UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вимоги ЄС опинилися по силі не всім експортерам – експерт

На зовнішні ринки поки виходить обмежене число суб'єктів, в основному великий бізнес, а малому та середньому в контексті українських реалій робити це складніше.

Український експорт до ЄС поки що дуже малий

Український експорт до ЄС поки що дуже малий

За чотири місяці поточного року сальдо зовнішньої торгівлі становило -1,7 млрд дол. (за даними НБУ), і цей показник погіршився порівняно з аналогічним торішнім періодом (-1,3 млрд дол.). Негативне зовнішньоторговельне сальдо України стало досить сумною констатацією перших результатів запровадження режиму вільної торгівлі для нашої країни з ЄС, актуалізувавши песимістичні прогнози скептиків про його негативні наслідки. Ризики для платіжного балансу все більше матеріалізуються, але як влада, так і бізнес використовують далеко не всі відкриті на загальноєвропейському просторі можливості. Евроэкзамен для бізнесу Вимоги ЄС виявилися посильними далеко не для всіх, пише в статті "Що гальмує український експорт" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна" редактор відділу інформації, навчальних закладів і молоді спеціалізованої газети "Вісті Центральної спілки споживчих товариств України Євгенія Давиденко.

Автор зазначає, що на зовнішні ринки поки виходить обмежене число суб'єктів, в основному великий бізнес, а малому та середньому в контексті українських реалій робити це складніше.

Складні і непрозорі митні процедури створюють чи не найбільші труднощі вітчизняним виробникам-експортерам, залежним від ввізного сировини. "З експортом особливих проблем немає, а при імпорті сировини доводиться вести боротьбу з митниками з приводу цін, - розповіли в одній українській фірмі, що займається виробництвом і експортом засобів по догляду за волоссям. - Наприклад, митники можуть вимагати додаткові документи, які є комерційною таємницею або які просто нереально надати. Тому доводиться платити ту ціну, яку вони скажуть".

Це далеко не єдина перешкода, зазначає експерт. Крім банальних для нашої економіки фінансових складнощів - брак внутрішніх ресурсів і обмеженого доступу до довгострокового кредитування, суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності страждає від недосконалої регуляторної політики - затримки у відшкодування експортного ПДВ, існуючих вимог валютного контролю. Є і проблеми маркетингу - відсутність знань про ринках ЄС/ЄАВТ та вимоги про доступ на них; відсутність маркетингових навичок, досвіду розробки і реалізації маркетингових стратегій; дефіцит фінансових ресурсів для участі у зарубіжних виставках; погіршення в очах імпортерів іміджу українських компаній як надійних партнерів з-за війни на Сході України. До перелічених проблем можна додати відсутність інформаційної підтримки.

Намагаючись налагодити діалог з владою, підприємницьке співтовариство в березні ініціювало Український форум бізнесу, учасники якого стосувалися проблем експорту. Свої напрацювання вони передали колишнього уряду, але, констатують в УСПП, ефективної співпраці не вийшло. Тому залишається покладати надії на новий Кабмін. Антикризова рада громадських організацій України розробив і передав уряду Ст. Гройсмана Антикризову програму спільних дій влади та бізнесу. У частині сприяння експорту автори пропонують ввести експортне кредитування імпортера-покупця на оплату закупівель в якості механізму відстрочки платежу за поставлену продукцію; страхування експортних кредитів; спростити або відмінити процедуру отримання дозволів на розміщення валютних цінностей на рахунках за кордоном; зняття обмеження (терміну) на повернення та зарахування виручки у іноземній валюті у терміни виплати заборгованостей, зазначених в контрактах, і т. п. досі актуальна проблема адаптації бізнесу до європейських технічних стандартів. Тому підприємці пропонують створювати в Україні за рахунок грантів ЄС сучасні центри з видачі сертифікатів якості і безпеки європейського зразка; розраховують також на допомогу від Євросоюзу і в плані гармонізації податкового законодавства. Частину фіндопомоги ЄС пропонують спрямувати на створення спеціального фонду, з якого можна було б субсидувати процентні ставки по обслуговуванню інвестиційних кредитів (за винятком тіла кредиту) для реалізації націлених на ринок ЄС проектів; прямо або опосередковано фінансувати такі проекти за ставками нижче середньоринкових; страхувати іноземні інвестиції.

"Отже, окреслені проблеми, пропозиції напрацьовані. Була б синергія з боку влади та бізнес-кіл, але вона можлива, якщо відмовитися від практики критикувати персоналії, а не ідеї. Тільки так діалог може бути результативним і мотивувати до дій. Звичайно, не слід чекати особливої активності від матеріально зацікавлених в експорті сировини лобістів, тому їх вплив на ключові рішення повинно бути нейтралізовано", - резюмує автор.