UA / RU
Підтримати ZN.ua

Частина АЗС "не помітила" здорожчання бензину

Розліт цін на українських бензоколонках існував завжди і становив у середньому 30-40 коп./л. Проте в лютому розрив у цінах на ринку України почав різко збільшуватися, а до середини березня сягнув 70-90 коп./л.

Українські АЗС останнім часом розділилися на тих, у яких високі ціни на бензин, і тих, у яких ціни "соціально-орієнтовані", тобто значно нижче, ніж на інших АЗС. Природа такого парадоксу - величезний тіньовий ринок, несплата податків і велика наявність фальсифікованого бензину.

Про це в ZN.UA пише директор «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн.

Розліт цін на українських бензоколонках існував завжди і становив у середньому 30-40 коп./л. Проте в лютому розрив у цінах на ринку України почав різко збільшуватися, а до середини березня досяг 70-90 коп./л.

"Точніше кажучи, одна частина ринку пішла слідом за зростаючими світовими котируваннями, а інша частина не помітила загальних для всього світу процесів (рекордних позначок ціни вже досягли і в Європі, і в США). Враховуючи таке відставання, можна сказати, що половина українських АЗС не тільки відмовилася від прибутку, а й пішла на серйозні збитки. Якщо брати до уваги поточні оптові ціни, то, станції, які перебувають у мінімальному ціновому сегменті, торгують без націнки, а витрати на утримання станції виплачують зі своєї кишені. Із чого б це? " - пише він.

Експерт зазначає, що лідируючі позиції серед «соціально орієнтованих» мереж зайняв найбільший оператор країни - неформальна група «Приват», яка об'єднує близько 1600 АЗС, або трохи більше 25% від загальної кількості станцій.

"Як показує практика, «добродійність» «Привату» багато в чому здійснюється за рахунок державного бюджету, тобто самих громадян України", - звертає увагу аналітик.

Нагадаємо, раніше ZN.UA повідомляло, що шляхом нехитрих маніпуляцій у парламенті нафтовидобувні компанії пролобіювали зниження ренти на видобуток нафти в 2012 році. За різними оцінками, економічний ефект - від 2 до 4 млрд. грн.

У зв'язку з цим експерт нагадує, що найбільша нафтовидобувна компанія в країні - «Укрнафта» - контролюється "Приватом". І якщо перерахувати на обсяг роздрібної реалізації його мережі, виходить, що, поступившись споживачеві 20-30 коп. на літрі на своїх АЗС, другиою рукою «Приват» вийняв з його кишені близько гривні (точніше, з держбюджету країни).

"Проте одна справа «Приват», у якого нафтовидобуток з мільярдними держдотаціями, переробка, АЗС. А як, скажіть, торгувати з ним в одній ціні можуть дрібні конкуренти, в яких немає ні свердловин, ні заводів? А таких учасників ринку чимало, набагато більше, ніж «приватівських» станцій, або близько 30% ринку. Щоб утриматися на ринку, використовують дуже різні способи. Але всі вони тією чи іншою мірою базуються на одному - несплаті акцизів", - відзначає Куюн.

За його словами, однозначно вказує на це той факт, що, на відміну від бензинів, по дизельному паливу розліт цін на АЗС невеликий - всього 20-30 коп. "Вся сіль у різниці акцизів: якщо на бензин вони становлять 198 євро/т, то на ДП - 46 євро/т. Так що вигідніше підробляти?", - пояснює він.

(Нагадаємо, за оцінками віце-прем'єра Бориса Колесникова, в країні понад 100 міні-НПЗ, «які не платять податки»).

"Якщо міні-заводи - це одна частина проблеми, яка дає «вуглеводневу» основу для фальсифікату, то з минулого року на весь зріст постала інша проблема - спирт. Як свідчать у незалежних дослідних організаціях, у кожному другому літрі бензинів, які перевіряються ними, виявляють сліди спирту", - відзначає Куюн. За словами експерта, "спливає" він саме на так званих ноунеймах, що торгують по «максимально доступними цінами».

Разом з тим, резюмує експерт, низькі ціни на паливо, які базуються на низькій якості та відсутності податків, в окремих мережах уже не справляють колишнього ефекту на споживача. Про це свідчить відсутність черг за «дешевим» бензином, що спостерігалися минулої весни. "Вочевидь, першого знайомства з диво-бензином виявилося достатньо", - пише він.

Детальніше читайте в статті Сергія Куюна "Хто платить за «дешевий» бензин?" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn

Читайте також:

В Україні знову дорожчає бензин

Азаров незадоволений якістю бензину


Ціни на паливо змусили українців у 2011 році істотно знизити його споживання


Коломойський і Фірташ позбавили бюджет 3 млрд грн, пролобіювавши зменшення ренти на нафту