UA / RU
Підтримати ZN.ua

Утримувати курс або ціни? НБУ і уряду потрібно розставити пріоритети в кризу - експерт

Доктор економічних наук підкреслює, що на даний момент НБУ за законом не несе відповідальності за курс гривні.

Україні необхідна збалансована монетарна політика

Україні необхідна збалансована монетарна політика

Для подолання цінової і валютного кризи, які одночасно спіткали Україну, Національному банку, уряду і парламенту необхідно чіткіше розмежувати компетенцію та інструменти цих державних інститутів у рамках 3.

Про це пише в своїй статті для ZN.UA під назвою "Монетарна політика: проблема цільових орієнтирів" доктор економічних наук Сергій Кораблін.

Він пояснює, що перехід до так званого 3 (ІТ) (комплекс заходів, в першу чергу спрямований на управління інфляцією - ред.) Україна почала ще в 2010 році, коли прийняла поправки в закон і зробила пріоритетним в монетарній політиці України не валютно-фінансову складову цінову (інфляційну), тобто не стабільність курсу, а рівень цін в економіці. До речі, це було однією з вимог МВФ для видачі кредиту.

Таким чином, автор підкреслює, що рамках поточних компетенцій Нацбанку немає ні слова про відповідальність за курс нацвалюти.

У той же час, автор зазначає, що розв'язувати кризу у валютній системі, так само як і утримувати майже 30%-ну інфляцію, країні, безумовно, доведеться. І доведеться це робити не тільки адміністративним обмеженнями з боку НБУ або рівнем процентної ставки, але й також за допомогою кредитів МВФ.

При цьому автор задається питанням: який з орієнтирів монетарної політики - утримання цінової (питання інфляції) або валютно-фінансової стабільності (питання, в тому числі, курсу), має бути в пріоритеті у української влади?

У своїй статті автор наводить безліч прикладів економічних кроків інших держав. Наприклад, за його словами, заради фінансового благополуччя індустріальні країни з легкістю закривають очі на цільову інфляцію.

У цілому, за його словами, уряду, парламенту і національному банку належить "розподілити тягар" компетенцій і введених обмежень, тому що валютні обмеження не можуть бути врегульовані одним Центробанком.

Кораблін також пояснює, що з моменту економічної кризи 2008 року, стала нетрадиційна монетарна політика (unconventional monetary policy), яка у своэму підході більш гнучка і не встановлює чітких меж компетенції для державних фінінститутів та ІТ в цілому.

Влада України не може забезпечити контроль над своїми фінансами

У цілому, проблема української фінсистеми, за словами Корабліна, полягає у впертій нездатносты держави забезпечити контроль над своїми фінансами та їх прозорістю. На думку автора, приклад нескінченно супердефіцитного "Нафтогазу" - найкращий цьому приклад.

"Для відомості фінансового балансу "Нафтогазу" Мінфін в минулому році випустив в обіг ОВДП на 96,6 млрд грн - майже в 1,5 рази більше, ніж для покриття дефіциту всього держбюджету. Зазначені папери був змушений викупити Нацбанк, щоб не зірвати постачання імпортного газу при позамежних геополітичних ставках", - зазначає економіст.

Також, за його словами, необхідно вирішити питання мільярдних потоків, щорічно кочують в офшори і назад.

"Втрати бюджету за цієї міграції не піддаються точній оцінці. Але навіть часткова їх компенсація за рахунок введення "надзвичайного" податку була б доречною підмогою для державних фінансів та курсу гривні", - додає експерт.

Повну статтю читайте у свіжому номері журналу "Дзеркало Тижня. Україна" в п'ятницю увечері.