В 2015 р. офіційно заплановані обсяги грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, в 150 разів менші за доходи від екологічних платежів до загального бюджету, що означає скорочення обсягів реальних джерел фінансування природоохоронної діяльності з мільярдної суми до мільйонної, йдеться у статті для DT.UA головного наукового співробітника ДУ "Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України" Оксани Веклич.
"Згідно з додатком №1 до ЗУ "Про Державний бюджет України на 2015 рік" доходи від сплати екологічного податку до загального фонду передбачено в сумі майже 1,5 млрд грн, тоді як обсяги грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням екологічного законодавства, що спрямовуються до спеціального фонду, - лише в сумі близько 10 млн грн.", - появнює автор.
Веклич нагадує, що комплексом відповідних українських законів з 2014 р. було започатковано реформу міжбюджетних відносин, складовою якої є бюджетні нововведення системи розподілу екологічного податку. Сутність цих нововведень полягала в тому, що кошти від екологічного податку, будучи основним, серед інших, джерелом наповнення спеціальних цільових фондів охорони навколишнього природного середовища державного та місцевих бюджетів згідно із ст. 47 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища", торік не стільки розподілялися по міжбюджетній горизонталі між спеціальним фондом держбюджету та спеціальним фондом місцевого бюджету, скільки переважно спрямовувалися до загального фонду держбюджету відповідно до прийнятих тоді законодавчих нормативних пропорцій.
Більш того, згідно із Законом від 28 грудня 2014 р. №79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" з 2015 р. встановлено спрямування коштів екологічного податку тільки до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів, які відтепер, зрозуміло, вже могли витрачатися на інші потреби, зовсім відмінні від природоохоронних, зазначає автор.
"По суті, таким нормотворчим положенням було юридично закріплено скасування основного джерела наповнення спеціальних державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, всупереч уже згадуваному законодавчому регламенту Закону "Про охорону навколишнього природного середовища", залишивши їм тільки два інші - (і) грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, а також (іі) цільові та інші добровільні внески підприємств, установ, організацій і громадян", - йдеться у статті.
Як писала у своїй статті Юлія Самаєва, тиражоване чиновниками 40-відсоткове збільшення надходжень до загальних фондів місцевих бюджетів цього року, багато в чому пов'язане з банальним переміщенням єдиного, екологічного податків і податку на нерухомість зі спеціальних фондів у загальні.
Детальніше про фінансування природоохоронної діяльності читайте у статті Оксани Веклич "Антиекологічне лукавство бюджетного реформування" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".