Верховна Рада ухвалила проект закону №4000 “Про Державний бюджет України на 2021 рік”. За документ в цілому проголосували 289 народних депутатів.
Фракції голосували наступним чином:
- "Слуга народу" – за - 225, проти - 0;
- ОПЗЖ – за - 0, проти - 11;
- "Європейська солідарність" – за - 0, проти - 25;
- "Батьківщина" – за - 12, проти - 0;
- "За майбутнє" – за - 21, проти - 0;
- "Голос" – за - 0, проти - 1;
- "Довіра" – за - 20, проти - 0;
- Позафракційні – за - 11, проти - 1.
Так, доходи держбюджету на наступний рік визначили в сумі 1092,083 млрд гривень. У тому числі доходи загального фонду державного бюджету – у сумі 959,854 млрд гривень та доходи спецфонду держбюджету в сумі 132,228 млрд гривень.
Водночас видатки бюджету заплановані в сумі 1328,201 млрд гривень. Зокрема, й видатки загального фонду державного бюджету — у сумі 1183,857 млрд гривень та видатки спецфонду держбюджету — у сумі 144,344 млрд гривень.
Граничний обсяг дефіциту держбюджету-2021 визначений у сумі 246,635 млрд гривень. У тому числі мова йде й про граничний обсяг дефіциту загального фонду державного бюджету України — у сумі 220,861 млрд гривень та граничний обсяг дефіциту спеціального фонду — у сумі 25,774 млрд гривень.
Через відтермінуванням зростання з 1 липня до 1 грудня 2021 року мінімальної заробітної плати до 6 500 гривень доходи місцевих бюджетів зменшилися на 1,7 млрд грн, але трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам збільшено на 1,9 млрд грн. Надходження від паливних акцизів залишилися у бюджетах громад.
Законом встановлено в наступному році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2021 року - 2189 гривень, з 1 липня - 2294 гривні, з 1 грудня - 2393 гривні.
Крім того, до видаткової частини бюджету повернулася корупційна "депутатська" субвенція в розмірі 6 млрд грн. Ще 4 млрд грн було виділено на інвестиційні проекти, зокрема:
- сфера охорони здоров’я – 2 525,0 млн грн;
- соціально-культурна сфера – 211,4 млн грн;
- спортивна сфера – 275,8 млн грн;
- сфера освіти – 328,9 млн грн;
- охорона навколишнього середовища – 242,4 млн грн;
- транспортна інфраструктура – 248,0 млн грн;
- функціонування органів влади та надання ними послуг – 68,6 млн грн;
- паливно-енергетична сфера – 100,0 млн гривень.
Видатки на безпеку і оборону за загальним фондом збільшено на 158,7 млн грн, в обсязі 267 287,8 млн грн (загальний фонд – 233 148,1 млн грн, спеціальний фонд – 14 139,7 млн грн, державні гарантії – 20 000,0 млн грн) або в обсязі 5,93 % ВВП.
Також згідно з держбюджетом, в наступному році зарплати лікарів збільшаться на 30%. При цьому вчителі повинні отримувати зарплату вище на 26%.
Освітня субвенція зменшилася на 2,8 млрд грн через уточнення фактичної кількості учнів. На 2 млрд грн урізали дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. І ще майже на 260 млн грн скоротили субвенції на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг.
Крім того, на 4,8 млрд грн було скорочено видатки Державного фонду регіонального розвитку.
Зазначимо, що згідно з Бюджетним кодексом, Кабінет міністрів мав затвердити та подати в парламент проект закону про держбюджет на наступний рік до 15 вересня. Перше читання мало б відбутися до 20 жовтня, друге читання - до 20 листопада. В цілому головний кошторис держави Рада мала б ухвалити до 1 грудня.
На початку листопада Верховна Рада прийняла в першому читанні проект держбюджету на 2021 рік. Його підтримали 275 народних депутатів.
Однак, тоді в Міжнародному валютному фонді заявили про стурбованість дохідною та видатковою частиною бюджету на 2021 рік. За словами голови Комітету Ради з питань податкової та митної політики Данила Гетманцева, дефіцит бюджету, який нічим покривати, ставить під загрозу фінансову спроможність України.
26 листопада Кабмін ухвалив проект бюджету до другого читання. Того ж дня Мінфін повідомив про те, що провів успішні переговори з МВФ щодо держбюджету України на 2021 рік.
14 грудня парламентський комітет з питань бюджету затвердив проект держбюджету на наступний рік, підготований до другого читання. Документ під час засідання комітету підтримали представники фракцій “Слуга народу”, “Батьківщина”, ОПЗЖ та групі “За майбутнє”.
Про те, чи стане держбюджет бюджетом можливостей для розвитку, читайте у статті Юлії САмаєвої “Про недоліки планування та ризики виконання”.