Рішення турецької сторони про фактичне припинення обслуговування та митне оформлення суден, що прибувають з портів окупованого Криму, може мати тимчасовий характер і бути одним з елементів тиску Анкари на Москву у новому витку торговельної війни між Туреччиною та РФ.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Валентина Самар. Автор вказує, що в ході недавньої зустрічі з прем'єр-міністром України Володимиром Гройсманом президент Туреччини Реджеп Ердоган заявив, що питання припинення морського сполучення з Кримом вирішено, однак офіційного повідомлення уряду Туреччини з цього питання досі немає.
"Цього тижня відомий морський експерт Михайло Войтенко у своєму Maritime Bulletin опублікував текст листа, який, за його словами, "усі турецькі агентуючі компанії пересилають судновласникам-операторам-менеджерам. Суть кількома словами: суднам, що виходять з портів Криму, у Туреччині відмовлено в усьому - від агентських послуг до вантажних операцій", - вказує Самар.
У листі, оприлюдненому Войтенком, йдеться, що згідно з останніми постановами від середини березня 2017 р." заборона накладається на будь-які контакти агентства із суднами, що прибувають з будь-якого порту Криму, навіть у статусі транзитних. Подібним судам не дозволяється отримувати митне оформлення та/або виконувати операції з розвантаження/навантаження в будь-якому турецькому порту.
"Безперечно, у припиненні обслуговування таких "токсичних" суден-порушників у турецьких портах є велика заслуга українських дипломатів, Меджлісу, моніторингової групи "Майдану закордонних справ" і порталу Blackseanews, які впродовж трьох років домагалися від влади Туреччини такого рішення. Але святкувати перемогу зарано. Відсутність офіційного повідомлення турецької влади дає підстави думати, що рішення може бути тимчасовим і є одним з елементів тиску на Росію в черговому витку торговельної війни між країнами", - зазначає Самар.
Автор звертає увагу на те, що 15 березня Туреччина також виключила РФ з переліку країн, щомають право на безмитний імпорт пшениці, кукурудзи, соняшникової олії, шроту, гороху, рису та ін. відносно даної продукції тепер діє ввізне мито в 130%.
"І знову ж таки влада Туреччини ніяк офіційно свого рішення не пояснила, а експортери, позбавлені, по суті, сенсу в поставках, кажуть, що таким чином Анкара тисне на Москву, яка не повністю зняла заборону на імпорт турецьких товарів. А саме - під ембарго залишаються вже легендарні, завдяки путінському "самими помідорами Туреччина не відбудеться", томати, на які припадає 60% усього турецького імпорту", - вказує вона.
З іншого боку, російські судна, які не відзначилися заходами до Криму, жодних проблем в турецьких портах не відчувають, що дає оптимістам підстави для тверджень про те, що Туреччина приєдналася до "морської блокади" Криму.
Нагадаємо, в середині березня стало відомо, що турецькі порти перестали приймати судна з незаконно анексованого Росією українського Криму, які возили на півострів цитрусові, овочі, будівельні матеріали і товари народного споживання.
14 березня в Кабінеті Міністрів України повідомили, що турецька сторона заборонила будь-яким судам під прапором країни заходити до портів анексованого Росією Криму.
Детальніше про порушення санкційного режиму в анексованому Криму іноземними компаніями читайте в статті Валентини Самар "Підхід. Обхід. Фіксація. Як китайські та турецькі компанії порушують режим санкцій у Криму" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".