UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росіяни почали менше ходити по крамницях через обвал рубля – Financial Times

Російські рітейлери і туристичні компанії страждають через економічні труднощі і надто дорогий долар.

В Росії перед новорічними святами крамниці одягу і туристичні компанії відчули "на власній шкурі" наслідки стрімкого обвалу рубля. Росіяни почали відмовлятися від поїздок за кордон і шопінгу в торговельних центрах.

Про це сьогодні пише Кортні Вівер на сторінках Financial Times. Російський бізнес рітейлу і сфери послуг в Росії роками базувався на імпорті товарів з-за кордону: від французьких сирів і електроніки із США до італійського модного одягу і відпочинку на свята за кордоном. Однак після обвалу рубля на 40% у порівнянні з доларом, а також на фоні рецесії, яка насувається, російські компанії намагаються пристосуватися.

Виконавчий директор популярного в Росії туристичного сайту Travel.ru Марина Колесник каже, що мандрівники цього року відмовляються від західноєвропейських напрямків. Мало хто їде в Лондон, Мадрид чи Париж. Економічна криза змусила росіян переглянути свої плани на свята. Ті, хто збирався на курорти в Західну Європу, в кращому випадку переорієнтувалися на дешевші пропозиції Туреччини і Єгипту. А заміть Парижу і Лондону росіяни обирають Прагу і Таллінн.

"Подорожі закордон стали надто дорогими для багатьох росіян. Така, нажаль, ситуація. Багато з тих, хто не хотів раніше подорожувати в Росії, тепер роблять це. Люди з Москви їдуть на Новий рік в Санкт-Петербург. Так вони заміняють європейські міста", - каже Колесник.

Оглядач нагадує, що 5 великих туристичних компаній Росії цього року збанкрутували. А ті, хто лишився на плаву, тепер намагаються переводити свої доходи в долари через нестабільність національної валюти. Однак російські туроператори готуються до того, що після свят на ринку стане ще скрутніше і багато кому з них доведеться закрити свій бізнес.

Тим часом одна з найбільших в Росії авіакомпаній UTairподала петицію про банкрутство вже зараз. Її має розглянути суд наступного тижня.

В цей же час, галузь рітейлу теж відчула на собі кризу. Російська мережа моди Maratex оголосила про закриття кількох своїх мереж магазинів одягу. А британська мережа New Look вирішила залишити ринок Росії.

"Для рітейлерів, які опинилися в скрутній ситуації на ринку, це шанс скоротити свої втрати і піти", - пояснює маркетолог компанії FrontierStrategyGroup Мартіна Бозаджиєва.

Згідно з даними консалтингової компанії KnightFrank, заробітки російських мереж одягу скоротилися на 5-10% у жовтні у порівнянні з цим самим періодом торік. Крамниці електроніки ж навпаки, добре заробили у листопаді, оскільки росіяни вирішили не чекати знецінення своїх заощаджень і придбати техніку.

Однак експерти Knight Frank попереджають, що це було лише тимчасове явище, і мережам електроніки теж треба готуватися до найгіршого. Поменшало покупців і в торговельних центрах Росії. Оглядач пише, що в нещодавно відкритому аутлеті Crateand Barrel покупців настільки мало, що на одного відвідувача припадає два консультанти.

Один із небагатьох покупців Дарина, яка працює в банку "Сбербанк России" каже, що не відчуває жодного дискомфорту через падіння рубля.

"Якщо я щось хочу, і купую це. Нічого не змінилося", - каже вона.

В цей же час, інший покупець – консультант з питань безпеки Дмитро Свєтлов – каже, що подарунки на свята цього року купуватиме не в торговельних центрах, а на ринках у маленьких містах, де ціни трохи нижчі.

За словами Дмитра, на Новий рік він збирався поїхати з донькою в Альпи на лижі. Однак тепер через обвал рубля доведеться залишитися святкувати в Москві.

"Обмінний курс зараз захмарний. Нереально платити так багато зараз", - сказав він.

Експерти прогнозують, падіння цін на нафту і девальвуючий рубль влаштують колапс російській економіці. Зараз розглядається найбільш екстремальний для Кремля варіант бюджету при ціні нафти 60 дол./бар. Тепер у Росії два варіанти: скорочувати бюджетні витрати або нарощувати бюджетний дефіцит. В цей же час, з продуктами харчування теж назріває проблема. В Росії почалася паніка через дефіцит гречки. Деякі продуктові крамниці ввели квоти на продаж гречки. Наприклад, супермаркет "Лента" в Санкт-Петербурзі дозволяє своїм покупцям придбати не більше 5 упаковок гречки в одні руки.