Упродовж десяти днів українські Повітряні сили знищили десять російських літаків – сім Су-34, два Су-35 та літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50. В грошовому вимірі це обійшлось російській армії приблизно в 880 мільйонів доларів США.
Так, 17 лютого, Повітряні сили України повідомили, що знищили на Східному одразу три ворожі літаки – два винищувачі-бомбардувальники Су-34 та один винищувач Су-35.
Уже в неділю вранці до них додався четвертий російський винищувач.
«Близько 6:00 воїни повітряного командування «Схід» приземлили черговий російський літак – винищувач-бомбардувальник Су-34 на східному напрямку», - зазначили в Повітряних силах.
На цьому відлік не зупинився і у понеділок, 19 лютого, про вибухи та падіння літака в море повідомили жителі окупованого Маріуполя. Згодом в соціальних мережах заявили, що із радарів зник сигнал відразу двох російських повітряних суден. Врешті повітряні сили ЗСУ повідомили, що знищили два російські літаки, які завдавали ударів керованими авіабомбами по позиціях наших військ, – один винищувач-бомбардувальник Су-34 та один винищувач Су-35С.
Ще один російський винищувач Повітряні сили ЗСУ поклали вранці у середу, 21 лютого. Він став сьомим знищеним російським літаком за останній тиждень.
«Цього разу можу сказати, що льотчику Су-35 пощастило – зманеврував і більше не ризикує. А от екіпаж Су-34 приєднується до нашої рубрики «Вечного полета, братья», - прокоментував збиту ціль командувач Повітряних сил Микола Олещук.
Російський літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 23 лютого збили за допомогою радянського зенітно-ракетного комплексу С-200.
У вівторок, 27 лютого, українські військові збили два винищувачі-бомбардувальники Су-34.
"Напрямок – той же! Мета – незмінна! При таких втратах бойової та спеціальної авіації росіяни мали б замислитись, принаймні на якийсь час припинити "авіаційні м’ясні штурми". Що ж, працюємо далі", - наголосив Олещук.
Таким чином за 10 днів Росія втратила над Україною дев'ять винищувачів та літак дальнього радіолокаційного стеження, а загальні бойові втрати її авіації зросли із 340 літаків до 342.
Винищувач-бомбардувальник Су-34
Су-34 та Су-35 вважають одними із найсучасніших літаків російських окупантів. Їхнє виробництво в умовах санкцій стало довшим та проблематичнішим, однак РФ продовжує виготовляти літаки, однак це 2-3 одиниці на рік, якщо мова йде про Су-34.
Су-34 –російський винищувач-бомбардувальник, створений на основі Су-27. Він розрахований для нанесення ударів, може атакувати рухомі цілі. Його основне завдання – нанесення точних ударів по цілям різних конфігурацій – від літака противника до наземних цілей в тилових частинах ведення бойових дій.
Екіпаж винищувача Су-34 складається з двох осіб. Літак озброєний гарматою 30 мм калібру та має 12 точок для несення бойового навантаження, що вагою не повинно перевищувати 8 т. В радіолокаційній системі задіяна можливість розпізнавання цілі на відстані до 75 000 м. Швидкість польоту доходить до 1900 км/год.
Ціна винищувача-бомбардувальника Су-34 – орієнтовно 50 млн дол. При цьому вартість літака напряму залежить від його додаткових можливостей, а Росія виготовляє не всі його складові компоненти, хоча деякі із них може закуповувати в інших країн.
Багатоцільовий винищувач Су-35
Су-35 призначений для перехоплення та ведення бою на далекій та ближній дистанції. Також він використовується для ураження наземних та надводних об’єктів військ, наземної інфраструктури тощо.
Су-35 – це глибока модернізація винищувача Су-27. Він поєднує надманевреність, має активні й пасивні засоби виявлення, високу надзвукову швидкість, може здійснювати тривалі польоти.
Винищувач може нести вісім керованих ракет класу повітря-повітря, а також ракети малої дальності та ближнього бою і шість керованих ракет класу повітря-земля.
За даними російських ЗМІ, вартість винищувача Су-35 коливається від $98 млн до $104 млн.
А-50
Літаки дальнього радіолокаційного стеження (ДРЛС) А-50 та А-50У (модернізована версія А-50) призначені для супроводження повітряних цілей та координації ударної авіації при наведенні на повітряні, наземні та морські цілі, а також може служити повітряним командним пунктом для винищувачів.
Так, під час під час ракетної атаки борти радіолокаційного виявлення у повітрі фіксують запуски ППО, що дозволяє визначити розташування систем та під час наступної серії пусків обійти системи протиповітряної оборони, або уразити їх.
На озброєнні російських військово-космічних сил станом на 2010 рік перебувало 26 повітряних суден ДРЛС. Точна кількість боєздатних А-50 на даний момент невідома, однак вона нижча, аніж число наявних бортів. За даними моніторингової групи «Бєларускі Гаюн», на початок 2023 року російські ВКС мали на озброєнні 9 таких літаків.
Вартість одного такого судна близько 330 мільйонів доларів.
Таким чином лише за десять днів російська авіація втратила літаків орієнтовно на 880 мільйонів доларів США.