Зміни до податкового законодавства, які готуються, повинні торкнутися єдиного соціального внеску та податку на доходи фізичних осіб, рентних платежів, акцизів, електронного адміністрування ПДВ. Усі новації в тому чи іншому ступені продиктовано МВФ.
Про це в статті для DT.UA пише економічний оглядач Юлія Самаєва.
"Однак слід розуміти, що, декларуючи перед кредиторами одне, чиновники дуже часто реалізують зовсім інше. У чому ми вже неодноразово мали можливість переконатися.Активно обговорюються варіанти оподаткування розкоші та запровадження обов'язкового декларування доходів для громадян. Торік подібні ініціативи було розкритиковано, тому що складання податкової декларації - непросте завдання для пересічних громадян. Водночас усім, хто не подав декларації, усереднені активи буде нараховано автоматично. Це ризикує обернутися оподаткуванням не тих, хто має високі доходи, а тих, хто не зорієнтувався в податкових змінах", - пише автор.
Потребує вирішення ще й питання оподаткування нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки, залежно від рівня доходів платника податків. Уже зареєстровано кілька законопроектів про надання пільг певним категоріям платників, але проблема набагато ширша, ніж здається на перший погляд, а тому розв'язувати її будуть комплексно.
За словами заступника голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Андрія Журжія, не виправдав очікувань уряду й імпортний збір. "Його запроваджували під гаслом "усе заради збалансованого бюджету", обговорення цього питання було надскладним, і, як бачимо, переконливими виявилися тільки цифри: збір не дає фінансувати держскарбницю, це й близько не ті очікування, які були від початку прораховані. Тому, найшвидше, його знизять", - розповів він DT.UA. Крім цього, проявилися проблеми з електронним адмініструванням ПДВ - надто високою на практиці виявилася залежність покупця від реєстрації продавцем податкової накладної. Методика, запропонована Мінфіном, розрахована на ідеальні добросовісні комерційні відносини, а не на вітчизняні реалії. Утім, не можна сказати, що про це не попереджали експерти, зазначає Самаєва.
Заплановано також зниження ренти для газодобувачів і зміну бази оподаткування цього збору. "Тут цікаве от що. Підвищуючи ренту, Мінфін розраховував додатково залучити до бюджету 12,5 млрд грн і спрямувати їх на субсидії для населення. Про те, де візьмуться ці ресурси у разі відмови від підвищення ренти, можна лише здогадуватися. Але тарифи для населення вже зросли, і кількість домогосподарств, які претендують на субсидії, до кінця наступного місяця, за оцінками міністра соціальної політики Павла Розенка, зросте вчетверо - до 4 млн", - йдеться в статті.
Буде також внесено зміни в адміністрування місцевого 5-відсоткового акцизного збору. Прийнята система виявилася мертвонародженою, тому що розрахована виключно на торговців, які мають касові апарати, а це аж ніяк не більшість. З одного боку, це не забезпечує запланованих надходжень від додаткового акцизу до місцевих бюджетів, а з іншого - залишає в дурнях торговців, які працюють із касовими апаратами. Понад те, у парламенті ведеться активна робота з просування законопроектів, які передбачають скасування обов'язкового впровадження реєстраторів розрахункових операцій для "єдинщиків" другої та третьої груп, що вносить ще більше сум'яття в процес, зазначає автор.
У черговий раз зміняться й ставки ЄСВ. "Першим кроком на шляху вдосконалення законодавства з оподаткування доходів, пов'язаних з оплатою праці, стало зменшення загального навантаження на фонд із 56,86 до 34,8% при застосуванні понижуючого коефіцієнта 0,4. Наступним кроком, на мій погляд, має стати повне скасування ЄСВ і воєнного збору з установленням єдиної ставки оподаткування оплати праці на рівні приблизно 29% для 2016 р. з поступовим зниженням до 20%", - поділився планами Андрій Журжій.
Однак експерти, з одного боку, сумніваються в можливості реалізувати такі кардинальні плани зі скасування податку, а з іншого - в один голос кажуть про те, що зниження ставок ЄСВ не буде ефективним без зниження ставок податку на доходи фізичних осіб. А от про це поки що не йдеться.
"Однак головне, про що мовчать реформатори, це зміни в роботі самої податкової. І йдеться нині не про гарні фрази про "трансформацію в сервісну службу", вони саме звучать на кожному кроці. Йдеться про ліквідацію корупційних схем, які фіскальна служба створює, покриває та розвиває. Заграючи із зовнішніми кредиторами та створюючи видимість проведення реформ, уряд не вносить будь-яких конкретних ініціатив, які дозволяють вважати, що реальна реформа відбудеться. За словами експертів, які були присутніми на обговореннях новацій, максимум, про який можна говорити, це деякі поступки щодо ЄСВ. Але за рахунок чого? Знову йдеться про реформування ПДФО, одноразове декларування та непрямі методи оподаткування. Тобто про всі ті кроки, які раніше критикувалися. При збереженні існуючих зараз у податковій методів роботи всі ці заходи приречені на провал і не дадуть нічого, крім посилення податкового навантаження", - йдеться в статті.
Детальніше читайте в статті Юлії Самаєвої Податкове перенедозавантаження у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".