Росія почала втрачати свою частку на нафтових ринках Індії та Китаю. Агентство Bloomberg зафіксувало, що танкерні перевезення, що поставляють нафту на два найбільші для Росії ринку, за останні тижні впали майже на 30% від пікових значень навесні.
Агентство зазначає, що робити далекосяжні висновки на основі цих даних передчасно, проте тренд зі скорочення споживання азіатським ринком російської нафти вимальовується досить чітко. Bloomberg вважає, що Азія не зможе повноцінно замінити для Росії західні ринки, проте цього поки що достатньо, щоб отримувати великі прибутки на тлі рекордних нафтових цін.
За оцінками агентства, Росія зараз отримує близько $160 млн доходів до бюджету щотижня, що майже на 25% вище, ніж до початку війни. Проте нинішній показник доходів уже впав на 25% пікових значень весни, коли експорт нафти з Росії до Азії досягав пікових значень. Поточний обсяг танкерних поставок нафти з Росії агентство оцінює в 3,24 млн. барелів на добу, з середини червня цей показник скоротився на 467 тис. барелів на добу, або 13%.
Середній обсяг поставок російської нафти до Китаю за останні чотири тижні становив 784 тис. барелів на день, в Індію – 679 тис. Ці показники можуть зрости після того, як танкери приблизно з 350 тис. барелів нафти розкриють свій кінцевий пункт призначення.
В даний час частка Індії та Китаю в експорті російської нафти коливається в районі 55-56% проти 63% у квітні. Видання зазначає, що навіть з урахуванням танкерів, які ще не розкрили свій пункт призначення, обсяг постачання російської нафти до Азії впав до мінімуму за майже чотири місяці.
Як відомо, на тлі відмови західних країн від російських енергоносіїв, азіатський ринок став головним покупцем російської нафти і є життєво важливим джерелом доходів бюджету країни. Скорочення доходів загрожує російською владою серйозними проблемами, оскільки з початку війни в Україні залежність бюджету від нафтогазових доходів підскочила до 40%. Росія змушена конкурувати на азіатських ринках зі своїми політичними союзниками – Іраном та Венесуелою, які через Росію скоротили свої частки в Китаї та Індії.
Нагадаємо, країни Великої сімки зараз опрацьовують механізм запровадження граничних цін на нафту. За допомогою тиску на ринок страхування країни планують заборонити танкерні перевезення російської нафти за цінами вищими за $40-60 за барель. Представники G7 ведуть переговори з найбільшими покупцями російської нафти Китаєм та Індією про приєднання до цього механізму.