Незважаючи на те, що Меморандум про співпрацю України з Митним союзом має чисто декларативний характер, документ за минулі два місяця за наполяганням глав держав МС зазнав істотних змін. Остання редакція документа порівняно з першою не враховує ряд інтересів офіційного Києва. Про це в своїй статті для ZN.UA пише оглядач Тетяна Силіна.
(Порівняльну таблицю першого українського і схваленого Вищим Євразійським економічним радою (ВЄЕР) варіантів меморандуму можна подивитися ТУТ)
Нагадаємо, що текст першого варіанту проекту Меморандуму було оприлюднено ZN.UA 22 березня, останнього - 30 травня. Хоча деякі фрази з початкового українського варіанту (з якого можна було зробити висновок про обопільне прагнення сторін "підтримувати і розвивати співробітництво, ґрунтуючись на принципах рівноправності, взаємної поваги і вигоди") і перекочували в Заяву чотирьох президентів і Меморандум, тепер у цих документах підкреслюється бажання саме України "поглиблювати взаємодію з країнами - членами Митного союзу і Єдиного економічного простору і стати спостерігачем при Євразійському економічному союзі. Причому згадка про "рівноправність" та "вигоди" з Меморандуму випала, залишилася лише "взаємна повага".
Навіть назва документа змінилася - раніше це був Меморандум про надання Україні статусу спостерігача при Євразійській економічній комісії (ЄЕК). Тепер - про поглиблення взаємодії між Євразійською економічною комісією та Україною.
У вихідному варіанті в ст.1 ішлося про надання Україні статусу спостерігача при ЄЕК, у схваленому ВЄЕР - про це ані слова. Такого статусу нашій країні, повторюся, поки що не надали. Згідно з українським проектом, Україна "як спостерігач при Комісії" "мала право", тепер же Україні, вже ніякому не спостерігачеві, просто "надається можливість".
Зафіксовані в документі можливості значно вужчі, ніж їх нині розписують наші "державні мужі", і ніж вони були в початковому документі. Україна не зможе бути присутньою на всіх засіданнях Комісії, як було записано спочатку, тільки - на запрошення голови Ради або Колегії і за згодою всіх членів Ради ЄЕК, і тільки на відкритих засіданнях. Причому "без права участі в ухваленні рішень" (навіть у питаннях, які стосуються інтересів нашої країни).
Не зможе Україна, як передбачалося раніше, одержувати і всі документи і рішення ЄЕС, Комісії та її органів. Україну можуть ознайомити тільки з тими з них, які не містять інформацію "обмеженого поширення" (тобто не конфіденційного і не для службового користування). Зазначимо, що з конфіденційними документами можна ознайомитися на сайтах цих структур.
Та "найчудовіший" пункт Меморандуму, 3-й, що викликав здивування як вітчизняних, так і європейських експертів і дипломатів, з якими ми розмовляли, містить таке: "Україна декларує наміри дотримуватися принципів, зафіксованих у документах, які формують договірно-правову базу Митного союзу і Єдиного економічного простору, та утримуватися від дій і заяв, спрямованих проти інтересів Митного союзу і Єдиного економічного простору".
Таким чином, Україна декларує намір дотримуватися принципи МС і ЄЕП, не маючи навіть статусу спостерігача, і діяти тільки в інтересах Митного союзу. Нагадаємо, що Росія неодноразово давала зрозуміти, що підписання Україною Угоди про асоціацію з ЄС суперечить інтересам МС.
Навіть прикінцева, "технічна", частина Меморандуму зазнала змін. Якщо в початковому проекті передбачалося набрання ним чинності тільки після завершення всіх внутрішньодержавних процедур сторін, то тепер він почне застосовуватися просто з дати його підписання. Внесення до документа змін і доповнень уже не передбачається, положення про вирішення спорів і процедуру припинення дії Меморандуму також випали з тексту.
Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" в статті Тетяни Силіної "Інтригація". !zn
Читайте також:
Медведєв порадив Україні не брати зобов'язань, які суперечать Митному союзу
МС поспішили заявити, що отримання статусу спостерігача закриє Україні шлях в Євросоюз
Росія натякнула, що Україна отримає вигоду від Митного союзу тільки вступивши в нього