UA / RU
Підтримати ZN.ua

Що трапилося з бієнале?

Друга київська Міжнародна бієнале сучасного мистецтва ARSENALE-2014 переноситься на рік. Арт-проект, сприйнятий багатьма з таким ентузіазмом (під час першого дубля), чи то справді тимчасово заморожений, чи то на ньому можна ставити крапку.

Автор: Ганна Пароваткіна

Громом з ясного неба прозвучало недавнє офіційне повідомлення керівництва музейного комплексу "Мистецький Арсенал", що друга київська Міжнародна бієнале сучасного мистецтва ARSENALE-2014 переноситься на рік. Через події в країні. Арт-проект, сприйнятий багатьма з таким ентузіазмом (під час першого дубля), чи то справді тимчасово заморожений, чи то на ньому можна ставити крапку.

Генеральний директор "Мистецького Арсеналу" Наталя Заболотна в офіційному комюніке каже: "Україна переживає сьогодні надзвичайно складні часи, коли вирішується майбутнє нашої держави. З урахуванням цього, тепер не можна говорити про відповідальність і якісну підготовку такого масштабного художнього проекту, яким є бієнале. Саме тому було вирішено перенести ARSENALE-2014 на 2015-й. Це питання узгоджене з міжнародними кураторами проекту і Міністерством культури України".

Своєю чергою, арт-спільнота досить емоційно коментує такий поворот подій. У коментарях DT.UA - різні погляди на ситуацію, що склалася, та на майбутнє ARSENALE-2014.

Нагадаю: хмари навколо Другої київської міжнародної бієнале сучасного мистецтва ARSENALE-2014 почали згущуватися ще влітку. Коли під час виставки "Велике і величне" стався відомий інцидент із муралом Володимира Кузнєцова. Та музейна історія послужила поштовхом і до "переформатування" київської арт-спільноти. Саме після "ВіВу" формалізувалися світоглядні розбіжності між старшим (умовно кажучи, "восьмидесятниками") і "середнього" віку поколіннями художників контемпорарі.

"Старші" і більшість галеристів, хай із застереженнями, підтримали МА.

Зміни для самих 30-річних полягають ще й у тому, що тепер їх розрізняють, не в останню чергу, за політичними переконаннями. На виду - укотре Р.Е.П. із однодумцями. Але вже як "ліваки", а не просто як найвідоміша за останні 10 років наша арт-група. У складі так званої ІСТМ (Ініціативи самозахисту трудящих мистецтва) репівці з товаришами закликали до бойкоту Арсеналу. І тут-таки - вперше з 2005 р. (варто було тільки влізти в "політику"!) - у них з'явилися антагоністи.

Об'єднання "ЖЛОБ-арт" - умовні "праві", - навпаки, радо співпрацюють із МА. Прямо-таки на очах нарощують свою присутність в інформаційному полі й на виставках. Та й у поглядах на мистецтво обидві групи - практично антиподи.

Лідер "ліваків" Микита Кадан і найвідоміший "жлоб-артист", голова спілки вільних художників "Воля або смерть" (а за сумісництвом - член відразу кількох "офіційних" творчих спілок художників) Іван Семесюк ведуть нині ще й особисту, досить показову перепалку.

Жаль, однак саме наростання творчого, поколіннєвого, та ще й суспільного протистояння, в центрі якого опинився "Мистецький Арсенал", стало приводом для Бориса Гройса вже у жовтні 2013 р. відмовитися від кураторства ARSENALE-2014.

Новий виток дискусії на тему, яким бути (і чи бути взагалі?) Арсеналу, наприкінці листопада завершився звісткою, що Наталя Заболотна все-таки знайшла кураторів для бієнале. Австрійців Гедвіг Саксенхюбер і Георга Шьолльхаммера не просто вирізняє бездоганна репутація в середовищі експертів, - Гедвіг ще й робила виставки українського "арту" відразу після помаранчевої революції. Та ба...

"Ну, уявіть собі, горять покришки, стріляють, - і тут Заболотна каже: "Дайте пройти, мені на бієнале!". Приходить, наприклад, до Порошенка й заявляє: "Нам Янукович дав грошей - тож дайте ще, не вистачає!" Це ж не те, коли б був рядок у бюджеті: все ARSENALE-2014 трималося на ентузіазмі директора. А сьогодні - війна", - як завжди емоційно коментує ситуацію художник Олександр Ройтбурд.

Він, по суті, висловив загальну думку. Всі експерти переконані: причина перенесення ARSENALE-2014 - не так Майдан, як проблеми з фінансуванням. "Перенесення термінів на арт-ринку не позначиться - він зараз все одно в колапсі через події останніх місяців. За кілька років арт-ринок просто витоптаний. Тому що середній і вищий за середній бізнес масово з країни витіснявся, включно з великими колекціонерами. Одне слово, важко сказати, що на тому, чого немає, щось може позначитися..." - пояснює пан Ройтбурд.

Віктор Марущенко (школа фотографії Віктора Марущенка):

- Мені жаль, що не відбулося стикування актуального мистецтва, яке створюється прямо зараз, під час Майдану, з бієнале. Змарновано такий шанс! Та ж таки українська фотографія за останні місяці зробила колосальний ривок, про наших фотографів заговорили у світі. Було б брендом - присвятити окрему експозицію на ARSENALE-2014 феномену сучасного українського фото з Майдану та Грушевського. Хочеться вірити - через рік це все-таки зроблять...