UA / RU
Підтримати ZN.ua

Рада схвалила реформу ринку електроенергії в Україні

Нова модель ринку передбачає створення єдиних та прозорих правил ведення бізнесу. Згідно з документом, ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, доступ до ринку електричної енергії здійснюється на підставі договору про участь у ринку електричної енергії.

Верховна Рада схвалила реформу енергоринку України, прийнявши у другому читанні та в цілому законопроект №0916 "Про засади функціонування ринку електроенергії". "За" проголосували 305 депутатів у четвер, 24 жовтня.

Нагадаємо, у першому читанні законопроект було прийнято Радою попереднього скликання 20 листопада 2012 року.

Ним Рада ввела ринок двосторонніх договорів для виробників і споживачів електроенергії без прямої участі оптового ринку електроенергії.

Згідно з документом, ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, доступ до ринку електричної енергії здійснюється на підставі договору про участь у ринку електричної енергії.

zn
Реформа енергоринку: чи вистачить у влади сили увімкнути світло?

Документ передбачає: запровадження ринку двосторонніх договорів; єдиного ринку купівлі-продажу "на добу вперед"; єдиного балансуючого ринку; єдиного ринку допоміжних послуг; роздрібного ринку електроенергії; Фонду розподілу вартісного дисбалансу.

На ринку двосторонніх договорів виробники продають вироблену ними електричну енергію, а енергопостачальники - купують її на умовах домовленості сторін щодо ціни, обсягу, термінів постачання електричної енергії на підставі укладених двосторонніх договорів.

На ринку "на добу вперед" виробники і енергопостачальники купують-продають електричну енергію під час організованих торгів електричної енергії на наступну добу шляхом укладання за їхніми результатами відповідних угод з оператором ринку.

Ціни та обсяги купівлі-продажу електричної енергії на наступну добу визначаються згідно з правилами ринку "на добу вперед".

Ціни на електроенергію, сформовані за результатами торгів електричної енергії на наступну добу, можуть використовуватися як індикатор при визначенні цін купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів та балансуючому ринку.

На роздрібному ринку електричної енергії споживачі купують її в енергопостачальників (незалежних або гарантованих).

Гарантований постачальник здійснює постачання електричної енергії тільки на закріпленій території і зобов'язаний скласти договір на постачання з будь-яким споживачем, який до нього звернувся і проживає на території діяльності постачальника.

Кваліфіковані споживачі електричної енергії за своїм вибором можуть купувати її у будь-кого з незалежних енергопостачальників або гарантованих енергопостачальників.

До 1 січня 2015 року побутові споживачі не є кваліфікованими споживачами електроенергії, а стають ними з 1 січня 2015 року.

Також документ передбачає створення Фонду розподілу вартісного дисбалансу, який покликаний перерозподіляти кошти між суб'єктами ринку і створити конкурентне середовище на ринку електричної енергії.

Фонд в обов'язковому порядку буде вилучати частину коштів, одержаних під час господарської діяльності атомних електростанцій, гідроелектростанцій (крім мікро-, міні- та малих гідроелектростанцій) і електропостачальників, які здійснюють імпорт електроенергії.

Ці кошти направлятимуться для відшкодування гарантованим покупцям різниці між вартістю електричної енергії, купленої ним за "зеленим" тарифом та енергії, що постачається населенню за регульованими цінами, і ринковою вартістю цієї електроенергії.

Окрім того, ці кошти направлятимуться для відшкодування виробникам, які організовують виробництво електроенергії на теплоелектроцентралях або когенераційних установках, різниці між вартістю електроенергії за регульованими цінами закупівлі електроенергії і цінами електроенергії на ринку "на добу вперед".

Як повідомлялося, в даний час всі виробники електроенергії продають продукцію на Оптовий ринок електроенергії.

Найбільш суперечною в законопроекті є норма про створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу. Наповнення фонду покладено на дві держкомпанії - НАЕК "Енергоатом" та ПАТ "Укргідроенерго". З цього фонду за рахунок коштів атомних і гідроелектростанцій (належать державі) будуть покриватися збитки ТЕЦ та "зеленої" генерації (перебувають переважно у приватних руках). !zn

Читайте також:

Енергоспівтовариство вважає недостатнім темп реформ в енергетиці України