UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вірусні гепатити — між вироком і діагнозом

Цивілізована держава, виділяючи кошти на охорону здоров'я своїх громадян, не лише відстежує, як і на що було витрачено гроші платників податків, а й здійснює моніторинг програм лікування, щоб дізнатися, наскільки ефективно використовуються кошти, чи вдалося досягти запланованих індикаторів, яка від цього користь суспільству й людині, котра потребує медичної допомоги. Для цього існує багато механізмів та інституцій.

Автори: Ольга Скрипник, Олексій Сова

Цивілізована держава, виділяючи кошти на охорону здоров'я своїх громадян, не лише відстежує, як і на що було витрачено гроші платників податків, а й здійснює моніторинг програм лікування, щоб дізнатися, наскільки ефективно використовуються кошти, чи вдалося досягти запланованих індикаторів, яка від цього користь суспільству й людині, котра потребує медичної допомоги. Для цього існує багато механізмів та інституцій.

Україна теж намагається рухатися цим шляхом. Один з механізмів - аудит Рахункової палати, що допомагає проаналізувати, як Міністерство охорони здоров'я виконує державні цільові програми. Звісно, і медики, і пацієнти з власного досвіду знають як. А зрозуміти, чому відбувається саме так, допомагають матеріали аудиту.

Профільний комітет парламенту разом із керівництвом МОЗ, фахівцями й експертами обговорив звіт Рахункової палати про ефективність використання коштів держбюджету, виділених на виконання програми лікування вірусних гепатитів В і С.

Що шокувало аудиторів

Причетні до підготовки та затвердження програми - науковці, лікарі, епідеміологи, пацієнтські організації - ще не забули, з якими труднощами вдалося подолати цей шлях. Державна цільова соціальна програма профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів охоплює 2013-2016 рр. Аудит Рахункової палати - період із січня 2013 р. до жовтня 2015-го.

За словами заступника директора департаменту з питань науки і гуманітарної сфери Рахункової палати Тараса Куйбіди, проблеми, виявлені під час перевірки, просто шокують. "За три роки з держбюджету було виділено майже 258 млн грн. Цієї суми могло б вистачити для лікування майже 30% зареєстрованих хворих. Однак використали всього 124 млн грн.

Міністерство охорони здоров'я не вживало заходів для визначення реального стану захворюваності на вірусні гепатити В і С, не створило належної системи обліку такої категорії хворих. Статистична звітність не містить даних щодо проведеної лабораторної діагностики, рівня охоплення хворих лікуванням, оцінки його результатів, інвалідизації населення внаслідок цих захворювань. На тлі начебто низьких показників захворюваності (на початок 2015 р. на диспансерному обліку перебувало до 60 тис. пацієнтів) відбулося різке зростання смертності від вірусних гепатитів - майже на 45%.

Рахункова палата провела системний аналіз виконання даної програми. Існує дві серйозні проблеми: значне недофінансування і величезні недоліки у роботі Міністерства охорони здоров'я".

Аудитори звернули увагу на те, що міністерство не забезпечило функціонування референс-лабораторії, що істотно ускладнює проведення кваліфікованого оцінювання та призначення лікування хворим на вірусні гепатити.

Причина не лише у відсутності коштів - МОЗ не виконувало навіть тих заходів програми, які не потребують фінансування. Достовірної інформації з багатьох питань немає, бо відомство не затвердило жодної статистичної форми, яка б передбачала дані про загальну кількість хворих, про те, скільки з них проходить лікування, яких результатів досягнуто. Як можна за таких умов оцінювати ефективність держпрограми?

"Головна проблема для пацієнтів - висока вартість противірусного лікування, - зазначено у звіті. - За інформацією, наданою МОЗ , курс терапії пегільованими інтерферонами, який вважається найбільш ефективним, коштує від 130 тис. грн на рік (за цінами на початок 2014 р.), що значно перевищує річні зарплати й прибутки більшої частини населення. Водночас, станом на 1 вересня 2015 р., у закладах охорони здоров'я числилися залишки лікарських препаратів, закуплених у попередні роки, на суму 51 млн 315,7 тис. грн. Тим самим втрачено можливість збільшити кількість хворих, які могли б отримувати лікування.

Як благодійну допомогу було отримано ліків та медичних виробів на суму понад
16 млн. 601 тис. грн. З них за рахунок Глобального фонду - більш ніж на 14 млн. грн. На запит Рахункової палати надійшла інформація з 17 закладів охорони здоров'я, яка свідчить про використання всього 40% благодійної допомоги. Таким чином, за відсутності контролю з боку МОЗ, було списано ліків на суму 151,2 тис. грн через закінчення терміну придатності. Також було повернуто надавачу благодійної допомоги ліків на суму 288,5 тис. грн через обмежений термін придатності".

Аудитори Рахункової палати стверджують, що були шоковані отриманою інформацією. Склалося враження, що в міністерстві ніхто навіть не здогадується, наскільки небезпечне для соціуму поширення вірусних гепатитів. Ставлення до діагностики та лікування цієї смертельно небезпечної недуги більш легковажне, ніж до грипу й ГРВІ. І це тоді, коли випадки інфікування гепатитами значно почастішали, що викликано багатьма причинами, зокрема й великою кількістю поранених у зоні АТО, яким переливали кров, що не пройшла повного циклу перевірки на безпеку.

Досить промовистий факт: за останні 15 років було відсторонено (пожиттєво) 384 тис. донорів крові з формулюванням "у зв'язку з отриманням позитивних результатів на наявність вірусних гепатитів".

Олімпійський спокій чиновників МОЗ

Міністерство охорони здоров'я відреагувало на результати аудиту і підготувало документ під назвою "Інформація щодо вжитих заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою порушень…". Він містить цитати з самого звіту, рясніє назвами законів, постанов та стандартів.

Держпрограма, як зазначено в документі, включає 21 організаційний, профілактичний та діагностично-лікувальний захід. За виконання 19 з них відповідає МОЗ. При цьому шість заходів мають фінансуватися з державного бюджету, ще шість - за рахунок місцевих бюджетів, а сім узагалі не потребують фінансування. Всього, як зазначає МОЗ, на виконання заходів держпрограми (2013-2016 рр.) було передбачено 1 млрд 760 млн грн з державного та місцевих бюджетів.

Протягом трьох років бюджетні кошти спрямовували тільки на придбання ліків. Тобто з 19 заходів виконувався лише один. Загалом, як порахували у міністерстві, недофінансування програми з держбюджету в 2013-2015 рр. становить майже 1 млрд 379 млн грн. Це 78% від запланованого. А тому міністерство знімає з себе відповідальність: "За таких умов фінансування заходів програми досягти реалізації мети та запланованих показників програми неможливо".

Долю скількох людей перекреслюють ця статистика і цей висновок? Спробуй-но після такої заяви повірити, що гепатит - це не вирок, а всього лише діагноз, з яким можна боротися. Згідно з даними медстатистики, рік тому в Україні було зареєстровано 19,2 тис. хворих на вірусний гепатит В і 41,5 тис. на гепатит С. Протягом минулого року лише 22% пацієнтів отримували ліки за рахунок бюджету. Ті, хто мав заощадження, лікувалися власним коштом. А решта?..

Про це МОЗ мовчить.

"Інформацію щодо вжитих заходів" треба перечитати кілька разів, щоб відшукати їх у тексті. На першому місці - закупівля медпрепаратів для лікування вірусних гепатитів через ПРООН. 27 жовтня 2015 р. було підписано відповідну угоду, а 3 листопада - переказано кошти в сумі 121 млн 558, 8 тис. грн. Минуло чотири місяці, але ще й досі немає інформації, коли препарати доставлять в Україну і, головне, - обласним гепатоцентрам. Як повідомляють наші джерела в МОЗ, цього ніхто точно не знає. Бо хоча гроші вже давно переказали, тендерів ще й досі не проведено. Це той самий випадок, коли воза поставили перед конячкою. Тому про графіки поставок говорити передчасно.

Раніше такі тендери Рахункова палата розцінювала як незаконне кредитування за рахунок коштів держбюджету - адже гроші (до того ж чималі!) переказали, а товарів і послуг не отримали.

На другому місці - рішення МОЗ про створення ще однієї державної структури, а саме Центру громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я. Як запевнив присутніх на засіданні парламентського комітету заступник міністра І.Перегінець, "центр сконсолідує в нормальну структуру всі ресурси".

Очевидно, на нього покладають неабиякі надії, бо недарма ж створюють в умовах тотального недофінансування медицини, через яке одним махом збираються скоротити 25% ліжко-місць у лікарнях. Усі ці заходи чиновники називають реформуванням медицини. Нова структура буде "здійснювати епіднагляд, моніторинг інфекційних хвороб, забезпечуватиме лабораторно-епідеміологічний нагляд, впроваджуватиме програми імунізації і т.д.". Перелік займає майже сторінку, повторюючи обов'язки й повноваження, які виконувала… санепідслужба до того, як її зруйнували. Вийшло як із новою партією - хоч би яку програму для неї писали, на виході - програма КПРС.

Міністр охорони здоров'я не раз наголошував, що Грузія живе без СЕС, тому й Україні вона не потрібна. Тоді заради чого ця реінкарнація? Тільки для "злиття та приєднання держпідприємств та установ Державної СЕС"? Чи все ж таки задля кого? Точно - не заради хворих на вірусні гепатити. Якби думали про них - то спершу оснастили б лабораторії, а не створювали нову структуру за бюджетні кошти. Адже будь-яке лікування починається з діагностики.

Новини старі і нові

"Виявлення хворих на гепатити - проблема для багатьох країн, - вважає директор ВГО "Зупинимо гепатит" Дмитро Коваль. - Великобританія у 2008-2009 рр. провела масову акцію під гаслом "Зроби тест - ти в групі ризику, доки не знаєш про свій статус!", велику кількість безоплатних обстежень населення і, зокрема, груп ризику. На той момент уже було підготовлено програму дій - що повинна робити людина, яка дізналася про свій діагноз. Британія, як відомо, країна з державною формою фінансування охорони здоров'я. Одначе там підготувалися до того, щоб лікувати всіх, хто інфікований вірусним гепатитом. Політика держави націлена на елімінацію вірусних гепатитів. Цим усе сказано".

У звіті Рахункової палати зазначено, що у більшості областей пацієнти змушені проходити обстеження у приватних лабораторіях, що створює для них фінансові труднощі. Про це написано і в довідці МОЗ: "Відсутність фінансування державних лабораторій унеможливлює проведення вкрай необхідних для контролю ефективності лікування хворих на хронічні вірусні гепатити В і С досліджень методом ПЛР".

Держпрограма передбачає створення референс-лабораторії з питань діагностики гепатитів та контролю якості лабораторних досліджень при МОЗ. На це потрібно було понад 33 млн грн з держбюджету. Та все так і залишилося на папері. Нині ж, зважаючи на рівень інфляції та курс гривні, суму потрібно хоча б подвоїти. Міністерство цілий рік розповідало про невтомну роботу, яка зводилася до того, щоб передати закупівлі міжнародним організаціям. І жодного разу не заявило, що без референс-лабораторії неможливо організувати на належному рівні ні діагностики, ні процесу лікування, ні перевірки його якості. Не виділили грошей на референс-лабораторію і в бюджеті нинішнього року. Чи, може, їх ніхто й не просив?

"Щоб домогтися виконання держпрограми, необхідно проводити широкомасштабні профілактичні та протиепідемічні заходи, які допоможуть загальмувати процес розповсюдження вірусних гепатитів, - сказала під час обговорення звіту Рахункової палати головний лікар Українського центру контролю і моніторингу захворювань МОЗ Любов Некрасова. - У нас є 25 вірусологічних лабораторій, здатних проводити необхідні дослідження. На жаль, коштів на закупівлю тест-систем не виділяють, кожна лабораторія вирішує проблему самотужки. Наприклад, у Дніпропетровській області кошти на це виділяють, і там проводиться більше досліджень. В інших же областях, через недостатню увагу до проблеми, кількість випадків вірусних гепатитів, які були підтверджені лабораторно, на жаль, не відображає реальної ситуації".

У Європі гепатит С не називають, як у нас, "лагідним убивцею", бо там давно відпрацювали алгоритми його діагностики та лікування, зробили все, щоб перервати ланцюжки передачі вірусів, зокрема при переливанні препаратів крові, під час медичних маніпуляцій і т.д. Хворий на вірусний гепатит С має реальні шанси на повне одужання, бо препарати нового покоління забезпечують високу ефективність лікування.

Для більшості наших співгромадян такий діагноз - трагедія. Кожен залишається наодинці зі своєю бідою, бо не може розраховувати на підтримку державної системи охорони здоров'я.

Порятунок, на думку експертів, залежить від двох обставин - вартості курсу лікування і політики держави стосовно здоров'я громадян

"Позитивним є той факт, що вдалося домовитися з фармацевтичними кампаніями про значне зниження цін на препарати нового покоління для лікування гепатиту С, - наголосила головний позаштатний інфекціоніст МОЗ професор Ольга Голубовська. - Це дозволить пролікувати більше хворих, а також значно скоротить курс лікування. Цього вдалося досягти завдяки зусиллям багатьох фахівців, експертів та представників пацієнтських організацій.

ВООЗ розробляє глобальну стратегію елімінації гепатитів В і С на перспективу до 2030 року. Проводяться масштабні консультації, позиція України отримала позитивну оцінку. Було відзначено, що країна розробила і затвердила протоколи лікування гепатитів і демонструє прихильність до стратегії елімінації. Нам допомагатимуть, якщо підготуємо відповідний план і будемо його виконувати. Так само, як свого часу виконали глобальну стратегію щодо малярії.

Роботу мусимо розпочинати вже сьогодні, проводити скринінг, щоб не втратити шансу отримати міжнародну допомогу для проведення діагностики та лікування вірусних гепатитів. Показовим є досвід Грузії, яка домоглася, щоб хворі на гепатити отримували тестування та медичну допомогу безоплатно".

Рахункова палата передала результати аудиту до парламенту, сподіваючись на реакцію депутатів, бо висновок невтішний для всіх: "Заходи, які вживаються МОЗ, не досягають своєї мети як у частині профілактики та діагностики, так і лікування вірусних гепатитів В і С. Оскільки більшість хворих є особами працездатного та репродуктивного віку, втрачається ділова активність населення, погіршується демографічна ситуація в країні в цілому. Як наслідок - захворюваність на вірусні гепатити є загальнодержавною проблемою, яка тільки загострюється".

Комітет охорони здоров'я ВР, обговоривши звіт Рахункової палати та заслухавши фахівців, уже вкотре визнав роботу МОЗ незадовільною і проголосував за те, щоб підготувати депутатський запит і разом з матеріалами аудиту передати до НАБУ.