UA / RU
Підтримати ZN.ua

Штучний інтелект зміг підтвердити справжність картини Ренуара

Алгоритм вважає, що авторство митця можна підтвердити на 80%.

Швейцарська компанія Art Recognition використала штучний інтелект, щоб перевірити справжність картини "Портрет жінки (Габріель)" авторства Огюста Ренуара. Нещодавно аукціонний дім Sotheby's оцінив її вартість між 100-150 тисячами фунтів стерлінгів (118-178 тисяч доларів), повідомляє The Guardian.

Серед мистецтвознавців немає згоди про справжність полотна, яке належало приватному колекціонеру зі Швейцарії. Допомогти вирішити суперечку мав штучний інтелект, який дійшов висновку, що картину, швидше за все, написав Ренуар.

Читайте також: Екоактивісти облили чорною рідиною картину Клімта з музею у Відні

ШІ все частіше використовують для підтвердження справжності творів мистецтва. Так, раніше цього місяця Art Recognition використала алгоритм, який показав, що картина Тіціана «Вечірній пейзаж з парою» навряд чи була написана цим венеціанським художником.

Але поціновувачі мистецтва попереджають, що ця технологія має свої недоліки. Здатність ШІ визначати справжність картин багато в чому залежить від полотен, на яких він навчався. Якщо вони підроблені або містять області, які були підфарбовані, це може створити ще більшу невизначеність.

В Art Recognition вирішили вивчити справжність картини Ренуара після того, як Інститут Вільденштейна Платтнера – один з двох інститутів, який публікує вичерпний список усіх полотен художника – відмовився включати її до свого списку.

Компанія використала репродукції 206 полотен французького імпресіоніста, щоб навчити алгоритм відрізняти його стиль, виражений ламаними мазками та сміливими поєднаннями кольорів. Зображення розділили на фрагменти, які «показали» ШІ, а також навчили його на прикладах полотен художників зі схожим стилем, які працювали приблизно в той же час, що Ренуар.

В результаті ШІ дійшов висновку, що "Портрет жінки (Габріель)" був написаний Ренуаром.

Каріна Поповичі, генеральний директор Art Recognition, вважає, що ця можливість оцінити справжність з точно відомою часткою невизначеності дуже важлива. За її словами, мистецтвознавці часто кажуть, що покладаються на почуття або інтуїцію у визначенні справжності полотен, що може бути не дуже приємно для колекціонерів.

Власник картини звернувся до паризької групи експертів, GP.F.Dauberville & Archives Bernheim-Jeune, яка видає власний каталог робіт Ренуара. Запитавши науковий аналіз пігментів на картині, вони дійшли висновку, що це справжній Ренуар.

Раніше ентузіасти скористалися ШІ для того, щоб «розширити» відомі твори мистецтва, домалювавши нові деталі. Так, «Мона Ліза» да Вінчі опинилася по коліно у водах темної річки, «Дівчина з перлиною сережкою» пензля Яна Вермера – перед дзеркалом, «Христос Пантократор» оточений деревами в тумані, а над черепами з «Апофеозу війни» Верещагіна, виконаному в синьо-жовтих тонах, нависла зловісна хмара.