UA / RU
Підтримати ZN.ua

Узгоджений з МВФ держбюджет-2015 створює враження, нібито війни вже немає

В оновленому держкошторисі на оборону і безпеку держави виділяється надто мало коштів, тоді як потрібно в 1,5 рази більше.

Скоригований відповідно до вимог МВФ державний бюджет України на 2015 рік прийнятний для мирного життя, але не для війни за територіальну цілісність.

Про це в статті у ZN.UA пишуть Андрій Кириленко з Массачусетського інституту технологій і Тетяна Тищук з Інституту економіки та прогнозування НАН України.

Щоб краще зрозуміти суть змін в головному кошторисі країни, експерти розбили бюджет на шість категорій: "соціальний захист", "газ і нафта", "утримання влади", "оборона і безпека", "обслуговування боргу" і все інше.

"Для кожної з категорій пов'язуємо витрати з доходами і аналізуємо сформований баланс. Це дозволяє краще зрозуміти, на що витрачаються кошти платників податків" - пояснюють фахівці.

Зокрема, в категорії "оборона і безпека" запропоновано 46 млрд грн доходів і 82 млрд грн витрат. За курсом, встановленим в програмі і озвученим урядом (21,7 грн/$ ред.), 82 млрд грн - це близько $ 3,8 млрд, або $ 10,4 млн на день. І це не тільки на війну, але й на оборону та безпеку країни в цілому: армію, Національну гвардію, прикордонників, міліцію.

"Створюється враження, що за цим бюджетом, узгодженим з МВФ, нібито війни вже немає. Вона якось закінчилася, сьогоднішні вояки приїхали додому і почали жити мирним життям. Але ж це не так - війна йде" - пишуть автори.

Є ще 6 млрд грн державних гарантій для оборонної промисловості, закладених не у витрати, а в держборг, і близько 2,9 млрд на інші органи і структури по обороні країни. Але навіть з цим загальний обсяг фінансування оборони становить лише 90 млрд грн, або 4,9% прогнозованого ВВП.

Проте Україні було б доцільно витрачати на оборону близько 7% ВВП в 2015 році. Це вимагає майже 57 млрд грн, або $ 2,6 млрд, додаткових асигнувань. Знайти" ці необхідні кошти можна, створивши позабюджетний фонд, який може забезпечити додаткове фінансування оборони. Джерела його фінансування можуть формуватися за рахунок емісії оборонних облігацій, залучення фінансових і нефінансових внесків від приватних і офіційних донорів всередині країни та з усього світу. Цей фонд має створюватися на обмежений часовий період, бути прозорим, контролюватися колегією радників, які є відомими людьми, і волонтерами, дотримуватися жорсткі антикорупційні правила і процедури.

Більше читайте у статті "Держбюджет поза раеліями війни" в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".