UA / RU
Підтримати ZN.ua

Примус до звільнення

Скандал по-одеськи з міжнародною знаменитістю

Автор: Дмитро Санін

Цього тижня з Одеси долетіли дивні новини. Місцеві ЗМІ дружно повідомили, буцім вольовим рішенням начальника управління культури і туризму, національностей та релігій Одеської облдержадміністрації Владислава Станкова з Одеської обласної філармонії спробували звільнити відомого піаніста Олексія Ботвинова. Музиканта, якого знають далеко за межами України, який має солідну міжнародну репутацію та затребуваність на Заході.

Що це? Ще один скандал із видворенням творчих людей за межі країни? Такі випадки, на жаль, помітно почастішали в Україні.

Де ж "собака заритий" цього разу? І чому в тихій Одесі виникають такі гучні й неадекватні інциденти з творчими людьми?

За твердженнями одеських ЗМІ, ситуація з вигнанням відомого піаніста із філармонії пов'язана з парадоксальним випадком. Він узяв участь у музичному проекті, присвяченому дню народження Одеси. Але цей захід курирує міська влада, а філармонія підпорядковується області. Оскільки, очевидно, "в товарищах согласья нет", то тепер і артисти змушені виправдовуватися чи озиратися: у яких же корпоративних концертах їм брати участь? У тих, які організовує місто? Чи в тих, за якими стоїть обласне начальство?

Ситуація справді типово "одеська". Тобто із часткою гумору й дещицею абсурду. Пана Ботвинова справді поставили перед фактом: або пиши заяву, або виженемо за статтею. Він написав, щоб не принижуватися. І йому відразу вручили трудову книжку, процитувавши відомий хіт Ігоря Крутого: "Привет, привет! Пока, пока! Я очень буду ждать звонка…"

Коментувати ситуацію для DT.UA в Одеській облдержадміністрації виявилося нікому. Оскільки Владислав Станков, за повідомленням його секретаря, саме перебував у відрядженні (одеські агентства чомусь особливо смакують базову кваліфікацію нинішнього культурного керівника області - лікар дерматолог- венеролог; хоча ніщо не може дошкулити людині, коли вона щиро любить мистецтво), з надр філармонії нам повідомили: рішення про звільнення музиканта було пов'язане з тим, що він... "не виконував трудових норм дому, а дуже багато гастролював на Заході та в Росії". І ця аргументація теж убиває наповал.

А ось що (дослівно) повідав DT.UA в телефонній розмові сам постраждалий піаніст:

- Мені повідомили про незадоволення обласного управління культури тим, що я зробив проект на День міста у співпраці зі структурою міськради, - розповідає пан Ботвинов. - Із цього логічно випливає: мабуть, є якісь суперечності між місцевими обласною та міською гілками влади. Мені незрозуміло, як це може стосуватися культурного заходу. На проекті побували дві тисячі глядачів, мер міста, багато гостей. Був резонанс у ЗМІ. Коли мене попередили про звільнення чи догану ("за порушення субординації"), я вирішив, що це невдалий жарт. Але ні! Мене викликали у філармонію і примусили написати заяву за власним бажанням, пообіцявши перевести на контракт. І вже наступного дня я отримав трудову книжку з позначкою про звільнення і без зарахування на контракт.

Робота у філармонії давала мені можливість виступати перед одеситами, коли квитки на виступи коштували смішні 30-35 грн. Бо я - патріот свого міста, і це для мене було певною добродійністю (ну не можна ж для музиканта мого рівня, який постійно виступає за кордоном, вважати адекватною зарплату близько 1000 грн на місяць). Тобто якщо когось і "покарали", то, звісно, не мене, а ту частину аудиторії, яка не зможе піти на концерти, бо їй будуть не по кишені комерційні розцінки на квитки.

А з приводу компетенції чиновників від обласної культури... Одного разу мене вбила наповал фраза з вуст такого чиновника, коли я пропонував обговорити можливість проведення в Одесі міжнародного фестивалю класичної музики. Мені сказали: "Класика в наші дні - не актуально. Тепер - час шоу".

Коли чуєш таке... То немає слів у відповідь.

До речі, і мій театральний проект "Письмовник. Елегія" довелося закрити в Одесі - у зв'язку з незадоволенням, що я веду його самостійно на майданчиках інших одеських театрів, а не на сцені філармонії, співробітником якої був. Тепер я перевів його на сцени Швейцарії, вже пройшло 3 спектаклі, цієї осені - ще більше десятка виступів у Європі.

А в рамках роботи на сцені філармонії планувався цикл концертів упродовж року. Перший відбувся у травні 2013 р. з аншлагом. І ціни на квитки не кусалися.

* * *

Та не була б це Одеса, якби драму митця не супроводжував добродушний веселий прижмур. Губернатор Одеської області Едуард Матвійчук дав суворий наказ урегулювати ситуацію у філармонії, відновити музиканта на посаді на попередніх умовах. Цитата: "У таких справах не можна поспішати, не можна приймати рішення, не порадившись із керівниками області", - підкреслив пан губернатор.