Латвія може почати експорт українського зерна через свої порти вже цієї осені. Причому обсяги можуть досягти мільйона тонн на рік. Раніше три Балтійські країни – Литва, Латвія та Естонія – запропонували використовувати свої порти для безпечного транспортування зерна з України після виходу Росії з Чорноморської зернової ініціативи. Але для реалізації цього плану вони звернулися по фінансову допомогу до Європейської комісії – щоб «збільшити пропускну здатність залізниці для Балтійського шляху».
«Зараз з'явилася можливість для транспортування українського зерна», – сказав голова правління Латвійських залізниць Рінальдс Плявнієкс в інтерв'ю латвійському громадському мовнику 15 серпня, передає Reuters.
За його словами, зерно потрібно буде перевозити через Польщу, яка використовує іншу ширину колії, ніж Латвія та Україна, що вимагає двох «перевалок», а це збільшує витрати.
«Ми бачимо, що цим транзитним коридором можна було б транспортувати від 500 тисяч до мільйона тонн на рік», – додав Плявнієкс.
Нагадаємо, що Литва звернулася до Європейської комісії з проханням розробити маршрут для українського зерна через п'ять портів у балтійських країнах, які мають загальну річну потужність експорту зерна в 25 мільйонів тонн. За даними Міністерства аграрної політики, Україна у 2022/2023 маркетинговому році (з 1 липня 2022 року по 30 червня 2023 року) експортувала 48,99 мільйона тонн зернових і зернобобових культур.
Україна також розглядала варіант перевезення зерна через територіальні води країн-членів НАТО, Румунії і Болгарії. Це могло б дозволити зменшити ризики ракетних атак зі сторони Росії. Литва та Хорватія запропонували Україні іншу допомогу у разі, якщо РФ все ж не погодиться на продовження чорноморської ініціативи.
Раніше у Євросоюзі заявили, що готові експортувати, якщо не всю, то левову частку сільськогосподарської продукції з України через «коридори солідарності» – у разі, якщо РФ не повернеться до «зернової угоди».