Українські військовослужбовці мають право на пенсії, що призначаються на особливих умовах. Це передбачено законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Законодавство про пенсії та виплати військовим не було розраховано на нинішні масштаби бойових дій. І ті зобов’язання, які країна взяла на себе ще у мирний час, наразі можуть стати непідйомним тягарем для її фінансової системи, пише «Економічна правда».
Є низка ключових проблем та ризиків, які наразі існують у системі пенсійного забезпечення колишніх силовиків та військових та вимагають змін.
Виплати чинним військовим пенсіонерам "прив’язані" до забезпечення тих, хто служить
Відповідно до чинного законодавства, держава зобов’язана підвищувати пенсії військовим пенсіонерам не лише під час проведення загальної індексації, але й у разі, якщо зростає розмір грошового забезпечення тих військовослужбовців, які продовжують служити.
Тобто щоразу, коли держава мотивує захисників більшим грошовим забезпеченням, вона автоматично підвищує виплати для пів мільйона пенсіонерів колишніх військових та працівників силових структур.
Як наслідок, в уряду звужуються можливості для підвищення зарплат в армії, адже кожне таке рішення призводить до зростання видатків Пенсійного фонду, профінансувати які в умовах війни дуже складно.
У Мінсоцполітики зазначили, що у 2022 році держава витратила на пенсії колишнім військовим та силовикам 58,3 млрд грн. Проте ці видатки могли бути набагато більшими, адже уряд не проводив індексації військових пенсій у зв'язку зі зростанням грошового забезпечення. Деякі військові пенсіонери, розуміючи це, намагалися через суди отримати більші пенсії. І вони ці суди вигравали. Наразі загальний борг держави за такими справами сягає близько 22 млрд грн».
Ще один наслідок такої системи полягає у тому, що найбільше від неї «виграють» не колишні військові, а колишні працівники силових структур.
Так, за даними Мінсоцполітики, у липні 2022 року середня пенсія військових складала 9117 грн, в той час, як у колишніх працівників Управління держохорони – 12300 грн, Служби судової охорони – 14220 грн, а НАБУ – 20270 грн.
Держава підтримує родини військових, які отримали інвалідність, менше, аніж родини військових, які загинули
Військові, які отримали інвалідність, та їхні близькі мають значні потреби у державній підтримці. Часто вони потребують встановлення дорогих протезів, проведення складних операцій та реабілітації. Усе це потребує значних витрат, які, зрештою, лягають на плечі родичів такого військовослужбовця.
Розмір одноразової виплати військовому, який на службі отримав інвалідність, може бути у 15 разів меншою, аніж виплата родичам військового, що загинув.
Поточна система пенсійного забезпечення військових не була готова до масштабних бойових дій, у яких, ті щодня травмуються, отримують інвалідність та гинуть. Через це держава недофінансовує видатки на користь тих військових та членів їхніх родин, які мають значні фінансові потреби, пов'язані з лікуванням.
Окремої уваги заслуговує бюрократичний процес оформлення інвалідності чи втрати працездатності військовослужбовців, який залишається занадто обтяжливим та довгим.
Пенсійні пільги військовим буде складно профінансувати
Можливість раннього виходу на пенсію, яку військовим та учасникам бойових дій надає закон, може потенційно призвести до скорочення робочої сили та зростання кількості отримувачів соціальних допомог.
При чому, пільговий вік виходу на пенсію (45 років) мають не лише кадрові військовослужбовці та працівники силових структур, але й усі, хто брав участь у бойових діях. Потенційно, мова йде про сотні тисяч осіб, які зможуть вийти на пенсію на 10 років раніше, аніж цивільні.
Демографічна ситуація в Україні була складною ще до початку великої війни. Народжуваність була набагато меншою, аніж необхідно для повноцінного відтворення населення. При цьому, кількість отримувачів пенсій була навіть дещо вищою, аніж кількість тих, хто платив внески до Пенсійного фонду.
Після 24 лютого 2022 року ситуація погіршилася, адже з країни виїхали мільйони жінок працездатного віку, і, що важливіше – дітей. Як наслідок, платників внесків до Пенсійного фонду та й платників податків загалом в Україні з часом ставатиме все менше, в той час, як кількість отримувачів допомог навпаки стрімко зростатиме.
Ситуація ускладнюється й тим, що видатки на пенсії як колишнім військовим, так і родичам загиблих захисників, прив’язані до грошового забезпечення армійців. І вони щоразу зростатимуть.
10 квітня Верховна Рада ухвалила в цілому закон №8312, тим самим повернула 30 тисяч доплати військовим. За поправку до закону проголосували понад 250 депутатів. Але вже наступного дня, у Верховну Раду внесли проєкт постанови, який тимчасово блокує повернення цих виплат. Нагадаємо, що відомо зараз.