Із 28 серпня по 7 вересня відбудеться 70-й ювілейний Венеціанський кінофестиваль. Це один із найдавніших у світі кінофорумів, заснований 1932 р. з ініціативи італійського диктатора Беніто Муссоліні. З 1934-го проводиться офіційно на острові Лідо. Головна нагорода фесту - "Золотий Лев" - вважається однією з найпрестижніших у кіносвіті.
Венеція завмерла в передчутті. Майбутній фестиваль обіцяє багато подій та чимало зірок. Стогін і розмови про тотальну кризу в художньому (а не блокбастерному) кіно, звісно ж, не вмовкають. Проте програми міжнародних фестивалів активно верстаються. Фільмів буцім поки що вистачає і для Канн, і для Берліна. І Венеції дісталося.
Отож уже зовсім скоро на голову журі, великого кінорежисера Бернардо Бертолуччі, творця "Конформіста" і "ХХ століття" (а він старший за цей фестиваль), чекає надзвичайно цікавий вибір. І принципові експертні рішення.
Нагадаю, що Бертолуччі вже очолював італійську Мостру, коли їй було 40 років. І ось через 30 років маестро знову в нас у гостях.
Тоді, 1983-го, у Венеції преміювали чудовий фільм Жана-Люка Годара "Ім'я Кармен". Нині нового Годара начебто немає. Але є інші. І Бертолуччі має їх знайти й оголосити у фіналі фесту.
Навряд чи згодиться на роль "відкриття" давно культовий Кім-Кі Дук. Однак після торішнього тріумфу його знову заявлено у венеціанській програмі. Цього разу - не в головному конкурсі. Та все ж постійність фестивалю й режисера (їхня взаємна любов) зачаровують. Зазначу лише, що новий фільм Кім-Кі Дука - не гірший від попереднього, тобто "П'єти". У кожному разі, його новий "Мьобіус" настільки хороший, що на батьківщині в Кореї його відразу заборонили до прокату. І це тут-таки підвищує європейські ставки картини.
У Венеції давно й відчутно віє "азійський вітер". Таке кіно тут активно вітають і заохочують. Нинішня фестивальна команда, яку очолює Альберто Барбера, намагається збалансувати на форумі азійський, американський та європейський десанти. Влаштовувачі хочуть повернути на фест корифеїв. Наприклад, у конкурсі заявлений режисер Цай Мін-Лянь із новим фільмом "Бездомні пси". До речі, 20 років тому на цьому ж фестивалі він отримав головного "Лева".
Буде у Венеції й Хаяо Міядзакі. І його картина - "Вітер міцнішає". Раніше шанувальники режисера оцінили його іншу повнометражну анімаційну стрічку 2008 р. - "Рибка Поньо на скелі".
Співвітчизник Міядзакі - японський хоррор-експериментатор Сіон Соно - прикрасить у Венеції паралельний конкурс "Горизонти", де представить свою картину "Чому б тобі не зіграти в пеклі?".
І все-таки, гадаю, потенційним тріумфатором майбутнього фестивалю вже тепер можна вважати Террі Гілліама, британського кінорежисера американського походження, творця культових стрічок "Страх і ненависть у Лас-Вегасі", "Король-рибалка".
Саме його явлення з новим фільмом "Теорема Зеро" - подія. Режисер пропонує сучасному глядачеві світ-антиутопію, схожу на орвеллівську. Солірують у цьому фільмі суперпопулярні нині Крістофер Вальц і Метт Деймон. Творчість Террі Гілліама дивна ще й тим, що вона не вписується в таке неприємне явище як фестивальна кон'юнктура.
Наразі невідомо, наскільки "кон'юнктурним" виявиться новий фільм режисера Дейвіда Гордона Гріна під назвою "Джо" - з Ніколасом Кейджем у головній ролі. Це розповідь про колишнього злочинця, в якому "прокидається" педагогічний талант, і він наставляє на шлях істинний 15-річного хлопця, старшу дитину в сім'ї п'яниці. Злочинець і підліток у маленькому забутому Богом містечку в штаті Міссісіпі шукають шлях до світла...
Очікують у Венеції не тільки Ніколаса Кейджа (разом із "Джо"), а й Джорджа Клуні, який представить картину "Гравітація" зі своєю участю. Це камерний технотрилер чудового режисера Альфонсо Куарона, - ним і відкриється венеціанський фестиваль.
Клуні й Куарон, а разом із ними Сандра Буллок, запрошують глядача в космічну подорож. Однак новий вихід героїв у відкритий космос обертається катастрофою - персонажі фільму залишаються в повних самотності й мороці. Наодинці зі Всесвітом. Що далі? Рухатися вглиб. Якщо в "надрах" космосу є хоч якась соломинка, за яку можна вхопитися.
Цей проект багатьма очікуваний. На нього зроблено чималі ставки. Зазначу, що на головну роль ладили навіть Анжеліну Джолі. Виконавчий продюсер картини прохопився, що стрічка починається 17-хвилинною сценою без єдиної монтажної склейки. А британська компанія, котра займається спецефектами для фільму, взагалі сенсаційно заявила, що, мовляв, цю картину за її амбіційністю можна порівняти з "Аватаром" Джеймса Кемерона.
Чого ще нам чекати від фестивалю у Венеції? Обіцяний режисер Стівен Фрірз із новим фільмом "Філомена". Головну жіночу роль у ньому грає прекрасна Джуді Денч. Сам режисер уже номінувався на "Золотого Лева".
Із таємних надій і рідкісних щасливих зустрічей - новий фільм "Нічні рухи" Келлі Рейхардт. У її попередньому фільмі ("Обхід Міка"), показаному у Венеції, підкорювачі американського континенту зі страхом, але й вірою йшли назустріч новому дивному і жорстокому світу. З якої пітьми і в яке світло перемістяться її нинішні герої - поки що невідомо. У своїх картинах Келлі знімає зазвичай молодих зірок. Цього разу заявлено Джессі Айзенберга, який прославився у фільмі "Соціальна мережа".
Буде в конкурсі й документальне кіно. Хоча це трохи забута практика у Венеції. Національний продукт - італійський "Сакро ГРА" Джанфранко Розі про неприкаяність людини серед урбаністичних довколаримських пейзажів і месмеричний (за анотацією режисера) портрет "Невідомий відомий" політика Дональда Рамсфельда - натхненника Іракської війни від знаменитого документаліста Еррола Морріса.
Отож венеціанський "вітрильник" чекає попутного
вітру...