Художниця та письменниця-мемуаристка Франсуаза Жіло, відома своїми бурхливими стосунками з іспано-французьким кубістом Пабло Пікассо, померла у віці 101 року через проблеми з серцем. Донька Жіло, Аурелія Енгель, підтвердила New York Times її смерть. У жінки також залишилося двоє спільних із одіозним художником дітей.
Протягом свого життя Жіло була неймовірно продуктивною художницею, малювала навіть у свої 90 років і залишила близько 1600 полотен і 3600 робіт на папері, повідомляє Agence France Presse. Вона часто працювала з аквареллю, щоб створити свої яскраві картини, і була відданою мисткинею в сфері кераміки. Жіло отримала численні нагороди у своїй рідній Франції, включаючи найвищий національний орден за заслуги – Орден Почесного легіону.
Чаша з вишнями
Художниці був лише 21 рік, коли вона вперше зустріла Пабло в 1943 році. Одного вечора в Парижі вони обідали в одному ресторані. Пікассо був там зі своєю тодішньою партнеркою Дорою Маар та друзями. Наприкінці трапези Пікассо, як пише в статті декілька років тому NYT, підійшов до столу Жіло, запропонувавши миску вишень і запросивши відвідати його майстерню на вулиці Великих Огюстенів. Пікассо вже став всесвітньо відомим художником, і Жіло зауважила, що він більше не схожий на «гарну тварину», зображену на знаменитих фотографіях Ман Рея 1920-х і 1930-х років. Цому було за 60. І все ж вона була захоплена.
Між юриспруденцією та мистецтвом
Але Жіло, яка народилася в передмісті Парижа в заможній родині, була художницею з трьох років. Вона почала позичати пензлі у своєї матері-акварелістки і, за наполяганням батька, підтримувала виснажливий графік по вісім годин на день як малювання, так і юридичних досліджень. Вона навіть мала свою першу виставу, покинувши юридичну школу, щоб вивчати мистецтво в Академії Джуліана.
Чарівник і садист: Пікассо
«Пабло був найбільшим коханням жорстоким, у моєму житті, але тобі потрібно було вжити заходів, щоб захистити себе. Я це зробила, я пішла до того, як мене знищили», — довірилася Жіло в книзі Джанет Хоулі «Художники та розмова» 2021 року.
«Інші цього не зробили, вони чіплялися за могутнього Мінотавра і заплатили високу ціну», — сказала вона, маючи на увазі першу дружину Пікассо, танцівницю Ольгу Хохлову, яка впала в депресію після того, як він залишив її; його колишня кохана-підліток, Марі-Тереза Вальтер, яка повісилася; його друга дружина Жаклін Роке, яка застрелилася; і його найвідоміша муза, художниця Дора Маар, у якої стався нервовий зрив.
Творець «Герніки», за її словами, «дивовижно творчий, чарівник, такий розумний і звабливий... Але він також був дуже жорстоким, садистським і нещадним до інших, а також до самого себе».
Пікассо і балерина з України
"Так от, Пікассо – тоді вже кубіст – не міг не зацікавитися колегами з тієї самої європейської околиці, де спочатку Олександр Богомазов, а потім (абстракціоніст Василь) Кандинський заклали і теоретичні, і прикладні засади ̶а̶б̶с̶т̶р̶а̶к̶ц̶і̶о̶н̶і̶з̶м̶у̶ цієї течії. Незабаром Пікассо став у трупі своїм. І знаєте чому? Та тому, що його наповал уразила Ольга Хохлова. Не художниця - балерина. Не найвидатніша. І зовсім навіть невидатна. Якщо ж по правді – ніяка. Але надзвичайно гарна. До того ж - княгиня!", – писав у 1999 році в статті "Людина природна" для "Дзеркала тижня" наш автор Андрій Ткач.