UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ключ від "українського прориву" до 20-ки найбільш розвинених країн лежить "під сукном" податкової реформи

З прийняттям Податкового кодексу цілий ряд старих проблем податкової системи вирішити не вдалося. Більш того, додалися і нові проблеми. Однак для задекларованого владою ще на початку 2010 року "українського прориву" - вивести Україну через десять років у двадцятку найбільш розвинених країн світу - потрібні радикальні економічні реформи, і перша з них - податкова.

Результати дослідження, проведеного Інститутом стратегічних оцінок при президентському фонді "Україна", дійсно свідчать про стагнацію податкової реформи. Про це в статті ZN.UA пише академік, д.е.н., директор ІСО Павло Гайдуцький.

Україна входить в десятку країн з найбільш складними податковими системами, за оцінками PricewaterhouseCoopers. Податкове навантаження на економіку в Україні залишилась на рівні 44%, тоді як у країнах Центральної та Східної Європи (ЦСЄ), що входять в ЄС, - 30%. Тінізація економіки, за офіційними оцінками Мінекономіки, досягає 35%, за експертними оцінками - 45%.

За підрахунками консалтингової компанії Boston Consulting Group, українські підприємства щороку недодають в бюджет 25 млрд дол. Співвідношення податкових втрат ВВП досягає 20%, і за цим показником Україна лідирує серед інших країн рейтингу. Майже 20% прибутку приховують від сплати податків. Тільки формалізовані обсяги податкових пільг перевищують 50 млрд грн.

Разом з тим за кількістю податків Україна посідає 91-е місце в рейтингу серед 185 країн світу, щорічно обстежуваних Світовим банком, з податкової навантаженні - 154-е, а за витратами часу на адміністрування податку - 171-е місце. В цілому серед груп країн, своїх найближчих сусідів - ЄС, ЦСЄ та СНД - України найгірші оцінки ефективності податкової системи і ВВП на жителя (рис. 1).

Можливо, порівняння з країнами ЄС, у т.ч. з країнами Центральної та Східної Європи, що входять в євроспільноту, недосяжно для України? Але цього не можна сказати про країни СНД. Разом з тим для більшої об'єктивності також порівняємо показники ефективності податкової України з країнами, в яких аналогічний рівень ВВП на жителя за паритетом купівельної спроможності (ПКС). У цю групу країн з параметрами ВВП на жителя 3-6 тис. дол. разом з Україною входять 35 країн з 185 обстежуваних Світовим банком. До речі, в цій групі європейських країн одиниці, в основному держави Центральної і Південної Америки, Південно-Східної Азії, Північної Африки. Так от, навіть серед цих країн україна податкове навантаження значно перевищує середню по групі. Зокрема: а) по всіх податках - у 1,5 рази; б) з ПДВ і податку на прибуток - в 1,3 рази; в) з податку на працю - майже в 4 рази. При цьому витрати часу на адміністрування податків в Україні майже вдвічі вище середніх по групі (рис. 2).

"Хтось може зауважити: а при чому ВВП до податкової системі, де тут зв'язок? А зв'язок безпосередня і досить тісний", - зазначає П.гайдуцький. Так, в країнах, що перебувають у першій половині рейтингу, з більш високою оцінкою ефективності податкової системи, середній рівень ВВП на жителя становить 29,2 тис. дол, пояснює експерт. У другій половині країн, з більш низькою оцінкою ефективності податкової системи, середній рівень ВВП на жителя - менш 5,3 тис. дол. Тобто середня оцінка ефективності податкової системи за рейтингом у другій половині країн гірше в три рази, а ВВП на жителя - в шість разів (рис. 3).

"Звідси очевидний висновок: ключ від українського прориву до двадцятки найбільш розвинених країн світу лежить "під сукном" податкової реформи", - резюмує академік.

Докладніше читайте в статті Павла Гайдуцького "Податкова реформа - виклик для України" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn

Читайте також:

Рада розширила сферу дії Податкового кодексу

Уряд хоче обдурити Світовий банк "податкової псевдореформою", вважають експерти

Рада відклала на рік зниження ПДВ і рассрочила на три роки зниження податку на прибуток