UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Держрезерву заберуть функцію інтервенції на ринки для збереження цінової стабільності

Реформа Держрезерву повинна вивести його з того "дна", де він перебував, і призвести до європейської моделі - зрозумілої, ефективної та некорумпованої системі відомства.

У рамках реформування існуючої системи держрезерву готується новий закон про стратегічні резерви України, про це у своїй статті в ZN.UA пише голова Державного агентства резерву України Вадим Мосійчук.

Основа цього закону - литовський, польський і угорський досвід. Примітно, що у всіх перерахованих країнах не існує мобілізаційного резерву. Скрізь до зберігання резерву залучаються приватні компанії.

"Суть реформи - перехід від централізованої, пострадянської моделі до децентралізованої змішаної моделі держрезервів, спрямованої на забезпечення стратегічних запасів і грошових ресурсів. Переходимо від принципу "все для всіх у будь-яких випадках" до принципу "невідкладні потреби плюс гроші", - підкреслює глава Держрезерву.

Раніше категорії грошей в моделі стратегічних резервів нашої держави не існувало. Хоча багато чого можна у разі потреби закупити з ринку - і не потрібно витрачатися на склади і логістику. Так роблять в країнах Європейського Союзу.

Як стверджує Мосійчук, резерви, які буде зберігати надалі Держрезерв, будуть дійсно стратегічними: "Вони будуть забезпечувати потреби держави, перш за все, в особливий період, будуть допомагати з врегулюванням питань надзвичайних ситуацій та навіть будуть служити гуманітарною допомогою".

Номенклатура зберігання повинна бути переглянута. На сьогоднішній день більше 500 підприємств зберігають щось абсолютно застаріле, непотрібне для держави і навіть отримують за це гроші. Кількість номенклатури мобілізаційного резерву - понад 36 тис. найменувань. Але і в стратегічному державному резерві кількість номенклатури має бути зменшена з 70 до 20 одиниць.

До 2017 року запланована система Державного резерву повинна бути трирівневою.

На першому рівні - координатор, аналітичний центр - власне Державний резерв, який буде визначати, що потрібно і для чого. На другому - міністерства-розпорядники (Міноборони, Мінагропрод, МОЗ і МНС). На третьому рівні - державні та приватні підприємства-зберігачі. У структуру Державного резерву також за власним бажанням можуть бути включені і органи місцевого самоврядування. Базисом Держрезерву в новій структурі визначені домогосподарства, у яких і так завжди є власні запаси "на чорний день", але це довгострокова мета, якої вже досягли Швеція, Швейцарія і т. д.

Згідно з новою концепцією реформування Держрезерву, у нього забирають функцію інтервенції на ринки для збереження цінової стабільності. Як пояснює Мосійчук, "нереальність виконання цього завдання" довів досвід попередніх двох десятків років.

Також планується вилучити мобілізаційний резерв. Його треба переглянути, що можливо реалізувати, що неможливо - списати і передати з часом.

Для зберігання державних матеріальних резервів у європейських країнах широко застосовується приватно-державне партнерство. В Польщі товари медичного резерву зберігаються в логістичних центрах фармакологічних компаній. Державний резерв як агентство формує номенклатурний перелік та обсяги та укладає договір на оновлення і забезпечення належного зберігання цих запасів. Державний резерв Польщі координує тільки питання виконання цих зобов'язань, а питаннями логістики - зберіганням, оновленням, відпусткою - займається приватний сектор, отримуючи за це гроші. Литва планує поширити цей підхід на зберігання не тільки медпрепаратів, але і продуктів завдяки залученню великих продуктових мереж.

Державний стратегічний резерв України буде зберігатися на двох майданчиках. По-перше, на державних підприємствах. Ще існує потреба в декількох державних складах, які будуть забезпечувати зберігання промислових та продуктових товарів.

"Все інше, що виходить за межі мінімальної номенклатури стратегічного резерву держави, повинно зберігатися у приватного сектора", - зазначає Мосичук, додаючи, що з приватними компаніями повинні укладатися договори, а компанії будуть вибиратися на відкритих тендерах, з чітко визначеними тарифами і відповідальністю.

"Держрезерв не реформували з дати його заснування - з 1991 р. Це типове централізоване пострадянський відомство, яке абсолютно не відповідає вимогам часу. Воно складається з центрального апарату (раніше 200 осіб, а сьогодні 77 згідно з новим штатним розкладом), 39 підприємств (з яких лише 26 - економічно активні) і понад 450 відповідальних зберігачів різних форм власності. Наші підприємства - це елеватори, склади, нафтобази, млини, холодильники і навіть цукровий завод. Подібні за своєю суттю структури існують у всіх країнах світу. Разом з тим ні в одній з них її адміністрування не вбивала б систему так, як в Україні. І це робилося свідомо", - резюмує Мосійчук.

Більше про реформування Держрезерву читайте в статті Вадима Мосійчука "Державному агентству резерву України потрібен євроремонт" у свіжому номері газети "Дзеркало тижня. Украина".