У разі приведення вітчизняної системи екологічних податків до стандартів ЄС їх частка у зведеному бюджеті України могла б збільшиться до 6-9% в порівнянні з нинішнім рівнем в майже 3 млрд грн, або лише 1% податкових надходжень.
Про це в статті для ZN.UA пише Оксана Веклич, д.е.н, професор, головний науковий співробітник Інституту економіки природокористування та сталого розвитку НАН України.
Експерт пропонує з метою наближення до податкового законодавства ЄС переглянути структуру нинішньої вітчизняної системи екологічного оподаткування аналогічно прийнятої в країнах - членах ОЕСР і ЄС. На її переконання, доцільно дотримуватися відповідної класифікації податків, які складаються з нижчезазначених основних чотирьох груп податків/платежів.
Зараз в країнах - членах ОЕСР та Євросоюзу оподаткуванню екологічним податком підлягають дії юридичних і фізичних осіб, що тягнуть за собою негативні наслідки, пов'язані з погіршенням стану навколишнього середовища.
Згідно з базою оподаткування екологічні податки в цих країнах офіційно діляться на чотири основні групи: 1) енергетичні (включаючи податок на двоокис вуглецю); 2) транспортні; 3) податки на забруднення (включаючи податки на відходи та податки на продукти, що забруднюють навколишнє середовище); 4) ресурсні податки - платежі за природні ресурси (включаючи нафту і газ).
Варто відзначити, що в проекті податкової реформи на сайті МЕРТ взагалі пропонується "скасувати численні спеціальні податки і збори, які сумарно генерують 2% доходів державного бюджету". Натомість пропонується якийсь, м'яко кажучи, науково некоректний ресурсний податок, зазначає вчений. У проекті ж концепції від Міндоходів екологічному податку залишили право на існування, принаймні, в спотвореному вигляді.
Крім того, зазначає Веклич, вона вважає за необхідне "перманентно підвищувати ставки екологічних податків на базі науково обґрунтованих оцінок до рівня, при якому вони виконували б не лише фіскальну функцію, але і стимулюючу, сприяючи впровадженню екологічного менеджменту і діяльності по зниженню рівня забруднення навколишнього середовища".
На думку Веклич, пропонуючи довільну перетасовку податків всупереч їх сутнісної науково і законодавчо обґрунтованої класифікації, чиновники, спираючись на проекти "папєрєдніков", "не дуже зважено" підійшли до дуже серйозного завдання.
Більше читайте у статті "Як нашкодити екологічному оподаткуванню?" в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn