Ефективний механізм боротьби з корупцією в ДАБІ законодавці заклали ще в 2015 році - це державний архітектурно-будівельний нагляд (ГАСН). ГАСН є аналогом системи внутрішньої безпеки в правоохоронних органах. Виявивши порушення, інспектора ГАСН мають право зупиняти або скасовувати рішення об'єкта нагляду. Про це в статті для ZN.UA пише експерт з питань містобудування Георгій Могильний.
"Якщо повноваження контролю дискреційні, то теоретично інспектор нагляду не може встановити порушення в діях чиновника ДАБІ. А скасувати він може тільки незаконно прийняте рішення про видачу дозволу, а не сам дозвіл на будівництво, якщо чиновник ДАБІ при його видачі не порушив букви закону", - зазначає автор.
Таким чином, ефективний механізм є, але немає умов для його роботи.
На відміну від сотень або навіть декількох тисяч інспекторів контролю, при прийомі яких на роботу неможливо забезпечити ідеальний відбір кандидатів, відібрати 10-20 інспекторів нагляду на всю країну і забезпечити публічний контроль над їх діяльністю буде нескладно.
"Далі все просто: на рівні постанов Кабміну повністю забирається дискреції в повноваженнях, і інспектора нагляду починають в режимі реального часу скасовувати незаконно видані дозволи або незаконні відмови у видачі дозвільних документів. Хабарі на видачу дозволів з порушеннями просто сходять нанівець - немає сенсу витрачати гроші на незаконний документ, який буде скасовано в порядку нагляду ще до початку будівництва ", - пише експерт.
Це не запрацювало, коли в минулому році Кабмін частково прибрав дискреції при видачі дозволів і сертифікатів, оскільки одночасно зі зміною процедури видачі дозвільних документів Кабмін повністю зупинив здійснення архітектурно-будівельного нагляду: ДАБІ відповідних повноважень позбавили, а нові органи так і не запрацювали.
"Ось такий дивний у нас в країні останній рік боротьби з корупцією в ДАБІ: щоб «перемогти корупцію», уряд заблокував здійснення встановлених законодавством антикорупційних функцій. А потім на результатах такої «боротьби» продемонстрували суспільству, що корупція в архітектурно-будівельний контроль нездоланна, і позбутися від неї можна лише одним способом - тотальною лібералізацією", - резюмує автор статті.
Які реальні наслідки лжелібералізації, яка пройшла в будівельній сфері? Чому у забудовників з’явилася можливість отримувати нечувані прибутки, а інвестор як і раніше ризикує останніми заощадженнями? Яким чином масові незаконні будівництва легко стають законними? На чому в існуючій системі заробляють свою маржу контролюючі чиновники, що нібито відпустили віжки? Які ноу-хау на користь «своїх» забудовників пропонує команда Зеленського в новому законі, котрий ще більше поглиблює лібералізацію ринку?
Відповіді на ці та багато інших питань читайте в першій частині матеріалу Георгія Могильного "Ігри будівельних престолів".