньому по місту Самбору становив 6-8 хвилин, а в населених пунктах району 14-18 хвилин.

За 85% матеріалів, зібраних групами швидкого реагування на місцях виклику, рішення ухвалено протягом доби. У 19 випадках матеріали з ознаками кримінального правопорушення групи швидкого реагування передали для подальшого розгляду слідчо-оперативній групі. Дільничні інспектори міліції прийняли до розгляду 34 матеріали, тоді як протягом попереднього тижня - 76, тобто скорочення числа дільничних цілком виправдане.

За тиждень в ЄРДР внесено 47 повідомлень про кримінальні правопорушення (проти 34 за попередній тиждень), а саме: про крадіжки - 15 (проти 10), факти завдання легких тілесних ушкоджень - 14 (проти 6), факти шахрайства - 8 (проти 4), факт опору працівникові міліції -1, інших злочинів - 9 (проти 14).

Львівський пілотний проект підготовлений та здійснюється Харківською правозахисною групою, Центром досліджень правоохоронної діяльності (Київ), низкою львівських громадських організацій у співробітництві з МВС, головним управлінням МВС у Львівській області, Консультативною місією ЄС за підтримки Міжнародного фонду "Відродження".