UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Україні освіта відчуває кадровий голод: Лікарчук назвав кілька причин

На дефіцит кадрів впливає не лише низька зарплата.

За даними Державного центру зайнятості, в Україні в 2024 році найбільший дефіцит кадрів був в освітній сфері — близько 25 тисяч освітян не вистачало в нашій країні. Кадровий голод в освітянській галузі зберігається й у цьому році. Ексочільник Українського центру оцінювання якості освіти, доктор педагогічних наук Ігор Лікарчук у статті "Не хлібом єдиним: чому вчителі йдуть зі школи" назвав причини кадрової катастрофи в освіті.

Автор статті наголошує, що реальні реформи в сфері освіти залежать не від новітнього обладнання, змін у структурі, організації освітнього процесу, переходу до інтегрованих навчальних предметів, а від самого вчителя.  Він також заявив, що принципово неправильно вважати, що єдиним чинником кадрового голоду в освіті є низька заробітна плата вчителів. Хоча вона й не забезпечує нормальних умов для фізичного існування педагогів. 

Читайте також: Понад 40% вчителів хочуть піти із професії — омбудсменка Лещик

Лікарчук називає чинники, які негативно впливають на дефіцит учительських кадрів:

"І це вчителів дуже принижує, завдає шкоди авторитету педагогічної діяльності загалом і формує власну негативну самооцінку", - наголошує Лікарчук.

Читайте також: Підвищення зарплат вчителям: Кабмін відклав виконання свого рішення

"Замість формування такої системи сила-силенна чиновників займається ганьбищем, що має назву "атестація педагогічних кадрів". До речі, навіть найдопитливіший дослідник не знайде офіційних даних про те, скільки українських педагогів такої атестації не пройшли через невідповідність посаді за рівнем знань, професійної майстерності тощо. Чи таких, з дозволу сказати, "педагогів" в Україні немає", - каже Лікарчук. 

Читайте також: Які знання та навички прагнуть покращити українські вчителі — дослідження

 "В Україні вказівки, як працювати вчителю, дають усі: починаючи від міністра й закінчуючи найдрібнішим чиновником маленького відділу освіти. Це хороших педагогів ображає. І не тому, що не хочуть учитися. А тому, що не хочуть почуватися меншовартісними та розумовими інвалідами, яким потрібна підказка", - повідомляє доктор педагогічних наук.

Професор наголошує, що освітнє законодавство в Україні не захищає учителів ні від бюрократів, "яжематерів", контролерів, "учителів учителів", "місцевих князьків-школофобів", ні від надмірного перевантаження роботою, яка не належать до педагогічної праці, ні від безпідставного втручання в педагогічну діяльність. 

 "Його перетворили на безправного й безсловесного надавача освітніх послуг, сформували з нього, образно кажучи, цапа-відбувайла за проблеми, які виходять далеко за межі його професійної діяльності та які не під силу змінити одній людині чи навіть усій системі освіти", - пояснив він.

Автор статті стверджує, що через постійне зростання рівня вимог до роботи вчителів на тлі різкого зменшення турботи про їхню діяльність із боку нашої держави, у школах у найближчі роки не буде кому працювати.