ЄС готується посилити санкції проти Білорусі й закрити лазівки, що дозволяють Москві імпортувати елітні автомобілі та інші західні товари, поставки яких до РФ заборонені. Про це повідомляє FT.
ЄС уже запровадив кілька раундів санкцій проти режиму білоруського диктатора Аляксандра Лукашенка за підтримку повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Але обмеження проти Білорусі слабші, ніж проти Росії, що дозволяє Кремлю використовувати свого союзника як лазівку для постачання підсанкційних західних товарів для використання у військових цілях, а також предметів розкоші.
Нові обмеження, які обговорюють країни ЄС, мають на меті мінімізувати ризик обходу санкцій, згідно з проектом, з яким ознайомилося видання Financial Times.
Очікується, що санкції заборонять поставки до Білорусі та через неї технологій і товарів, які можуть мати військове застосування, а також скрапленого природного газу. Крім того, ЄС припинить імпорт алмазів із Білорусі.
Якщо 27 країн ЄС приймуть нові санкції, одним із основних потоків товарів, який буде зупинений, стануть елітні автомобілі. За нинішньої системи європейські автовиробники все ще можуть продавати свої автомобілі високого класу в Білорусь, але не в Росію.
"Люди з оточення Лукашенка, які мали зв'язки з Росією, були великими бенефіціарами цього. Вони збагачувалися... Ми також знаємо, що саме так предмети розкоші потрапляють до Росії - через Білорусь", - сказав Вітіс Юрконіс з аналітичного центру Freedom House у Вільнюсі.
Щомісячний потік транспортних засобів та автозапчастин з країн ЄС до Білорусі зріс з $50 млн у січні 2022 року до $268 млн у січні 2024 року. Наразі це найбільший окремий компонент експорту з ЄС до Білорусі, який переважно походить з Німеччини та Польщі.
Найбільше зростання експорту зафіксовано в найдорожчих категоріях автомобілів - тих, на які спрямовані санкції ЄС проти Росії. Європейські митники вважають, що білоруські компанії стали ключовою частиною російських контрабандних ланцюгів, які постачають нові західні автомобілі до РФ.
Зокрема, торгові дані свідчать про те, що у 2023 році через білоруських постачальників до Росії потрапили щонайменше 28 автомобілів Maybach Mercedes-Benz. Середня ціна цих авто становила $217 тисяч.
"Для росіянина купити автомобіль у Білорусі — не проблема", - сказала FT прем'єр-міністр Литви Інгріда Шимоніте.
За її словами, невелика митна служба Литви намагається впоратися зі "складною" системою заборонених товарів при перевірці вантажів, що прямують до сусідньої Білорусі, а запобігання обходу санкцій є "дуже важким робочим навантаженням".
Вона додала, що відмінності у двох санкційних режимах залишили "дуже чіткі прогалини".
І Шимоніте, і міністр закордонних справ Польщі Радослав Сікорський наполягають на тому, щоб ЄС вийшов за межі нинішніх зусиль з узгодження санкцій сектор за сектором.
За їхніми словами, найкращий спосіб забезпечити, щоб Росія більше не могла використовувати слабші санкції проти Білорусі, — це повне узгодження двох обмежувальних режимів.
Лідер білоруської опозиції у вигнанні Світлана Тіхановська сказала FT, що новий пакет санкцій був важливим, але не пішов достатньо далеко.
"Санкції, накладені на Росію або на білоруський режим, не можуть працювати ефективно, якщо вони не синхронізовані. Диктатори використовують один одного, щоб обійти санкції й продовжувати торгівлю. Білоруський режим купує військові товари, елітні автомобілі... для Росії", - пояснила вона.
Тіхановська також висловила занепокоєння тим, як мало ЄС зробив для забезпечення дотримання санкцій.
"В Європі не існує механізму застосування санкцій", - сказала вона.
Лише минулого року ЄС призначив представника з питань санкцій для боротьби з їх обходом.
Західні країни запровадили низку санкцій проти Росії та Білорусі, після того, як Москва розпочала повномасштабне вторгнення в Україну. Проте РФ постійно шукає шляхи обходу обмежень. Зокрема, про те, як працює російський “паралельний імпорт”, завдяки якому РФ досі купує обладнання для виробництва зброї, раніше розповідав Олександр Лємєнов.