UA / RU
Підтримати ZN.ua

Скіфське золото: археолог поділився деталями знаходження таємничих прикрас

Вважається, що найдосконаліші художні скіфські речі є роботами грецьких ювелірів на замовлення скіфів, із урахуванням духовних запитів останніх. 

Оздоблений золотим руків’ям скіфський меч знайшли лише під час контрольної зачистки катакомби, напередодні, як здавалось, вщент розграбованої. Золоту підвіску в формі голови богині виявили в останніх грудках землі на виході з кургану. Про деталі своєї археологічної діяльності в 70-і роки і таємниці скіфського золота розповів в інтерв’ю Суспільному Віталій Отрощенко, який свого часу був учасником розкопок Керченської, Каховської та Запорізької експедицій.

Одна з версій гласить, що вищезгадана прикраса зображає Деметру, вона має спеціальні отвори для закріплення позаду. Тому ювеліри припускають, що золота богиня є частиною разка намиста або нагрудно підвіски. Знайдена в одному великобілозерських курганів Запорізької області, датується 4 ст. до н. е. 

Підвіска у формі голови Деметри. IV ст. до н. е. Знахідка з Кургану 2вВеликій Білозерці / Фото: Національний музей історії України

Підвіска у формі голови Деметри. IV ст. до н. е. Знахідка з Кургану 2 в Великій Білозерці / Фото: Національний музей історії України

“Кольє, найімовірніше, забрали грабіжники, а ця голівка випала. Вважається, що найдосконаліші художні скіфські речі є роботами грецьких ювелірів на замовлення скіфів, із урахуванням духовних запитів останніх”, – розкриває деталі однієї зі своїх знахідок Отрощенко.

Ще один цікавий екземпляр – синьо-золота прикраса для коня з зображеною на ній притаманною для скіфів сценою полювання. Вона походить з кургану поблизу села Гюнівки. Прикраса датується приблизно ІІІ-IV століттями до н.е. Такий висновок зробили, проаналізувавши стиль виконання – ажурний. Саме він був поширений у регіоні в ті часи.
 

b541c8d72d677ae7.jpg (123 KB)

Прикраса для коня. Кінець IV ст. до н. е. Курган 11 поблизу села Гюнівка. Фото: Національний музей історії України

У радянський період комбінація синього і жовтого не влаштувала музейників з ідеологічної точки зору, тому підкладку зробили чорною. Але нині при її реконструкції повернулися до автентичних кольорів.

Раніше археологи знайшли в найдавнішому місті Нідерландів римську чашу з кольорового скла.