Напередодні Міжнародного дня театру на сцені Національного театру імені Івана Франка підіб'ють умовні підсумки столичного сценічного 2013-го. У рамках традиційної премії "Київська пектораль" буде визначено найкращі спектаклі, режисери, актори та художники.
Корпоративне свято "Пекторалі" цього року бачиться не дуже святковим із низки не залежних від мистецтва театру причин. По-перше, суспільно-політична обстановка, яка навіює тривожні мотиви трагедії Олександра Корнійчука "Загибель ескадри". По-друге, нервовість багатьох наших театралів у зв'язку з уже анонсованими скороченнями зарплат, надбавок і т.п. Останнє лихо подане поки що в режимі "очікуйте, скоро прийдуть" без будь-якої арифметичної конкретики. Але свята навіть від цього більше не стає. Тому, судячи
з усього, церемонія нагородження має пройти стримано та скромно, але хотілося б, щоб і достойно.
Року минулого театральний Київ розродився приблизно сіма десятками прем'єр. Група експертів на власний смак і ризик спробувала вичленувати найдостойніші. Зумисне не розкриваючи карт, не афішуватиму трійку лідерів, але про проміжні результати другого етапу все-таки сказати слід, тим більше що в театральних колах це все вже відомо й без газети.
Отже, у п'ятірці найкращих київських спектаклів 2014 р. (за версією критиків):
"Morituri te salutant" і "Квітка Будяк" (Театр імені Івана Франка), "Нахлебник" (Театр імені Лесі Українки), "Загадкові варіації" (Молодий театр), "Чого хочуть жінки?" (Театр драми і комедії), "Обіцянка на світанку" (незалежний арт-проект).
Найкращі спектаклі малих сцен: "Бридкий" і "Две дамочки в сторону севера" (Театр драми і комедії), "Кротка" і "Прекрасний звір у серці" (Театр "Сузір'я"), "Любов людей" (Молодий театр).
Найкращі музичні постановки: "Баядерка" (Національна опера), "Лебедине озеро" (Київ Модерн Балет), "Пори року" (Театр опери і балету для юнацтва)...
Найкращі, на думку критиків, режисери року минулого - Андрій Білоус, Станіслав Мойсеєв, Дмитро Богомазов, Олексій Кужельний, Тамара Трунова.
А в акторських номінаціях минулий рік був цікавий і щедрий на вдалі дуети. Наприклад, у "Загадкових варіаціях" Молодого театру - Олексій Вертинський та Станіслав Боклан: важко розділити, яка роль у цьому дуеті - краща. Приємно, що не оминули увагою в другому турі талановитого Марка Дробота в спектаклі "Любов людей". Симптоматично й символічно, що в списку претендентів на найкращу чоловічу роль - нинішній міністр культури Євген Нищук (образ поета і образ поезії у спектаклі "Прекрасний звір у серці"). Чудовий і злагоджений акторський дует Олексія Богдановича та Надії Кондратовської у спектаклі "Обіцянка на світанку": кожен заслужено потрапив у чоловічу й жіночу номінації. А ось "лівобережні" актори Віталій Салій та Михайло Кукуюк боротимуться за найкращу жіночу роль, оскільки саме такі ролі вони зіграли у постановці "Две дамочки в сторону севера". У номінаціях "За найкращі ролі другого плану" теж приємні люди і обдаровані артисти: Василь Баша, Василь Мазур, Олександр Форманчук, Валентин Тамусяк, Наталя Корпан, Тетяна Міхіна, Тетяна Круликовська та інші.
Втішний факт: цього разу більш-менш повноцінно вдалося укомплектувати дебютні номінації - акторів і режисерів. Серед останніх - Андрій Попов та Ілля Пелюк - учні Едуарда Митницького, а також Олексій Бузько - учень Раду Поклітару.
У період чесного підрахунку балів і голосів експертна комісія вирішила подкоригувати форматну цінність деяких спектаклів і віднесла постановку Дмитра Богомазова "Мorituri te salutant" до творів мистецтва, місце яким на великій сцені, хоча репертуарно цей спектакль значиться на Камерній сцені імені Сергія Данченка. Втім, друзі, не сцена прикрашає спектакль - велика чи камерна, - а місце в мистецтві, якщо його вдасться вчасно зайняти...