UA / RU
Підтримати ZN.ua

Інновації, доступні кожному

Лише одна з 10 тис. відкритих ученими молекул має шанс перетворитися на ліки й дійти до свого споживача.

Автор: Євгенія Соколова

Лише одна з 10 тис. відкритих ученими молекул має шанс перетворитися на ліки й дійти до свого споживача. Адже перш ніж перетворитися на таблетку або ампулу, знайдена сполука проходить довгий шлях. Необхідно обов'язково вивчити її ефективність, спочатку - на культурах клітин, моделях, потім - на тваринах, після цього слід перевірити, як препарат може вплинути на весь організм, вивчити токсикологічні властивості. На всіх цих етапах відбувається відсів, і тільки з "кандидатами", що пройшли "кастинг", починається безпосередня робота з "перетворення" їх на ліки. На це йдуть роки. Повний цикл препарату від молекули до аптечного прилавка - 12-15 років.

Українські вчені є повноправними учасниками цього інноваційного циклу - від етапу фундаментальних досліджень до промислового впровадження технологій. Стандарти розробки технологій і виробництва препаратів у нас найбільш просунуті на пострадянському просторі, тому що вітчизняне законодавство на сьогодні практично повністю гармонізоване з європейським, ураховує всі найкращі європейські практики й ставить до розробки й випуску ліків досить жорсткі вимоги, що дає змогу деякі наші препарати продавати в європейські країни.

На якому етапі свого розвитку перебуває фармвиробництво у нашій країні й який шлях проходить до споживача "українська таблетка"? Про це розповідають працівники компанії "Фармак".

- Компанія "Фармак" вважається одним з лідерів вітчизняного фармринку. Як і інші авторитетні в цій галузі кампанії, ми усвідомлюємо, яка важлива медико-соціальна місія лежить на нас - бути ключовим провайдером національної системи охорони здоров'я, на передньому краї сучасних наукових розробок, працювати на стику науки й виробництва. Робота над реалізацією цих завдань дозволила нам зробити для наших громадян доступними багато життєво важливих препаратів і сучасних стандартів лікування, - розповідає керівник департаменту досліджень і розробки Андрій ГОЙ. - Яскравим прикладом є кардіологічний портфель, укомплектований повним набором терапевтично еквівалентних копій інноваційних блокбастерів, які сприяють зниженню смертності від інфаркту й інсульту.

Ще один сегмент важливих для здоров'я нації препаратів - ендокринологічні препарати. "Фармак" випускає лінійку інсулінів і цукрознижувальних препаратів. Не менш потужним портфелем компанії є портфель протизастудних препаратів. Своєю чергою, найбільш масово представлено в Україні отоларингічний портфель; офтальмологія - наша визнана спеціалізація. Фахівці компанії мають досвід випуску препаратів для діагностичної візуалізації - від синтезу субстанцій до різноманітних готових препаратів.

- Із чого починається розробка дженерикового препарату? Хто і як визначає, що саме ці ліки найбільш потрібні на нашому ринку?

- Найчастіше ініціаторами розробки препарату стають маркетологи, які виношують ідею нового препарату, вивчають його актуальність і попит, форму випуску, а також інші параметри. Маркетингові дослідження, встановлення партнерств, економічні розрахунки, патентний пошук, відбір і постачання компонентів, технічне оснащення тощо - все це невід'ємні складові успішного запуску нового препарату.

- Ви встигаєте за розвитком технологій?

- Зрозуміло, це великий виклик для команди розробників. Наука й дослідження вже давно стали в нас головними пріоритетами компанії. Рік за роком збільшуються інвестиції в науково-дослідні роботи, реалізується програма технічної модернізації лабораторій. Ми створюємо центр моделювання й масштабування фармацевтичних технологій, оснащений унікальним для України устаткуванням, розширюємо пропускні спроможності лабораторій з розробки методів аналізу. Але найголовніше - ми інвестуємо кошти в стандарти розробки, які дозволяють реєструвати наші препарати в країнах ЄС.

Ми давно зрозуміли, що компанія, яка ігнорує біотехнології сьогодні, ризикує втратити свої перспективи вже завтра. Розробка адресних лікарських засобів на основі високомолекулярних білкових сполук нині є найвищим пілотажем. Компанії, що направляють свої інвестиції в біотехнології, виявляються в більш виграшному становищі. Ми почали з біоаналогів, налагодили трансфер технологій і виробництво власних біоаналогів за ліцензійною технологією, а тепер - починаємо розробку й дослідження власних біологічних препаратів, які вийдуть на ринок через 5-7 років.

- Після того як маркетологи зробили свій висновок, із чого починається розробка?

- З досконального вивчення фізико-хімічних і біологічних властивостей оригінального препарату, речовин, що входять до його складу, і способу його одержання. Препарат повністю розкладається до молекули, і ми розуміємо, що саме слід відтворити, щоб одержати еквівалентний профіль ефективності й безпеки.

До своїх розробок "Фармак" активно залучає науково-дослідні організації й визнаних лідерів наукової думки.

…Не менш важливим етапом у "життєвому циклі" відтвореного препарату є доклінічні дослідження, під час яких визначаються токсикологічні ефекти, поріг чутливості, можливі алергічні реакції й багато інших чинників. Є група дженерикових препаратів, які, крім доклінічних, повинні пройти й клінічні дослідження на людях. До такої групи, наприклад, належать препарати в таблетках, які мають системну дію (працюють через кровоплин у великому колі кровообігу), препарати онкологічної групи й деякі інші.

- Після того, як дженерик відтворено, починається цикл підтверджувальних досліджень і реєстрація препарату, що необхідно для виходу на ринок, - розповідає керівник департаменту реєстрації та регуляторних вимог Діана БЕСАГА. - Реєстраційне посвідчення - це дозвіл на медичне застосування, ця процедура в нашій країні за суттю не відрізняється від аналогічної в європейських країнах. Із квітня нинішнього року до процедури реєстрації дженериків додали дуже важливий елемент - обов'язкове підтвердження його біоеквівалентності оригінатору (референтному препарату).

У нашій компанії ми почали роботу з підтвердження біоеквівалентності ще три роки тому, причому не тільки щодо нових препаратів, а й тих, які в нашій номенклатурі є давно.

- Навіщо потрібна перевірка на біоеквівалентність?

- Медико-соціальний аспект - створення аналога, який не поступається за ефективністю й безпекою, але більш доступний для населення. Дослідження біоеквівалентності - це наукове підтвердження досягнення цієї мети з медичного погляду. Адже інструкція щодо медичного застосування дженерика й референтного препарату однакова.

- Як це відбувається?

- Біоеквівалентність, по суті, - це клінічне дослідження, об'єктом якого є здорова людина (доброволець). Метод дає змогу зробити обґрунтований висновок про ефективність і безпеку препарату в більш короткий термін.

Підбирають здорових добровольців від 18 до 55 років, стандартизують їх за основними показниками. Всіх добровольців ділять на дві групи, спочатку перша група вживає оригінальний препарат, друга - наш дженерик. Потім вони міняються місцями. Це все відстежується: за який час і яка кількість активної речовини вивільняється в кров, коли проявляється пік дії. Потім ці показники порівнюються з показниками інших препаратів. Це найбільш точний і визнаний у світі спосіб підтвердження терапевтичної еквівалентності.

- Робота над препаратом завершується після його виходу на ринок?

- Ні. Надзвичайно важливим етапом у "життєвому циклі" є система фармаконагляду, тобто виявлення й оцінка побічних реакцій на препарат, що виникають у людей при його вживанні. Передбачувані побічні реакції глибоко вивчені й зазначені в інструкції щодо застосування. Фармаконагляд дозволяє відстежувати частоту виникнення цих реакцій, оцінювати ризики і або пов'язувати їх з уживанням препарату, або ні. Крім того, відстежуються можливі непередбачувані реакції.

Наявність такої системи у виробника ліків дозволяє накопичувати й систематизувати дані щодо застосування після виходу на ринок, мінімізувати ризики від побічних реакцій, навчати й інформувати лікарів і пацієнтів. І дуже важливо, що в Україні є регуляторна підтримка цього процесу.

У постмаркетинговому періоді (після виходу препарату на ринок) ми продовжуємо спостерігати за своїми продуктами з погляду вивчення досвіду їх клінічного застосування. Це не обов'язкові нормативні вимоги, але в нас своя політика в цьому питанні. Щодо основних продуктів ми вивчаємо досвід клінічного застосування разом із профільними лікувальними закладами, основною метою яких є вивчення специфіки препарату в клініці. Це дає нам можливість бути впевненими у правильному використанні препарату, а лікарям - глибше вивчити його властивості й специфіку застосування в різних груп пацієнтів.

Таким чином ми, як виробники, не залишаємо без уваги жоден свій продукт іще довго після того, як він покинув наші склади.