UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вимушена міграція: що потрібно, аби українці таки повернулися із закордону

Автор: В’ячеслав Черкашин

Де часть, там цілість.

Іван Франко

Станом на лютий 2024 року, за оцінками ООН, кількість українських біженців із різним статусом захисту, які перебувають за кордоном, становила 6,48 мільйона осіб. Але з огляду на неможливість перевірити дані про біженців у РФ і Білорусі, проблеми подвійного обліку (реєстрація в кількох країнах) і транзиту (переміщення біженців по світу) більш реальною оцінкою виглядає дещо нижча цифра — 3,8–4,7 мільйона українців за кордоном. І їхнє повернення є непростим для вирішення завданням.

Зауважу, що, незважаючи на повернення вже значної частки українських біженців додому, за наявними даними ООН, кількість біженців почала знову повільно зростати. У будь-якому разі завершення війни і така величезна чисельність біженців перетворять операцію з їхнього повернення в Україну на наймасштабнішу в сучасній історії Європи.

Читайте також: Чи повернуться українські біженці з Польщі – опитування виявило значні зміни у настроях

Водночас академічні дані свідчать про те, що зворотна міграція є досить поширеною практикою: понад 50% мігрантів, як правило, повертаються до своїх країн походження протягом 15 років. Насамперед більшість самих біженців, яким довелося залишити батьківщину недобровільно, через загрози безпеки, хочуть повернутися додому після усунення таких загроз.

Ще одним сильним фактором, який спонукатиме багатьох повернутися, є обмежений у часі правовий статус і поступове згортання соціальної допомоги (цей процес уже розпочався для багатьох українців). Тобто у найсприятливішому сценарії можна обережно розраховувати на добровільне повернення до 60% тимчасових біженців. Магістральне запитання: яких заходів повинен вжити уряд України та влада в цілому для того, аби це повернення відбулося у якомога більшому масштабі, було стійким і не ставало прелюдією до подальшої міграції?

EPA-EFE/Darek Delmanowicz

 

Інтеграція й реінтеграція

Елементом комплексних зусиль уряду з повернення біженців може стати так звана політика подвійного руху (two-track race), що базується на норвезькому досвіді роботи з біженцями під час югославської війни в 1990-х роках. Свого часу Норвегія змогла одночасно сприяти як інтеграції, так і репатріації біженців. Їм було надано повний доступ до ринку праці, освіти, соціальної підтримки та стандартних програм інтеграції, тоді як місцевий уряд спільно з урядом країни походження біженців продовжував планувати їхнє організоване повернення.

Читайте також: Допомога біженцям в Чехії: що зміниться цього року

Тим більше що політика швидкої соціально-економічної інтеграції біженців у країнах тимчасового перебування, як виявилося, може принести користь країні, що бажає повернути своїх громадян. Нові навички та досвід роботи, яких біженці здобудуть за кордоном, можна використати для відновлення України, особливо враховуючи високі потреби в робочій силі та навичках у цей особливий період. Докази також свідчать про те, що вдала інтеграція в країні тимчасового перебування сприяє реінтеграції, коли біженці вирішують повернутися. Здатність працювати, доступ до незалежного житла та свобода розвивати соціальні контакти під час перебування за кордоном були визначені як важливі чинники підтримки соціальної й економічної реінтеграції осіб, що повертаються. Організація економічного співробітництва та розвитку виокремлює низку необхідних кроків, завдяки яким країни можуть успішно реалізувати політику подвійного руху:

Читайте також: Кількість українських біженців у Німеччині за рік зросла на чверть мільйона

 

Домашнє завдання для України

Крім реалізації політики подвійного руху, надважливим стане виконання Україною свого домашнього завдання. Для повернення біженців додому після завершення конфлікту ключовими є та будуть такі фактори:

Читайте також: Чому Франція не найкраща країна для біженців з України — Politico

Відповідно до аналізу світового досвіду та з урахуванням специфіки України необхідними виглядають такі кроки уряду.

  1. Забезпечити внутрішню та зовнішню безпеку, зокрема через реформу правоохоронних органів (після закінчення війни можна очікувати сплеску злочинності) і водночас убезпечення законослухняних громадян і бізнесу від сваволі правоохоронних та контролюючих органів. Загалом ідеться про комплекс реформ, спрямованих на встановлення дієвого верховенства права.
  2. Створити єдиний державний орган з організації й координації повернення українських біженців (наприклад, діюче Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України або створення окремої урядової агенції чи відомства). Україні допомагає чимала кількість міжнародних організацій (насамперед Міжнародна організація з питань міграції та Управління верховного комісара ООН з питань біженців), урядових агенцій, міжнародних і місцевих НДО, які опікуються проблемами мігрантів, що повертаються. Допомогу надають Єврокомісія й уряди приймаючих країн, зацікавлені у поверненні мігрантів, їхні агенції з міжнародної допомоги. Все це потрібно координувати та узгоджувати між собою в єдиному державному органі.
  3. Продовжити та розширити програму «єВідновлення», забезпечити відшкодування збитків за втрачене майно не лише громадянам, а й підприємцям малого та мікробізнесу, а згодом і решті бізнесу.
  4. Започаткувати державні програми щодо:
  1. Зберегти та сприяти фінансовим зв’язкам біженців з їхньою рідною країною. Можливими заходами можуть стати робота з діаспорами в країнах перебування, перемовини про усунення подвійного оподаткування (гостра проблема на прикладі з Польщею), сприяння інвестиційним потокам, зниження вартості грошових переказів.
  2. Провести реформу освіти:
  1. Стимулювати громадян, які повертаються в Україну, розпочинати власну справу. Для цього слід:

Читайте також: Чому українці зіштовхуються з невизначеним майбутнім по всій Європі — Reuters

Тобто, як свого часу казав видатний український поет Іван Франко, «мусимо навчитися чути себе українцями без офіційних кордонів».