UA / RU
Підтримати ZN.ua

На півдні України контрабанда палива відновилася до рівня минулого року

Якщо раніше фальсифікат торгувався зазвичай відкрито і проходив за бухгалтерськими документами, з'являючись з нізвідки, то зараз набирає чинності торгівля за готівку.

З південних регіонів України надходять повідомлення про поновлення контрабанди палива - трейдери вказують на появу великої кількості недорогих пропозицій за готівку й високий трафік барж в акваторіях периферійних портів.

Про це йдеться в статті директора ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергія Куюна і оглядача інтернет-порталу OilNews Євгена Мочалова для DT.UA.

За їхніми словами, ситуація в точності повторює події минулого року, а сьогодні має і благодатний грунт у вигляді спроб ухилення від оподаткування у зв'язку з запровадженням електронних акцизних накладних.

Читайте також: Іггі Поп представив пісню з нового альбому

"Із лютого цього року кількість повідомлень про контрабанду палива через широко відомі у вузьких колах порти Херсонської, Миколаївської й Одеської областей досягла торішніх масштабів. Активізація нелегалів у розпал сезонного попиту також відбувалася старим дідівським способом - під покривом ночі з невеликих барж розвантажували прямо в бензовози. Своєю чергою, баржі возять продукт із так званого накопичувача - танкера, який відстоюється в нейтральних водах і не проходить процедури митного оформлення", - йдеться в статті.

На думку Куюна і Мочалова, не виключено, що новий виток безподаткових поставок пов'язаний з очікуваними змінами в керівництві фіскальної служби.

"Основний сигнал тривоги - поява на ринку пропозицій палива за неадекватно низькими цінами. Наприклад, у березні-квітні в південних областях зафіксовано ціни на автомобільні партії дизельного палива на рівні 12,20 грн/л, що є мінімумом у національному масштабі. При цьому у звичайних умовах "південні" ціни завжди максимальні по країні, що зумовлено витратною логістикою та високими котируваннями в Середземномор'ї, на які орієнтуються легальні постачальники", - йдеться в статті.

За словами авторів статті, виходячи з митних цін на дизпаливо в березні-квітні й неминучих витрат на перевалку, зберігання й відвантаження ресурсу, вартість дизпалива з мінімальною націнкою трейдера має становити не менш як 13,5 грн/л, тоді як фактично південь затоплено пропозиціями по 12,20–12,50 грн/л. При цьому середня по країні ціна дорівнювала 14,10–14,15 грн/л.

"Ще одна відмітна риса цієї весни - поява нових "зірок". Якщо торік усі довідалися про існування портів і перевалки нафтопродуктів у Скадовську й Очакові, то цього року нове відкриття - Гола Пристань (Херсонська область). Саме звідси почали пропонувати дизпаливо за мінімальними в країні цінами. Ще одна адреса ділової "удачі" - Нова Каховка, що в тій же Херсонській області. Звідси 22 квітня запропонували бензин А-95 (нібито грецького походження) по 0,65 дол./л.", - йдеться в статті.

Автори відзначають, що пропозиція у валютному еквіваленті, а також продаж оптових партій за готівку - абсолютно нові і невластиві ринку реалії, які вказують на сумнівне походження палива.

"Запровадження з 1 березня в тестовому, а з 1 квітня в постійному режимі електронних акцизних накладних, покликаних утруднити, а в ідеалі зробити неможливою торгівлю контрабандою та фальсифікатом, дало перші результати. Хоча й не зовсім ті, яких хотілося б. Можна констатувати активне перетворення "сірого" сегмента ринку на "чорний". Простіше кажучи, якщо раніше фальсифікат торгувався найчастіше відкрито й проходив по бухгалтерських документах, з'являючись нізвідки, то тепер силу набирає торгівля за готівку. Масовим явищем стала торгівля документами приходу", - йдеться в статті.

Нагадаємо, Державна служба з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів оштрафувала ряд мережевих автозаправочних станцій (АЗС) на 245,9 тис. грн за невідповідності якості реалізованих нафтопродуктів вимогам законодавства.

Детальніше про ринок контрабанди палива читайте в статті Сергія Куюна і Євгена Мочалова "SOS із півдня" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".