До 20-річчя творчої діяльності культової української групи "Океан Ельзи" у 2015 р. на екрани вийде повнометражний документальний фільм про музикантів та їхнього лідера Святослава Вакарчука. Робота над проектом уже стартувала. Режисер фільму Сергій БУКОВСЬКИЙ розповів DT.UA про своє бачення та відчуття "феномена Вакарчука".
За основу майбутнього фільму стануть унікальні зйомки концертів ювілейного всеукраїнського туру "Океану Ельзи" шістьма містами України, які проходять на найбільших стадіонах. Емоції сотень тисяч глядачів, робота музикантів, бекстедйж, репетиції, саундчеки - все це ретельно документується й трансформується в матеріал для картини.
Також у фільмі буде використано унікальні архівні записи, зібрані групою за два десятиліття її існування. Будуть, природно, й інтерв'ю з музикантами.
Героями фільму стануть не тільки Святослав Вакарчук і музиканти групи як попереднього, так і нового складів, а й шанувальники творчості "Океану", серед яких люди різного віку, національностей і соціальних статусів.
У рамках проекту також буде створено ефірну версію грандіозного київського концерту групи, що відбудеться 21 червня 2014 р. на НСК "Олімпійський". Для концертних зйомок у Києві запрошено знаменитого британського оператора-постановника Енді Хорнера. У знімальному процесі будуть задіяні найсучасніші технології операторської зйомки. Найпотужніша в Україні пересувна телевізійна станція, телескопічні крани, радіокеровані вертольоти, автономні точки зйомки TimeLapse-технології - все це дозволить створити якісну, яскраву, об'ємну картинку.
Величезну увагу також буде приділено запису звуку: вперше в Україні використають нову технологію для максимального залучення глядача в атмосферу живого концерту.
Важливі ремарки. Оператором фільму про "Океан" виступає відомий і титулований Сергій Михальчук, на рахунку якого такі прославлені фільми, як "Коханець", "Мій зведений брат Франкенштейн", "Мамай" та багато інших. А режисер-постановник, як зазначено вище, - знаменитий Сергій Буковський, один із метрів українського документального кіно. Великий суспільний резонанс супроводжував його фільм "Живі" (2008), в якому розкрито трагедію Голодомору в Україні. Міжнародне визнання здобула і його стрічка "Назви своє ім'я" (2006) - історія Холокосту в Україні. А дев'ятисерійний телефільм Буковського "Війна. Український рахунок" (2003) був удостоєний Національної премії України ім. Тараса Шевченка (2004).
- Сергію Анатолійовичу, у багатьох ваших фільмах - безсторонній погляд на історію... А тепер - музичний напрям...
- Чому безсторонній? Не згоден із вами. Ніколи не робив кіно з холодним носом.
- Якщо говорити про новий проект, то яка його структура, яке передбачене посилання? Хто, крім учасників "Океану", стане спікером на екрані?
- Що стосується фільму про групу "Океан Ельзи", то говорити про структуру ще дуже рано. Найпростіше, на мій погляд, удатися до перевірених конструкцій, які добре працюють, і помістити туди музикантів. Але ні сам Вакарчук, ні його команда не вписуються в загальноприйняті драматургічні схеми. Поспівали-поговорили-поспівали - ось чого мені зовсім не хотілося б робити. Як і звести все до гасла "Схід і Захід разом". Це тепер настільки актуально, що стало вже загальним місцем.
- У ЗМІ давно живе стале словосполучення "Феномен Вакарчука". Які, на ваш погляд, складові цього феномена?
- Мова Вакарчука, якою він розмовляє зі стадіонами, дуже інтимна, лірична, прониклива. Його пристрасть, темперамент - це лише зовнішній образ... його герой дуже самотній. Усвідомлено чи ні, люди це відчувають, оскільки самі самотні, і приходять до нього в пошуках розради. Те, що я бачив у Дніпропетровську й Харкові, у певний момент, не зразу, звісно, дуже продумано, крок за кроком, перетворюється на великий психотерапевтичний сеанс. Вакарчук - талановитий артист і, на відміну від багатьох виконавців, добре розуміє, про що співає. Він тримає думку, розвиває її. Він наближає до себе, але не відразу, поступово, ближче до розв'язки, дуже близько, потім ставить крапку і, прощаючись, залишає людям відчуття світлої надії. "Все буде добре", як правило, остання пісня в концерті. Не знаю, чи феномен це? Я не став би давати цьому клішовані визначення. Те, що я бачу, - унікальна форма спілкування з аудиторією, високий талант виконавця.
У житті, звісно, все зовсім інакше. Славко - далеко не душка. Він - Лідер. Сильний. Складний. Не підпускає до себе близько. Двадцятирічне життя "ОЕ" сповнене драматичних колізій, де особисте і творче сплелися воєдино. Питання міри й такту - як про це розповісти. Мені здається, це цікаво, захоплююче - і проблематично водночас. Цікаво, тому що історія стосунків між людьми завжди цікава, зрозуміло - якщо люди цікаві. Складно, оскільки це документальне кіно, а не ігрове.
Зйомки вже розпочалися. Імпровізуємо, цілком довіряючи тому, що відбувається, через це й сценарій пишеться не за письмовим столом, а прямо на майданчику. Як завжди, я працюю зі
своєю дружиною Вітою Бондар, - вона сценарист. Виконавчий продюсер - Андрій Різванюк (кіностудія FILM.UA). Звукорежисер - Сергій Степанський. Оператор-постановник - Сергій Михальчук. Не розумію, чому я досі з ним не працював...
Робоча назва проекту - "Океан Ельзи. Back stage". Мені здається, залаштунки дають ключ до розуміння, яким буде фільм.
Спікери? Так, вони будуть. Не тільки головні фігуранти "Океану Ельзи", як із золотого складу, так і з нинішнього. Мені б хотілося персоналізувати аудиторію. Плануємо знайти і зняти 5-7 характерів. Уже є деякі кандидатури. Це не тільки фани "ОЕ", а й, як заведено казати, звичайні їхні слухачі. Не варто, напевно, зараз розкривати всі деталі. Життя, як відомо, найбільш непередбачуваний і цікавий драматург. Головний герой, звісно, сам Святослав Вакарчук. Він - центр композиції.
- У вас є якась улюблена композиція "Океану"? Чи таких, можливо, кілька?
- Важко сказати, яка пісня "Океану Ельзи" найулюбленіша. У різні періоди були різні. Яка ще не написана, мабуть. Усі її чекають. І я теж...