UA / RU
Підтримати ZN.ua

"Нафтогаз" щорічно "з'їдає" бюджетних грошей більш ніж на 6% ВВП

У цілому держдопомога бізнесу становила понад 10% ВВП в минулому році, при цьому, як правило, вона вкрай неефективна.

Протягом 2010-2014 рр. державна допомога підприємствам в Україні зросла з 5,48% ВВП в 2010 р. до 10,35% ВВП в 2014-му.

Такі розрахунки у своїй статті для DT.UA приводить Олександра Булана, кандидат економічних наук, старший науковий співробітник ДУ "Інститут економіки та прогнозування".

Автор наголошує, що в Україні надання державної допомоги суб'єктам господарювання є непрозорим, інформація про її надання не публікується на єдиному ресурсі, а статистика щодо обсягів не узагальнюється жодним відомством, а отже, офіційні дані щодо обсягів і структури державної допомоги невідомі.

Читайте також: У Мінфіні виступили за легалізацію грального бізнесу

Тим не менш, в "Інституті економіки та прогнозування" розрахували обсяги державної допомоги, що базуються на підходах ЄС і дають змогу здійснити порівняльний аналіз обсягів державної допомоги бізнесу у країнах ЄС і в Україні.

Спостерігається тенденція до поступового скорочення прямого бюджетного фінансування бізнесу (з 1,47% ВВП у 2010 р. до 0,8% ВВП у 2014-му) за одночасного збільшення обсягів наданих податкових пільг (з 2,56% ВВП у 2010 р. до 3,22% ВВП у 2013-му) і державних гарантій (з 0,19% ВВП у 2010 р. до 4,04% ВВП у 2012-му).

Загальні обсяги допомоги підприємствам в Україні пов'язані з фінансуванням НАК "Нафтогаз України", зокрема, шляхом надання податкових пільг з ПДВ за операціями із ввезення природного газу відповідно до зовнішньоекономічних контрактів (було скасовано у грудні 2013 р.). Ключовим користувачем пільги був державний газовий монополіст, її обсяги становили понад 22 млрд грн у 2011-му і 2012 р. та понад 18 млрд - у 2013-му. Більшість державних цінних паперів (ОВДП) для збільшення статутного капіталу підприємств випускалася для "Нафтогазу", в 2014 р. було випущено ОВДП на 96,6 млрд грн. У 2012 р. за кредитами НАКу було надано державних гарантій на суму у 29,8 млрд грн, а у 2013 р. - ще на 8,8 млрд. Таким чином, "Нафтогаз" є найбільшим одержувачем державної допомоги в Україні, без урахування якого її загальні обсяги в 2014 р. скоротилися б із 10,35% ВВП до 4,2% ВВП.

Читайте також: Влада і бізнес: не шлюбний контракт

Аналіз розподілу держдопомоги підприємствам за видами економічної діяльності вказує на те, що найбільші її обсяги припадають на енергетику (6,9% ВВП), що, знову ж таки, зумовлено підтримкою НАК "Нафтогаз України". Значну допомогу отримували також вугільні підприємства (до 1% ВВП), сільське господарство (до 2,85% у 2012 р.), банки (до 1,9% ВВП у вигляді поповнення статутного капіталу). Між тим обсяги допомоги машинобудуванню не перевищували 0,6% ВВП, а відновлюваній енергетиці - 0,3% ВВП.

Значну частку держпідтримки підприємств в Україні отримують державні компанії, що є збитковими. Окрім "Нафтогазу", це ДП "Укркосмос", ДП "Конструкторське бюро "Південне" ім. М.К. Янгеля", ДП "Виробниче об'єднання "Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова", ПАТ "Лисичанськвугілля", Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, ДП "Селидіввугілля" та інші. Деякі з них одержують підтримку протягом багатьох років, вона спрямовується на покриття поточних витрат підприємств, але фінансове становище не поліпшується. Отже, з точки зору забезпечення життєздатності підприємства така підтримка є неефективною.

На думку автора, порятунок і реструктуризація українських підприємств, що мають фінансові труднощі, потребують нових прозорих правил, які дадуть можливість поступово зменшити навантаження на бюджет, а підприємства - зробити конкурентоспроможними.

Детальніше про держдопомогу підприємствам читайте у статті Олександри Буланої Держдопомога бізнесу: необхідність термінового перегляду за європейськими правилами у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".